Otto reitex

Vi har ReiTex på vår utebana och vi är väldigt nöjda med det så till vida att det är ett fantastiskt underlag att rida på. Vi hade tidigare sand med pinnflis och jag upplever det som att våra hästar trivs bättre och presterar bättre på ReiTex. Det är dock en sanning med modifikation att det skulle vara frysfritt. Nej, materialet i sig fryser inte men vattnet som samlas mellan alla små bitar - det fryser garanterat.

Det är ett bättre material än sand/grus på vintern eftersom det alltid håller sig relativt mjukt, men däremot kan det samlas vatten i själva materialet som kan orsaka att det blir lite halt. Vår ridbana är uppbyggd efter konstens alla regler och den är mycket väl dränerad.

Värt att nämna är kanske att vi endast rider dressyr men jag skulle aldrig drömma om att hoppa på ReiTex, ens om det handlade om väldigt låga höjder, då jag ibland får en känsla av att underlaget "släpper" på tex volter.
 
Min ena tränare har det. Och jag gillar det, men ibland får jag känslan av att min knähäst tycker att det är jobbigt. Dessutom är det svårmockat, speciellt vid hästar som inte skiter hela bollar.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av underlaget. Jag känner mig dock lite skeptisk när de säger att det inte är nedbrytbart men är miljövänligt. Jag skulle nog kolla med miljökontoret i min kommun innan jag la det på någon ridbana.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter – Att bettlösa huvudlag är snällare än bett är en sanning med modifikation, säger veterinär Ellen Frisenfeldt Schmedling. Alla bettlösa...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bättre sent än aldrig stämmer väl överens med 83-årige Otto van der Wyck, som i helgen tog hem segern i sin tävlingsdebut i engelska...
Svar
0
· Visningar
500
Senast: Gunnar
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Fordon Vi är på gång att skaffa ny bil och funderar både på vilken typ av bil vi ska ha (två vuxna, tre barn och en hund) samt om vi ska leasa...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 694
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp