oupfostrad..

R

rabbe

jag har fått hem en ny pålle som är väldigt ouppfostrad i stallet när man ska sadla å såna saker å när hon ska få mat va ska man göra för att hon ska uppfostard???
 
Re: oupfostrad ägare?

Även om man har haft en häst som tidigare stod i givakt och åt utan problem så innebär det inte att nästa häst är likadan. Dom är individer som vi bör lära oss att förstå på bästa sätt.

Man bör kanske först ta reda på hur hästen mår, sedan kolla ifall hästen får obehag av sadeln, inte trivs i stallet, samt får den mat den verkligen behöver.
Vet man att dessa saker är helt OK så underlättar det ifall man tar sig tid att lära känna hästen, och låter hästen få lära känna den nya miljön och viktigast av allt, skapa ett ömsesidigt förtroende. För att hästen ska kunna känna sig trygg och harmonisk behöver den en värdig och trygg ledare.

Jag tror att alla hästrelationer är som att bygga ett legoslott, i den mening att man måste börja från början i varje relation. Bygga bit för bit tillsammans för att vara säker på att båda två vet vad människan vill ha och kräver.
 
Efter Rikkans svar har jag inget mer att tillägga annat än Lycka till med din nya häst!
 
vad är det hästen gör ? Lite lättare att ge råd då. :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 388
Senast: SiZo
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: MiniLi
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 348
Senast: Badger
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
413

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp