Ouppfostrad eller har han ont?

En av mina hundar har haft ont i ryggen, låsningar i kotorna, som kom sig av att han gick fel. Vi var hos kiropraktor som rättade till kotorna. Vi har sedan börjat med weightpulling vilket har planat ut hans rygg, den var väldigt böjd när han hade ont. Får vi ett uppehåll i weightpullingen så blir ryggen rundare igen. Vad jag menar är att han kan ha gått fel p g a sina långa klor.

Den äldstes koppel/halsband hakade för några år sedan upp sig i en cykel som körde för nära. Han fick halsdiskbråck då och skrek som en stucken gris när kopplet sträcktes. Veterinären gav honom 2 veckor strikt burvila, sen var han bra igen och vi har inte märkt av det sedan dess. Han är 15 år nu, var cirka 6-7 år när det hände. Är hans matte/husse hårdhänt kan han ha blivit skadad.

Detta är bara 2 orsaker till att hunden har så ont så den skriker när kopplet sträcks/dras åt. Det finns många fler olika orsaker som bara en veterinär kan komma fram till. T ex om han har gått på klorna tidigare när de var för långa så kan det göra ont i hans ohärdade trampdynor att gå på asfalt/grus eller så kanske någon klo fortfarande är för lång så att den är väldigt öm. Sen kan det vara ångest också, det gjorde ont att gå när klorna var för långa och så tror han att det ska göra ont nu också. Har du provat att gå med honom på väldigt mjukt underlag, t ex gräsmatta med väldigt mycket mossa i? Om inte, så prova och se vad som händer.

Ah, intressant. Syntes det tydligt att hans rygg var böjd? Den här hundens rygg är lite rundad jämfört med min hunds men inte lika krum som min hunds halvbror vars rygg var en skarp båge och jag tror kotorna växte fast eller övrig vävnad växte fast på något sätt redan som valp och opererades. Den här lånehunden rör sig tydligt annorlunda än min, ser ansträngt ut med små stela stolpiga steg dvs ofjädrande och huvudet lågt vilket är tvärt emot det som är rastypiskt men har tänkt att han kanske bara är byggd så eftersom det finns massornas mindre rastypiska chihuahuaor idag. Men såklart, ser det ansträngt ut kan det vara ansträngt och göra ont i hans kropp.

Hans matte är hårdhänt när hon gullar med honom. Bara av kärlek men han biter ifrån mot henne så det är ju för hårt för honom. Men i koppel är hon nog mjuk. Däremot lyfter hon alltid honom för hon tolkar hans tvärstopp som att han ber om att få bli buren så hon tar väl sällan i kopplet för att få erfara hur han skriker.

jag har gått på gräs, mjuka skogsstigar, åkermark och det är samma sak där. Är det dessutom för "snårigt" dvs...8 cm grönt mjukt gräs på en åker blir det tvärstopp. För ett ögonblick tänkte jag att han är för "lat" för att orka lyfta sina ben och tex skutta fram som min kan göra. Eller att han är "bortskämd", van vid stan. Han har med stor förmodan aldrig blivit miljötränad i skog som valp. Men sen tänkte jag att om han har ont tex i lederna så gör det kanske ont att lyfta benen högt i gräset. Hade gått framåt så mycket enklare om han i alla fall tog små galoppsprång men han galopperar ju aldrig oavsett underlag.
 
Det var låsningar mellan 12-13-14:e kotorna på min hund, så man kan väl säga att han var rund i ryggen hela vägen. Det såg ut som om han höll upp ryggen mitt på, har tyvärr ingen bild på det i denna datorn. Såg lite ut som en lätt arg katt. Han blev bedömd av samma domare på hösten som på våren. På hösten stod det inget i kritiken om rund rygg, men det gjorde det på våren några månader senare. Han har nog huvudet högre nu när ryggen är hyfsat rak. Kiropraktorn jag var hos är både veterinär och kiropraktor, jobbar både med hästar och hundar, finns i mitten av Småland. Jag vet flera hundar som varit där av olika orsaker och som blivit bra efter behandling av henne. Det finns säkert fler kiropraktorer, men man kan ju bara rekommendera någon man varit hos själv (Jag bor ca 25 mil ifrån henne). Behandlingen kostade 500,-. Var i vårt avlånga land bor du? Vill du ha namn + tel så pm:a mig.

Hans tvärstopp kan ju bero på att det just då gör ont. Så där gör hon nog rätt som lyfter upp honom.

Däremot så tycker jag att hon borde inse att det är fel när han biter ifrån för att hon är för hårdhänt. Hon bör ändra sig och vara mjukare i sin behandling tycker jag. Han är ju trots allt väldigt liten. Finns ingen anledning att leka/busa/kela så hårt så det gör ont i honom.

Det kan ju vara lite jobbigt för honom att gå i högt gräs, 8 cm högt gräs är mycket för hans lilla kropp. Om han har ont i ryggen så kan det t o m vara så att det gör ont med så höga steg. Prova att gå runt med honom på t ex en hyfsat nyklippt fotbollsplan.

Men som sagt, det kan ju vara tassarna har han ont i. Eller så tror han att det ska göra ont. Smörj in tassarna varje dag med antingen tassalva eller försvarets hudsalva strax innan ni går ut, så kan han inte slicka av det. Slipa lite med nagelfil på klorna varje dag så att de till sist blir superkorta.
 
Jag förstår precis, det var så min hunds halvbror såg ut, krum som en katt. Jag ska prata med lånehundens ägare, han har varit hängig och äter sämre senaste dagarna dessutom, om jag får ta honom till veterinären till att börja med sen får man se vad det kan krävas för åtgärd.

Om han är frisk i kroppen borde gräset inte vara några problem tänker jag. Det räcker båda hundarna till bogen eller halsen ungefär och min egen hund skuttar antingen fram i galopp och ser ut som en kanin i skutten eller skuttar mer flygande som en antilop ungefär, helt utan ansträngning och älskar det. Hans halvbror likaså, som numera är frisk i ryggen. Lånehunden går istället långsamt och ser motsträvig ut i benens rörelser. Men ja, svårt för mig att tyda om det är smärtsamt att behöva lyfta onda tassar/ben/leder/rygg över gräset eller om han helt enkelt inte gillar det. Men med min erfarenhet av andra vavvor så har sådant underlag aldrig varit något problem även om jag kan tänka mig att det finns vavvor som skulle tycka annorlunda. Hade jag inte erfarenhet av andra chihuahuaor hade jag nog trott att det var typiskt vavvigt att inte gilla sådana underlag.

Har ju såklart gått med lånehunden på massa underlag som är plana och lätta att gå på men han går fortfarande på ett ansträngt sätt. Men utan hälta eller något annat tydligt smärtsamt.

Ska absolut ägna mig åt lite tass och klovård, det är nog uppskattat och behövligt oavsett om han haft ont i tassarna eller inte.
 
@dpmatte Skulle du kunna pm:a mig kiropraktorns info? Tänker att det kan vara bra att veta namnet på någon duktig ifall någon av hundarna behöver besöka en någon gång.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 182
Senast: Grazing
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 687
Senast: Luff
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 258
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 425
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp