Ouppfostrad häst

teresehaaa

Trådstartare
Hej.
Jag har en valack på åtta år. Köpte honom för ett år sedan. En väldigt snäll häst i hantering och ridning, skulle aldrig göra något för att vara elak. MEN, han är rätt ouppfostrad från marken. Ingen större respekt utan ”glömmer bort” att man är där. Försöker vara konsekvent och bestämd mot honom, men lika fort som det går in i huvudet, så går det ur.

Vad har ni för tips? Är det bara att fortsätta nöta och det kommer ge med sig till slut?
 
Hej.
Jag har en valack på åtta år. Köpte honom för ett år sedan. En väldigt snäll häst i hantering och ridning, skulle aldrig göra något för att vara elak. MEN, han är rätt ouppfostrad från marken. Ingen större respekt utan ”glömmer bort” att man är där. Försöker vara konsekvent och bestämd mot honom, men lika fort som det går in i huvudet, så går det ur.

Vad har ni för tips? Är det bara att fortsätta nöta och det kommer ge med sig till slut?

Fortsätt att vara konsekvent och tydlig. Går han över dig eller vad menar du med att han glömmer bort att du är där?
 
Om jag tolkar "glömmer bort att du är där" så ser jag endast en lösning och det är att konsekvent kräva att hästen i varje mikrosekund tittar på dig. Jag hanterar en häst som de facto glömmer bort att man är där om han inte ser en. Jättesnäll häst men tar jag in honom från hagen och han tittar bort 1 sekund så traskar han lätt rakt in i mig och blir förvånad över att han krockade med mig. När jag kräver att han ser på mig så minskar incidenterna med närmare 100% (uppstår fortfarande då han är rädd och stressad i rejäl storm).
 
Fortsätt vara bestämd och konsekvent och begär utrymme i ditt space och gör dej självklar. Kräv uppmärksamhet.
 
På promenader tex så är det ingen större uppmärksamhet på mig, han kan helt plötsligt få för sig att bara gå åt sidan, dra osv. Berömmer han så fort han går ”som han ska”, dvs rakt fram utan fokus på annat eller får för sig att bara dra åt något håll.
I stallgången kan han gå framåt mot mig trots jag står där. Han skulle aldrig springa över mig men han respekterar inte något avstånd osv. Har gjort en del övningar och det funkar den gången, sen dagen efter får man börja om ”på noll” igen.
 
På promenader tex så är det ingen större uppmärksamhet på mig, han kan helt plötsligt få för sig att bara gå åt sidan, dra osv. Berömmer han så fort han går ”som han ska”, dvs rakt fram utan fokus på annat eller får för sig att bara dra åt något håll.
I stallgången kan han gå framåt mot mig trots jag står där. Han skulle aldrig springa över mig men han respekterar inte något avstånd osv. Har gjort en del övningar och det funkar den gången, sen dagen efter får man börja om ”på noll” igen.
Kanske är det så att man får göra det till sin vardag att vara konsekvent, jättetydlig och att påminna om sitt utrymme (börja om från noll varje dag), det är ju för sin egen säkerhet också.
De flesta fattar galoppen efter en tid.
 
På promenader tex så är det ingen större uppmärksamhet på mig, han kan helt plötsligt få för sig att bara gå åt sidan, dra osv. Berömmer han så fort han går ”som han ska”, dvs rakt fram utan fokus på annat eller får för sig att bara dra åt något håll.
I stallgången kan han gå framåt mot mig trots jag står där. Han skulle aldrig springa över mig men han respekterar inte något avstånd osv. Har gjort en del övningar och det funkar den gången, sen dagen efter får man börja om ”på noll” igen.

Kan du leda hästen i träns eller kedja? Drar den även då? Det kan vara svårt att lära om men hästar är smarta, även om det känns hopplöst så lovar jag att det kommer att löna sig att du fortsätter att vara konsekvent och tydlig. Jag hade haft ett spö i handen också och använt som stopp om den vill gå över dig. Inte slå honom mer, upp framför som ett stopp. Är det flera som leder hästen tex in och it från hagen behöver ni alla göra på samma sätt och alla behöver vara lika noggranna.
 
Kan du leda hästen i träns eller kedja? Drar den även då? Det kan vara svårt att lära om men hästar är smarta, även om det känns hopplöst så lovar jag att det kommer att löna sig att du fortsätter att vara konsekvent och tydlig. Jag hade haft ett spö i handen också och använt som stopp om den vill gå över dig. Inte slå honom mer, upp framför som ett stopp. Är det flera som leder hästen tex in och it från hagen behöver ni alla göra på samma sätt och alla behöver vara lika noggranna.
Ja han går att leda, oftast, utan problem i både grimma och träns. Beror lite på vad han är för på humör. Går snällt när man tar in & ut från hagen med alla.
Men när han väl ”glömmer bort” att man är där så är det ett stort problem.
Ja får bara fortsätta vara bestämd vad som gäller när han blir ledd så hoppas jag det lossnar till slut.
 
Ja han går att leda, oftast, utan problem i både grimma och träns. Beror lite på vad han är för på humör. Går snällt när man tar in & ut från hagen med alla.
Men när han väl ”glömmer bort” att man är där så är det ett stort problem.
Ja får bara fortsätta vara bestämd vad som gäller när han blir ledd så hoppas jag det lossnar till slut.
Är nog enda vägen, bestämd mot sig själv att hålla koll så hästen inte glömmer bort dej men glöm inte att förlåta både hästen och dej själv om du gömmer bort dej.
 
Min lilla häst brukar när han ser mat när man kommer in i stallgången eller gräs på promenader ibland bara dra dit och skita i den som leder, då brukar jag utöver att vara konsekvent göra så att uppmärksammar mig genom att när jag t.ex är på väg in i stallet så stannar jag honom och backar några steg och står stilla tills han står stilla innan jag fortsätter och ibland har han väldigt bråttom in i boxen för att han vet att han ska få mat då gör jag samma sak, backar och står stilla och inväntar tills jag börjar gå😅
 

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 275
Senast: Badger
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 274
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 104
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp