Oups!Virvlar i pannan på ponnyn!!

skjona

Trådstartare
Tror ni på det där med att hästar är si eller så¨beroende på virvlarnas placeringar eller antal???Min minsta flicka har en minst sagt enveten ponny hemma och häromdagen när jag stod inne hos henne och skulle prata förstånd med henne upptäckte jag plötsligt att hon faktiskt har två vivlar under varann i pannan.Det har ingen annan av våra hästar, Min hovis påstår att såna hästar oftast är lite speciella i humöret.Vad tror ni?? :confused:
 
Gissar att den här tråden flyttas till Hästhantering eller Gnägg...?

Vår första häst hade två virvlar brevid varandra i pannan och då ska de vara knepiga. Hon var korsning island-russ och vi fick veta att man sade så på Island, vet inte om det stämmer? I alla fall så var hon knepig på nästan alla sätt en häst kan vara...
 
Konstigt!Den lilla ponnyn vi har är också korsning (island/schetland)Hon är minst sagt speciell,både nervig och ganska het som en stor häst men envis som en åsna!
 
Har pm:at dig med ett boktips! Vet inte när boktips gillas eller ogillas av moderatorerna?

Lustigt ja! Våran var istadig och envis, rätt så ilsken och hade mycket integritet. Hon var mycket stark och skenglad. Allt var en viljornas kamp. Att gå över ett dike kunde ta en timme, till och med med havre på andra sidan. Önskar ofta att jag fick ta mig an henne nu, med mer kunskap och erfarenhet...
 
Det finns trådar om detta med virvlar här på forumet ifall du söker.

Jag menar att det stämmer att hästens personlighet går att läsa med hjälp av virvlars antal och placeringar, men man bör också se till öron, ögon, näsborrar, mun och övriga detaljer på huvudet.
Ifall dom två virvlarna är på lodrät linje och den så är hästen oftast snäll och social. Ifall dom är på vågrät linje så är hästen ofta känslig, och kan då av okänsliga människor räknas som annorlunda.
Ifall den har tre virvlar så bör man vara medveten om att hästen (oftast) är väldigt känslig, överkänslig, och människan måste ha tålamod eftersom hästen kan få känslo- utbrott. Bestraffas den för detta så blir den snart mycket svår att hantera eftersom den tappar förtroendet för människan och blir osäker och kan lätt klassas som elak eller aggressiv.

Alla hästar har en egen personlighet och är olika varandra, precis som människan.
 
Ja säg om det är sant??!!

Mitt sto har två virvlar över ögonen, och hennes mormorsmor hade tre virvlar och enligt hennes ägare tog det två år rida in henne, med okonventionella metoder gick det o med tiden blev hon en snäll barnhäst....

Mitt sto....vi har missförstått varandra som medförde ett brutet revben. Det är mitt eget fel och vi har med tiden, med hjälp av en tränare som tränat mamman till mitt sto, lärt mej o nu när jag förstår henne går det hur bra som helst! Mycket berodde på osäkerhet och känslighet.

Lena
 
nä,inte de minsta..

Har träffat hästar som e "knepiga" med en virvel
och hästar som e "fullt normala" med fem
 
Jag tror inte heller att det har med det att göra men både min unghingst och ena haövblodet har iofs två virvlar och dom är lite speciella, jag tror på slumpen! :smirk:
 
Stämmer rätt mycket in på mina hästar...de har 2 resp. 3 virvlar...
 
Nej, det tror jag inte på. Har ett sto med fem virvlar. Två mellan ögonen och tre ovanför dem, och hon är en helt vanlig, okomplicerad häst.
Har haft en betydligt knepigare häst tidigare med en virvel.....
 
Jag har en bok, minns ej namnet just nu, som handlar om hästarnas temprament och lynne efter just hur virvlar, mule, ögon, öron m.m är utformade.

Verkar ju konsigt om de skulle stämma men jag har testat detta på våra hästar i stallet (då 12 st) och det stämde på samtliga!

Det är inte heller partiskt. Jag fick boken av en bekant som inte kan något direkt om hästar men som visste att jag vill ha boken. Jag bad henne gå in till varje häst och skriva ned vad hon kunde "se" och lista ut. Allt genom att läsa och jämföra i boken.

Samtidigt skrev jag ned på ett papper fakta om hästarna.

Sen tog vi en kom kaffe och jämförde. :D Alla 12 hästar/ponnyer stämde.

Men som sagt, även jag tycker att det verkar konstigt. :crazy:
 
Det finns många sånna terorier. Jag vet inte om jag tror blint på det men det ör ju lite roligt att fundera över när man hittar det på sin häst. :)
 
Rättelse:Den lilla ponnyn har två virvlar i pannan bredvid varandra.och hon är verkligen mycket känsligare än de andra.-Reagerar mycket mera på hastiga rörelser eller häftiga ljud.Hon har varit ridskolehäst innan jag köpte henne men hon platsade inte alls där.Hon är en typisk enmanshäst och ingen annan kan rida henne än min flicka.Hon blir väldigt nervös och osäker när nån annan försöker rida henne.På ridskolan kastade hon av ungarna och inget fungerade.Men hon är definitivt inte elak,jättegullig och kelen är hon och älskar när man borstar och pysslar med henne.Det är bara det att i hennes lilla bastanta schetlandsponny kropp slår ett fullblodshjärta!! :smirk:
 
Min älskling har 2 virvlar placerade brevid varandra mitt emellan ögonen.

Gneisti är helt okomplicerad och genomsnäll. Gör alltid sitt bästa oavsett vilka knepiga människor jag sätter på honom. Alla vill ju prova att rida islandshäst, ibland ställer jag upp. Just för att jag litar så på Gneisti.

Jag frågade min hovslagare vad han ansåg om hästar med virvlar i pannan. De gick inte att lita på tyckte han. Han vart mycket förvånad när vi lyfte på luggen. Gneisti står alltid som ett ljus under verkningarna.

Kanske är han en känslig häst och jag en bättre hästmänniska än jag trodde. Det är ju jag som har gjort allting med honom (har vart min i 15 år!). Men det tror jag väl inte egentligen...
 
Boken om virvlar som det talats om tidigare borde vara skriven av Linda Tellington-Jones om jag inte minns fel. Tycker mycket verkar vara lite flummigt men roligt.
Avsnittet om virvlar tyckte jag dock var bäst - det stog att ca 70 % av alla hästar med två virvlar i pannan ibland överreagerade och därför kunde bli knepiga.
Dubbelvirvlarna jag har träffat (bla min egen häst) har faktiskt haft mer eller mindre konstiga ideér i vissa situationer, tex ponnyn som älskade att hoppa men vägrade ut sig på tävling...(och inte stannade under vanlig hoppträning).
Å andra sidan hade jag en mycket speciell dam med bara en virvel.
Jag tror inte att man ska låta bli att köpa en häst bara pga antalet virvlar - möjligtvis vara bredd på att det kan vara en lite mer speciell häst - men även en envirvlad häst kan vara det.
 
Jag har för mig att många virvlar var vanligt på islänningar, och inte sa så mycket om deras personlighet som hästar av andra raser. Jag kände till två ston med dubbla virvlar i pannan båda var mkt heta och svårridna ,men båda var också e:Gaspardin-Gaspari. Mitt ena sto har en virvel i pannan men flertalet virvlar på sidorna av huvudet. Hon är också ganska het och med liknande stam (e:Dragon-Gaspari).Undrar om arvbarheten för temprament och virvlar följer varann. :bump: :banana:
 
Gottfrid har 6 (!) virvlar i pannan, och jag skriver gärna under att han är väldigt speciell. Men om det beror på virvlarna vet jag inte, men visst stämmer de tankarna på honom.
Men jag måste säga att jag upplever honom inte som svår egentligen, bara så mycket känsligare och mycket mer vaken än andra hästar jag träffat på.

Men jag kan ju säga att om min morfar hade levt så hade han avrått mig å de bestämdaste att ha denna häst :D.
 
Ja som "överkänsliga araber", brukar endel säga om hästar med den typen av virvlar. :D
Huvudsaken är att man respekterar hästen för sin personlighet och utvecklar hästen till en tryggare och harmonisk individ, tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 968
Senast: Efwa
·
Hästhantering Hyr ut boxplatser till lite olika hästar/ponnyer, och det är jag som sköter ut/insläpp samt matning på dagarna. Nu idag då jag var och...
Svar
10
· Visningar
2 858
Senast: kvandi
·
Hästhantering *Långt inlägg, men jag hoppas att ni orkar läsa.* För snart två år sedan kom en 3-årig ponny ganska så plötsligt in i våra liv. Han...
Svar
7
· Visningar
1 823
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp