Out-n-outs ulltäcke?

Iamia

Trådstartare
Har någon här ett sådant? (Eller känner någon som har eller har klämt på ett i något sammanhang...) Funderar på om inte gammeltanten vill ha ett (till) varmt täcke i vinter (:angel:) och är sedan rätt länge lite småkär i detta ulltäcke. Nu är de ju inte precis gratis, så jag skulle gärna höra vad ni har för uppfattning om dem. :) Är de värda priset? Varma? Hur tjockt är ”tyget”? Håller de bra? Håller färgen sig? Passform? Mm?

Tacksam för alla erfarenheter!
 
Vilket av dem?
Tanten har Woolcore 290 och det är jag jättenöjd med. Sitter som en smäck och är lätt för henne att röra sig i. Perfekt nu på hösten när hon börjar frysa på promenader och mellan loppen på tävlingar.

Vips har 2-lagers ulltäcket som sitt vintertäcke, det är tyvärr en centimeter för stort så sitter inte perfekt. Det är sytt i två lager så tjockt och bra att ha på sig men ändå rörligt.
Det är abosolut bland de bästa täckena jag testat och då har jag gått igenom en del :o
 
Vips har 2-lagers ulltäcket som sitt vintertäcke, det är tyvärr en centimeter för stort så sitter inte perfekt. Det är sytt i två lager så tjockt och bra att ha på sig men ändå rörligt.
Det är abosolut bland de bästa täckena jag testat och då har jag gått igenom en del :o
Blir det alltså så stor skillnad på 1 centimeter? Känns ju omöjligt att hitta rätt storlek då?
 
Blir det alltså så stor skillnad på 1 centimeter? Känns ju omöjligt att hitta rätt storlek då?
Det beror ju på hur stor hund man har :p Har man en liten hund med knorrsvans som går upp framåt på ryggen gör en centimeter massor. (som parentes är hennes täcke inte helt korrekt då vi fått det av en vän som råkat krympa det i tvätten:o) Hade jag köpt det till ordinarie pris hade jag valt en storlek mindre än den faktiska längden på täcket efter krymping.
 
Bra trådstart! Undrar också över hur dom är.

Jag ska beställa till mina småhundar men velar på modell. Skulle gärna ha woolcore290 men de finns inte i tillräckligt liten storlek så det lär väl bli den nya 350. 2 lagersmodellen tror jag blir för tjock då jag vill kunna ha vintertäckena över sen när det blir svinkallt i stallet där jag jobbar.
 
Bra trådstart! Undrar också över hur dom är.

Jag ska beställa till mina småhundar men velar på modell. Skulle gärna ha woolcore290 men de finns inte i tillräckligt liten storlek så det lär väl bli den nya 350. 2 lagersmodellen tror jag blir för tjock då jag vill kunna ha vintertäckena över sen när det blir svinkallt i stallet där jag jobbar.
Jag velar på om jag ska förhandsboka ett 350 med. Det jag inte gillar med det är att man måste lyfta på ena frambenet för att ta på det. Det funkar bra på yngre hundar men den äldre tycker det är jobbigt. Det är ju dock lockande med 20% rabatt om man hämtar på VM :D
 
Jahapp. Imorse fick jag nån sorts ryck och beställde på vinst och förlust ett grönt två-lagerstäcke OCH ett gult regntäcke (färgglatt var det ja)... Herregud. :nailbiting:
 
Jag velar på om jag ska förhandsboka ett 350 med. Det jag inte gillar med det är att man måste lyfta på ena frambenet för att ta på det. Det funkar bra på yngre hundar men den äldre tycker det är jobbigt. Det är ju dock lockande med 20% rabatt om man hämtar på VM :D

Ja, det kan ju vara lite jobbigt om vovven är lite stel. Jag lyfter redan ett framben på vardera hund när jag ska sätta på selarna så för mig spelar det nog ingen roll. 😊
Hade inte varit fel med lite rabatt men jag har för långt till VM så det lönar sig nog inte, får leva med att lägga två tusen spänn på två minitäcken helt enkelt även om det tar emot litegranna.. 😬
 
Sådär, beställde förra veckan ett klassiskt tvålagers från dogmania som hade lite rea på dom, 750 kr.
Tog ett i stl 27 till min ena lite större vavva men jag är inte nöjd riktigt, rygglängden helt okej men det hänger ner för mycket! Framtill går det ner till framknäna så hon nästan snubblar på det och hon har lite kortare framben och baktill blir det väldigt mycket tyg. Halsen är smal i förhållande till hur mycket tyg på resten av täcket tycker jag.
Skulle kanske funka på typ dvärgpinscher/chinese crested där hunden har längre ben men ändå är petit.
Så nu vet jag inte riktigt vad man vågar satsa på men troligtvis beställer jag väl hem någon av de andra två modellerna istället och blockar det här täcket.
I övrigt så kändes det inte alltför tjockt iaf och bra kvalitet! 👍
 
Sådär, beställde förra veckan ett klassiskt tvålagers från dogmania som hade lite rea på dom, 750 kr.
Tog ett i stl 27 till min ena lite större vavva men jag är inte nöjd riktigt, rygglängden helt okej men det hänger ner för mycket! Framtill går det ner till framknäna så hon nästan snubblar på det och hon har lite kortare framben och baktill blir det väldigt mycket tyg. Halsen är smal i förhållande till hur mycket tyg på resten av täcket tycker jag.
Skulle kanske funka på typ dvärgpinscher/chinese crested där hunden har längre ben men ändå är petit.
Så nu vet jag inte riktigt vad man vågar satsa på men troligtvis beställer jag väl hem någon av de andra två modellerna istället och blockar det här täcket.
I övrigt så kändes det inte alltför tjockt iaf och bra kvalitet! 👍
Aaaah! Jag har inte fått mina än. Det ena fanns inte i lager, så det tar lite extra tid. Börjar bli väldigt otålig nu, jag är grymt nyfiken och vill ju se hur de passar... Just det som du nämner som ”problem” är det jag vill ha. Att även nacken värms ordentligt och att det går ner över/vid framben och lår. Men det beror ju mycket på kroppsformen hur det sitter. Mina russllar har ju parsonkroppar, så med tanke på det borde passformen vara ok... :p

Kändes täcket varmt och skönt annars?
 
Aaaah! Jag har inte fått mina än. Det ena fanns inte i lager, så det tar lite extra tid. Börjar bli väldigt otålig nu, jag är grymt nyfiken och vill ju se hur de passar... Just det som du nämner som ”problem” är det jag vill ha. Att även nacken värms ordentligt och att det går ner över/vid framben och lår. Men det beror ju mycket på kroppsformen hur det sitter. Mina russllar har ju parsonkroppar, så med tanke på det borde passformen vara ok... :p

Kändes täcket varmt och skönt annars?

Haha ja det förstår jag! Gillar egentligen inte att beställa då man inte kan klämma och känna på sakerna. 😁
Ja jag tror att med lite mer massa så hade hon fyllt ut täcket mycket bättre!
Eller kanske gått ner en storlek i längd, hon är 26 i rygg och det finns 25 och 27.

Känns som ett schysst gediget funktionellt täcke utan krusiduller. Lite glansigare tyg närmast hunden och själva ullkänslan utåt. Jag hade fått för mig att snöret var elastiskt men det var det inte.
Jag vill ju gärna ha dessa täcken till mina hundar då de verkar sitta bra och ergonomiskt plus att de faktiskt fyller en funktion, det är inte massa paljetter och luvor och vad de nu än sätter på småhundstäcken, så det blir väl att beställa hem något av de andra två och se om de passar.
 
Passformen ser inte så illa ut på bilderna men det är en storlek för stort för henne. Hon är utbrytarkung ur kläder och snubblar nästan på det. 😬
 

Bifogade filer

  • 726B142C-83E9-4B59-9E7A-1E2633E8CDA8.jpeg
    726B142C-83E9-4B59-9E7A-1E2633E8CDA8.jpeg
    250,4 KB · Visningar: 81
Jag beställde ett tvålagers till Milla och ett 350 att hämta på VM :D

Här är Vips i sitt krympta 2-lagers (stl 35 som krympt pga feltvätt) Vips är ca 32cm hög(hade kunnat vara en storlek kortare pga hennes svans):
31958596_10156346600896228_828583170893938688_n.jpg


Milla i sitt 290: (stl 30) Milla är 27,9 cm hög
IMG_8408.JPG
 
Ja det ser stort ut :(

Mm, och kostar täckena mycket så förväntar jag mig perfekt passform iaf! 😬

Hur upplever du 290? Är den modellmässigt som det första täcket?
Jag blir galen på det här, man skulle ju så gärna vilja kolla på dom live istället för att gissa sig fram!
 
Mm, och kostar täckena mycket så förväntar jag mig perfekt passform iaf! 😬

Hur upplever du 290? Är den modellmässigt som det första täcket?
Jag blir galen på det här, man skulle ju så gärna vilja kolla på dom live istället för att gissa sig fram!
Jag vet inte då det dubba jag har ju inte är korrekt iom att det är krympt och därmed är lite tätare i materialet än det ska vara (men för 200kr är det helt ok :p) Har tyvärr inte med Milla och 290 täcket till VM men kan höra med Anna och jämföra i montern :) 290 täcket är väldigt mjukt och följsamt och har bra "fall" vilket jag tycker många täcken inte har på små hundar utan att det liksom står rakt ut och inte hänger ner.
 
Jag har bara klämt på Out n Outs täcken, men jag tycker att de är så himla styva?
Kan dock tänka mig att de står emot vind och regn bra :)

Jag har två ulltäcken till Floyd, ett tunt som är mått- och handsytt från Annies Wool som jag verkligen gillar, och ett marinblått lite tjockare i ylle från Animail som är riktigt prisvärt. Den från AW är mulesfree merinoull.
Har precis beställt en poncho till Floyd från AW också, men den är kanske framförallt retrieveranpassad eftersom de inte kan röra sig så mycket i den. Den är tänkt att vara snabb och lätt att dra på/av när man väntar länge vid jakt.
 
Jag har två ulltäcken till Floyd, ett tunt som är mått- och handsytt från Annies Wool som jag verkligen gillar, och ett marinblått lite tjockare i ylle från Animail som är riktigt prisvärt. Den från AW är mulesfree merinoull.
Har precis beställt en poncho till Floyd från AW också, men den är kanske framförallt retrieveranpassad eftersom de inte kan röra sig så mycket i den. Den är tänkt att vara snabb och lätt att dra på/av när man väntar länge vid jakt.
Har du någon bild på ulltäcket från Animail? Funderar på att köpa det :)
 
Jag har bara klämt på Out n Outs täcken, men jag tycker att de är så himla styva?
Kan dock tänka mig att de står emot vind och regn bra :)

Jag har två ulltäcken till Floyd, ett tunt som är mått- och handsytt från Annies Wool som jag verkligen gillar, och ett marinblått lite tjockare i ylle från Animail som är riktigt prisvärt. Den från AW är mulesfree merinoull.
Har precis beställt en poncho till Floyd från AW också, men den är kanske framförallt retrieveranpassad eftersom de inte kan röra sig så mycket i den. Den är tänkt att vara snabb och lätt att dra på/av när man väntar länge vid jakt.
Hur är rörelseförmågan i täcket från AW? Alltså hur mkt hindrar täcket Floyds rörelser? Kommer behöva köpa ett täcke till Ascot då han har fått riktigt dålig päls pga kortison. Han är dock inte förtjust täcke så vill hitta ett som inte stör/stramar när han rör sig. Ska heller inte vara för varmt.

Är det krångligt att sätta på? Tänker på att det inte är någon dragkedja utan att man måste dra på det, eller?
 
Har du någon bild på ulltäcket från Animail? Funderar på att köpa det :)

Nej, jag verkar inte ha det! Men påminn mig så kan jag fota det ikväll :) Jag tycker det är toppen, brukar ha det som andra lager ovanpå täcket från AW om det blåser mycket ute eller är väldigt kallt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har för mig att det är flera här som har ulltäcken till sina hundar och vill höra mig för hur ni tycker dom är. Jag funderar på att...
Svar
10
· Visningar
1 496
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Då känns det som att det börjar bli dags att fundera på lite täcken inför hösten och vintern. Det är min första hund och jag känner mig...
2
Svar
28
· Visningar
5 431
Senast: Emuliiaa
·
Hästmänniskan Börjar bli lite trött på hästägare om jag ska vara helt ärlig. De ska ha sin häst, de ska ha sin stallplats som ska ge full service (och...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 789
Senast: Zamira
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 345
Senast: Hagstadius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp