Outdoorbyxor

Brassneck

Trådstartare
Har fått inse att mina löpartights inte kommer funka i höst/vår (vinter har jag termobyxor). Så nu letar jag ett par byxor som tål utomhuset lite mer. Var fasen hittar jag dessa? Finns mina dröm-byxor ens?!

* Tight passform med stretch. Vill gärna kunna rida litegrann vid behov utan att byta om.
* Vattenavstötande. Jag äger ett par regnbyxor men man kan ju bli överraskad i skogen så det vore bra om de åtminstone inte suger åt sig vatten.
* Dragkedja så man kan göra om det till shorts.
* Svarta eller iaf mörka. Jag vill gärna kunna tex gå och handla i dem utan att se ut som en byggjobbare på lunch (inget ont om byggjobbare!).

Hjälp!
 
Kolla på Revolution race, filtrera dam-byxor-zip-off och kika på alla modeller i svart. Vattentätheten finns angiven för varje modell från 1-5. De sitter tight, är slitstarka och varmare än vanliga tights.

Jag har kollat på deras outdoorjeans som verkar jättebra. Dock är det ingen zip off på dem, och alla deras andra byxor med den funktionen är regular fit tyvärr. :(
 
Det finns ju hur mycket fodrade snygga tights som helst och de flesta fodrade tycker jag verkar lite glansigare och lite lätt vattenavvisande. Har precis letat lite själv nämligen :p

Men just funktionen med zip-off har jag inte sett på ett enda par, är den väldigt viktig för dig, eller går det att kompromissa med? Hittade massor jag tyckte såg passande ut och som bara låg runt 300 när jag letade till mig själv, kanske landet vara ett alternativ att köpa något sådant och sedan fortsätta hålla utkik efter ett par med zip off också?
 
Det finns ju hur mycket fodrade snygga tights som helst och de flesta fodrade tycker jag verkar lite glansigare och lite lätt vattenavvisande. Har precis letat lite själv nämligen :p

Men just funktionen med zip-off har jag inte sett på ett enda par, är den väldigt viktig för dig, eller går det att kompromissa med? Hittade massor jag tyckte såg passande ut och som bara låg runt 300 när jag letade till mig själv, kanske landet vara ett alternativ att köpa något sådant och sedan fortsätta hålla utkik efter ett par med zip off också?

Nja, finns det inte så finns det inte :) Det är bara lite drygt om man är på långtur och vädret är växlande och man behöver krångla med dels ett till plagg och dels ta av och på.
Eller så får jag fram med symaskinen :D

Var hittar du fodrade och vattenavvisande tights? :)
 
Nja, finns det inte så finns det inte :) Det är bara lite drygt om man är på långtur och vädret är växlande och man behöver krångla med dels ett till plagg och dels ta av och på.
Eller så får jag fram med symaskinen :D

Var hittar du fodrade och vattenavvisande tights? :)

Var runt i fysiska butiker (bla Stadium och Intersport) och kände och då tyckte jag att de många fodrade modeller kändes hyfsat vattenavvisande, sådär så att börjar det regna under en tur blir man inte speciellt blöt och definitivt inte på en gång men kanske inte för två timmar ute i ihållande spöregn. Har fodrade ridbyxor som definitivt håller tätt in mot skinnet en tur i regn eller blötsnö och tyckte de flesta hade liknande egenskaper.

Men jag vet att jag tittade på bla ett par från Craft (när jag googlar tror jag att det är deras "warm train wind tights w" jag tittade på) som var uttalat ordentligt hög vattenpelare på och överlag var många tights gjord för längdåkning mer uttalat vattentåliga.
 
Har fått inse att mina löpartights inte kommer funka i höst/vår (vinter har jag termobyxor). Så nu letar jag ett par byxor som tål utomhuset lite mer. Var fasen hittar jag dessa? Finns mina dröm-byxor ens?!

* Tight passform med stretch. Vill gärna kunna rida litegrann vid behov utan att byta om.
* Vattenavstötande. Jag äger ett par regnbyxor men man kan ju bli överraskad i skogen så det vore bra om de åtminstone inte suger åt sig vatten.
* Dragkedja så man kan göra om det till shorts.
* Svarta eller iaf mörka. Jag vill gärna kunna tex gå och handla i dem utan att se ut som en byggjobbare på lunch (inget ont om byggjobbare!).

Hjälp!
Bara som idé, när det blir kallare slänger jag på en tunn ridkjol över tightsen när jag joggar (eller rider för all del). Håller regn med. (Men är ju knappast en proffsjoggare direkt)
 
Har fått inse att mina löpartights inte kommer funka i höst/vår (vinter har jag termobyxor). Så nu letar jag ett par byxor som tål utomhuset lite mer. Var fasen hittar jag dessa? Finns mina dröm-byxor ens?!

* Tight passform med stretch. Vill gärna kunna rida litegrann vid behov utan att byta om.
* Vattenavstötande. Jag äger ett par regnbyxor men man kan ju bli överraskad i skogen så det vore bra om de åtminstone inte suger åt sig vatten.
* Dragkedja så man kan göra om det till shorts.
* Svarta eller iaf mörka. Jag vill gärna kunna tex gå och handla i dem utan att se ut som en byggjobbare på lunch (inget ont om byggjobbare!).

Hjälp!

Jag har Engelsons Helags-byxa. Finns i många färger, men jag vet inte om det finns med zip-off faktiskt. Och om strechpartierna räcker för dig. Annars har hela bekantskapskretsen fastnat för den modellen.

Revoultino Race funkade tyvärr inte alls för mig, men det beror nog på hur en är byggd i kroppen.
 
Var runt i fysiska butiker (bla Stadium och Intersport) och kände och då tyckte jag att de många fodrade modeller kändes hyfsat vattenavvisande, sådär så att börjar det regna under en tur blir man inte speciellt blöt och definitivt inte på en gång men kanske inte för två timmar ute i ihållande spöregn. Har fodrade ridbyxor som definitivt håller tätt in mot skinnet en tur i regn eller blötsnö och tyckte de flesta hade liknande egenskaper.

Men jag vet att jag tittade på bla ett par från Craft (när jag googlar tror jag att det är deras "warm train wind tights w" jag tittade på) som var uttalat ordentligt hög vattenpelare på och överlag var många tights gjord för längdåkning mer uttalat vattentåliga.

Bra idé! Det är kanske längdåkningsbyxor jag ska kolla på! Tack för tipset!
 
Fast och blixtkedja för att bli shorts? Det kan ju bli knöligt, rider iofs gärna i jeans men

Folk rider ju i islandshästridbyxor som är lite vida nedtill? (och jag i bootcut jeans ibland) så jag tror det går.

Jag tänkte bara ha dem som ridbyxor i ”nödfall”. Men vill gärna att de ska vara stretchiga både för eventuellt ridande och för allmän komfort.

Att jag inte vill ha byxor som är vida nertill är mest för att jag tycker det är fult och känns väldigt inte jag liksom. Har väldigt pinniga vader så även slim fit i tex jeans brukar vara korviga runt benen.
 
Jag har Engelsons Helags-byxa. Finns i många färger, men jag vet inte om det finns med zip-off faktiskt. Och om strechpartierna räcker för dig. Annars har hela bekantskapskretsen fastnat för den modellen.

Revoultino Race funkade tyvärr inte alls för mig, men det beror nog på hur en är byggd i kroppen.

Tusen tack för dina tips!:bow:
 
Jag har Engelsons Helags-byxa. Finns i många färger, men jag vet inte om det finns med zip-off faktiskt. Och om strechpartierna räcker för dig. Annars har hela bekantskapskretsen fastnat för den modellen.

Revoultino Race funkade tyvärr inte alls för mig, men det beror nog på hur en är byggd i kroppen.

De ser rejäla ut, men sitter de verkligen tight? De ser väldigt "luftiga" ut?
(Jag är visserligen inte ute efter passform "tights" som TS, men något liknande tighta jeans. Är nöjd med Lundhags Makke tex.)


Jag tänkte bara ha dem som ridbyxor i ”nödfall”. Men vill gärna att de ska vara stretchiga både för eventuellt ridande och för allmän komfort.

Att jag inte vill ha byxor som är vida nertill är mest för att jag tycker det är fult och känns väldigt inte jag liksom. Har väldigt pinniga vader så även slim fit i tex jeans brukar vara korviga runt benen.

Stretch och dragkedja är ju en omöjlig kombination, eftersom själva dragkedjan antingen kommer skära in eller bubbla ut då (beroende på om man väljer att sy den i utsträckt tyg eller inte).

Min erfarenhet av byxor med zip-off är dessutom att de lätt skaver om de ligger mot det allra minsta, men det är ju olika hur mycket man störs av det. Jag tillhör nog de känsligare när det kommer till potentiellt skavande kläder.
 
Helagsbyxan är inte tight, den är ganska fladdrig över smalbenen.

Jag köpte ett par svarta på Stadium Outlet, dom är tighta uppifrån och ner och stretch. Och skulle kunna rida i dom. Dock går det inte att göra dom till kortbyxor. Trekmates heter dom.
 
Jag har friluftsbyxor från revoultion race, i stretch, med avtagbara ben så att det blir shorts av dem. Just dragkedjan är ju dock inte stretchig ;) De följer benen, absolut, och de är extremt bekväma. Jag skulle dock aldrig komma på tanken att rida i dem mer än kanske 2-3 minuter, för herregud vad dragkedjan skulle skava då.

Skippar du shorts-tänket (tippar på att du ändå inte kommer använda shorts så mycket under senhöst/tidig vår?) så får du betydligt mer att välja på. Valfria friluftsbyxor i softshell borde fungera utmärkt, och då är det bara att välja en modell och prisklass som du tycker passar dig. Vill dock samtidigt peka på att man får lite vad man betalar för. Jag köpte ett par från revoultion race som var billiga, jättebekväma, men som fick hål i skrevet efter inte alls speciellt mycket användning. Mina lundhagsbyxor har betydligt bättre kvalitet, men kostade någon hundralapp mer.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vår senaste vandring fick mig att inse att ett par regnbyxor skulle vara en bra investering. Det jag söker är regnbyxor som har/är...
Svar
4
· Visningar
696
Senast: Derivata
·
Kropp & Själ Finns det eller är jag dömd till de avlagda adidas-brallorna jag hittade i källaren? Jag har ALDRIG vida byxor, det är antingen tights...
Svar
10
· Visningar
3 278
Senast: Brassneck
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp