Oväntad reaktion, dramatiskt!

Piraja

Trådstartare
Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge lite krubbskrammel och se över bett och lägga på lite insektsmedel om det behövs och så får dom lite vila från bromsarna som är extremt ilskna här. Gjorde så även förra veckan med enda skillnaden att jag tog ett annat insektsmedel på stoet. Lite på bringan och under magen, där insekterna är som hårdast på. Ett par minuter efteråt ramlar hästen baklänges ner, sen fram ner på knä och därefter på sidan med benen rakt ut och hon skakade i kramp, kommer upp sittandes, gnäggar oroligt och lugnar sig först när hon såg mig. Jag själv trodde att hon skulle dö där och då...men hon kom upp på benen och var plötsligt som vanligt. Beslöt att släppa ut henne och valacken i hagen och gick in och ringde DV. Blev rekommenderad att ha uppsikt över hästen och kontakta kliniken dagen efter och så gjorde jag och fick tid två dagar senare. P.g.a regn la jag på lite mer insektsmedel på utsatta ställen dagen efter första händelsen och då händer samma sak! Där började jag koppla ihop det med just insektsmedlet...

Vi åkte till kliniken dagen efter andra anfallet. Eftersom jag började koppla ihop det hela med just medlet så tog jag med mig flaskan. Hästen blev mycket väl genomgången av veterinären. Det var stick i halsen (hon är mycket svårstucken p.g.a sin kraftiga hals, kontrollerad att det inte var neurologiskt och man kollade även halsen med kamera, longerades och man kunde konstatera att hon var frisk. Enda värdet som var lite förhöjt var det ena muskelvärdet och det var normalt efter att ha haft kramp...och hon hade ju haft 2 krampanfall två dagar innan besöket. Veterinären hade inte hört talas om att hästar kan kollapsa av insektsmedel men blev inne på samma spår eftersom hon inte kollapsade under hela tiden hon undersöktes eller under transporten o.s.v. Hon har fortfarande inte fått något mer anfall. Veterinären tog flaskan och skulle undersöka om det fanns fler dokumenterade fall. Väntar på att veterinären hör av sig om det, togs även blod som skickades iväg för analys och hon skulle vänta på dom svaren och ringa när dom kom. Borde bli den här veckan.

Någon mer som råkat ut för nåt liknande??? Ska tilläga att jag under åren (hästen är 11 år) använt allt från Flusa och Switch till milda Renons och starka US utan att nåt liknande hänt.

Medlet jag använde på fröken är Bromsblockerare från Effol.

Nu går mina hästar ute från ca 21.00 - 12.00 resten av tiden står dom inne, när bromstrycket är för högt. Inga medel alls används...inte nåt!...men tar gärna mot effektiva recept med naturliga ingredienser!
 
Fy vad obehagligt!
Det är ju inte mycket mer att spåna om än att hästen reagerade på insektsmedlet om det var bara det som var annnorlunda båda gångerna. Lite intressant också att observera och komma ihåg i framtiden.
 
Fy vad obehagligt!
Det är ju inte mycket mer att spåna om än att hästen reagerade på insektsmedlet om det var bara det som var annnorlunda båda gångerna. Lite intressant också att observera och komma ihåg i framtiden.
Ja, det var ruskigt obehagligt...hon stöp verkligen ner, brakade in i väggen andra gången så det small...600 kg häst som faller på det viset och krampar är liksom för mycket dramatik. Hon har inte visat minsta lilla tendens sen jag slutade med medlet...har dock lovat veterinären att inte rida förrän vi har alla provsvar klara och att det inte händer igen på en tid. Blir arbete från marken bara.
 
  • Gilla
Reactions: rtf
På häst har jag aldrig varit med om något liknande däremot på hund. Familjens sheltie trodde vi och veterinären väldigt länge hade epilepsi men när vi sedan bytte från frontline till fästinghalsband så upphörde anfallen helt och då kopplade vi ihop det med fästingmedlet. Vi hade inte tänkt på på att han aldrig hade några anfall under vintern men så här i efterhand så borde man förstås uppmärksammat det. Nu är det väl även en känd bieffekt men det var rätt många år sedan.

Är det andra verksamma ingredienser i det medlet hästen reagerat på än i de medel som använts innan och fungerat?
 
På häst har jag aldrig varit med om något liknande däremot på hund. Familjens sheltie trodde vi och veterinären väldigt länge hade epilepsi men när vi sedan bytte från frontline till fästinghalsband så upphörde anfallen helt och då kopplade vi ihop det med fästingmedlet. Vi hade inte tänkt på på att han aldrig hade några anfall under vintern men så här i efterhand så borde man förstås uppmärksammat det. Nu är det väl även en känd bieffekt men det var rätt många år sedan.

Är det andra verksamma ingredienser i det medlet hästen reagerat på än i de medel som använts innan och fungerat?
Ja det är lite andra aktiva ingredienser och enligt deras egen flasktext ett starkare recept... Eftersom hon reagerade så nu törs jag inte använda kemiska medel som US t.ex ifall det triggas lättare och lättare av det. Vill inte ha en upprepning av detta...
 
Fy vad läskigt!

Har du sprayat med annat i mellantiden utan reaktion så du vet att det
är just Effol hon reagerar på? Det är icaridin och väldigt mycket tjära i den, jag blir dålig av lukten.
Icaridin påstås vara väldigt tryggt, permethrin som finns i US är mycket farligare.
 
Ja det är lite andra aktiva ingredienser och enligt deras egen flasktext ett starkare recept... Eftersom hon reagerade så nu törs jag inte använda kemiska medel som US t.ex ifall det triggas lättare och lättare av det. Vill inte ha en upprepning av detta...
Sprayade du eller svampade på?
Tänker att det måste vara enormt potent om det ger en sån kraftig reaktion efter att "bara" ha applicerats på hud/päls... Men sprayar man så andas man ju in en del..

Obehagligt i alla händelser...
 
Har du provat att spraya bara rent vatten för att kolla hur hon reagerar på ljudet?
Angående anfallet så hade min häst ett sånt förra sommaren när jag skulle fixa till grimman som hamnat på sniskan. Han stöp som en träbock rakt åt sidan med raka ben, sen resta han sig och skakade lite på sig och såg förvånad ut. Inget flugmedel inblandat. Vet trodde att jag kom åt nån nerv bakom örat/halsen där de kan vara känsliga.
Jag tänkte nu dör han men sen hände det ingen fler gång.
 
Veterinären tog flaskan och skulle undersöka om det fanns fler dokumenterade fall.

Provade inte veterinären att spraya på hästen när ni var där?
Tänkte att OM det är sprayen så hade dom fått se reaktionen och om det inte blev ngn reaktion kanske undersöka fler orsaker?
 
Icaridin (den aktiva ingrediensen i Bremsenblocker) är i första hand repellerande och har såvitt jag minns ingen dödande effekt på insekter. Låg toxicitet vid såväl dermal som oral exponering.
Medel som UltraShield däremot, de innehåller pyretriner och pyretroider som verkar genom att störa nervernas funktion. Vi däggdjur har enzymsystem som kan (till viss del) hantera exponering, men nya studier har visat att även vi påverkas negativt vid exponering. Det kan bli permanenta skador på nervsystemet som yttrar sig som skakningar, huvudvärk, muskelvärk och balansproblem.

En riskanalys och mer info om picaridin:
http://www.epa.gov/opp00001/chem_search/reg_actions/registration/fs_PC-070705_01-May-05.pdf

Väldigt nyttigt att läsa sådant när man håller på med bekämpningsmedel! Förhoppningsvis ökar det förståelsen för varför man måste läsa och följa instruktionerna och varför man ska ha skyddsutrustning när man hanterar kemikalier.
Dessutom finns det mig veterligen inga (eller väldigt få) studier på hur "coctaileffekten" påverkar våra kroppar. Kanske blev det för mycket för kroppen vilket yttrade sig i ett anfall av okontrollerbara muskelryckningar? Kanske något vajsing med levern (som sköter nedbrytningen av pyretriner)? Katter tål inte pyretroider just på grund av en annorlunda leverfunktion jämfört med till exempel människa, häst och hund.

Insekterna kan verkligen vara ett helvete! Täcken, installning och/eller möjlighet att gå in är det enda jag använder mig av numera. Det funkar, men vi har inte så mycket insekter här (det blåser typ 360 dagar om året här på slätten).
 
Kan tillägga att jag hade en ponny som fick såna anfall, precis som du beskriver. Det första kom när jag skulle spruta något i munnen på honom. Sen hände det flera gångar och alltid i samband med att han gjorde vissa rörelser med huvudet. Ibland gick han omkull, ibland lyckades jag hålla honom på benen... Fruktansvärt otäckt. :(
 
Kan tillägga att jag hade en ponny som fick såna anfall, precis som du beskriver. Det första kom när jag skulle spruta något i munnen på honom. Sen hände det flera gångar och alltid i samband med att han gjorde vissa rörelser med huvudet. Ibland gick han omkull, ibland lyckades jag hålla honom på benen... Fruktansvärt otäckt. :(
Det skulle kunna stämma på min också, för han gjorde nåt konstigt med huvudet. Som att han värjde sig mot grimman som satt fast.
 
Jag skulle nog med veterinär närvarande velat prova spraya igen.

Som redan skrivits är icaridin bland det "säkraste" men vet idag i den vägen. Dessutom är det den i särklass vanligaste verksamma beståndsdelen i flugmedel till häst. Det som skiljer är i princip koncentrationen och vad som blandats ut med. Undantaget är US som innehållet annan verksam substans. Men om det är en ingrediens i just effol eller icaridin i högre procent borde hästen inte reagera på US. Däremot på tex centaura.

Vad har den sprayats med innan reaktionen, och har det gått bra?

Ruskigt otäckt vad det än beror på, men om inte utredningen ger ett klart svar skulle jag vilja under veterinärt överinseende vilja testa lite mer för att försöka få reda på vad som eg händer.

Hoppas att du får svar!
 
Veterinären menade att hon tänkte på att prova av ren nyfikenhet men ville inte riskera skador på hästen som kunde bli bestående eftersom det är gifter. Hon ville inte riskera att hästen slog sönder sig heller, vilket även jag sa ifrån. Vill under inga omständigheter utsätta hästen för detta igen, inte ens för vetenskapen. För min del är det ju viktigast att hon är frisk och att det inte förelåg neurologiska skäl till anfallen.

Hästen är 11 år och har behandlats med Flusa, Switch, Renons och US tidigare. Hon reagerar aldrig på ljud från duschar, sprayer eller sånt. Har inga skador i övrigt. Den här reaktionen var helt ny och kom efter att ha behandlats med Bromsblockerare och hon har inte fått några fler anfall efter detta. Tar in båda hästarna numer när bromstrycket är maxat från lunchtid till kväll. Idag red jag henne för första gången utan konstigheter. Alltså, hon är helt normal som före anfallen.
 
Veterinären menade att hon tänkte på att prova av ren nyfikenhet men ville inte riskera skador på hästen som kunde bli bestående eftersom det är gifter. Hon ville inte riskera att hästen slog sönder sig heller, vilket även jag sa ifrån. Vill under inga omständigheter utsätta hästen för detta igen, inte ens för vetenskapen. För min del är det ju viktigast att hon är frisk och att det inte förelåg neurologiska skäl till anfallen.

Hästen är 11 år och har behandlats med Flusa, Switch, Renons och US tidigare. Hon reagerar aldrig på ljud från duschar, sprayer eller sånt. Har inga skador i övrigt. Den här reaktionen var helt ny och kom efter att ha behandlats med Bromsblockerare och hon har inte fått några fler anfall efter detta. Tar in båda hästarna numer när bromstrycket är maxat från lunchtid till kväll. Idag red jag henne för första gången utan konstigheter. Alltså, hon är helt normal som före anfallen.

Har du sprayat henne något sen efter anfallen? Alltså med någonting.

Renons och Bromsblockerare har samma verksamma substans, men koncentrationen är högre i BB om du inte anv Renons mygg och fästing. Men sen kan ju resten av ingredienserna vara annorlunda och de står inte lika tydligt på flaskan tyvärr.
 
Häromveckan var jag med om nåt som skakade om mig rätt ordentligt. Brukar ta in mina hästar en stund på dagen för att gå igenom dom, ge lite krubbskrammel och se över bett och lägga på lite insektsmedel om det behövs och så får dom lite vila från bromsarna som är extremt ilskna här. Gjorde så även förra veckan med enda skillnaden att jag tog ett annat insektsmedel på stoet. Lite på bringan och under magen, där insekterna är som hårdast på. Ett par minuter efteråt ramlar hästen baklänges ner, sen fram ner på knä och därefter på sidan med benen rakt ut och hon skakade i kramp, kommer upp sittandes, gnäggar oroligt och lugnar sig först när hon såg mig. Jag själv trodde att hon skulle dö där och då...men hon kom upp på benen och var plötsligt som vanligt. Beslöt att släppa ut henne och valacken i hagen och gick in och ringde DV. Blev rekommenderad att ha uppsikt över hästen och kontakta kliniken dagen efter och så gjorde jag och fick tid två dagar senare. P.g.a regn la jag på lite mer insektsmedel på utsatta ställen dagen efter första händelsen och då händer samma sak! Där började jag koppla ihop det med just insektsmedlet...

Vi åkte till kliniken dagen efter andra anfallet. Eftersom jag började koppla ihop det hela med just medlet så tog jag med mig flaskan. Hästen blev mycket väl genomgången av veterinären. Det var stick i halsen (hon är mycket svårstucken p.g.a sin kraftiga hals, kontrollerad att det inte var neurologiskt och man kollade även halsen med kamera, longerades och man kunde konstatera att hon var frisk. Enda värdet som var lite förhöjt var det ena muskelvärdet och det var normalt efter att ha haft kramp...och hon hade ju haft 2 krampanfall två dagar innan besöket. Veterinären hade inte hört talas om att hästar kan kollapsa av insektsmedel men blev inne på samma spår eftersom hon inte kollapsade under hela tiden hon undersöktes eller under transporten o.s.v. Hon har fortfarande inte fått något mer anfall. Veterinären tog flaskan och skulle undersöka om det fanns fler dokumenterade fall. Väntar på att veterinären hör av sig om det, togs även blod som skickades iväg för analys och hon skulle vänta på dom svaren och ringa när dom kom. Borde bli den här veckan.

Någon mer som råkat ut för nåt liknande??? Ska tilläga att jag under åren (hästen är 11 år) använt allt från Flusa och Switch till milda Renons och starka US utan att nåt liknande hänt.

Medlet jag använde på fröken är Bromsblockerare från Effol.

Nu går mina hästar ute från ca 21.00 - 12.00 resten av tiden står dom inne, när bromstrycket är för högt. Inga medel alls används...inte nåt!...men tar gärna mot effektiva recept med naturliga ingredienser!


Men fy vad läskigt, stackars Lilly! Har ingen som helst aning vad reaktionen beror på, men ville bara skicka lite omtanke :heart
 
Så obehagligt! Jag använder täcke och eller sprayar med ren äppelcidervinäger och det funkar bra här mot både flugor, knott och broms :)
 
Har du sprayat henne något sen efter anfallen? Alltså med någonting.

Renons och Bromsblockerare har samma verksamma substans, men koncentrationen är högre i BB om du inte anv Renons mygg och fästing. Men sen kan ju resten av ingredienserna vara annorlunda och de står inte lika tydligt på flaskan tyvärr.
Nej, har inte sprayat nåt alls sen detta hände. Jag törs ärligt inte prova nåt och frågan är om jag inte kommer att fortsätta ta in istället när bromstrycket är för högt. Förra sommaren tog jag in dom dagtid p.g.a hettan och det funkade ju bra. Jag jobbar natt numer så det är inget problem. Kan tänka mig att det till slut blivit för mycket med alla medel man använt genom åren och att det kanske skulle skett med US med efter ett tag, vad vet man? Förhoppningsvis går en del ur dom nu och så får jag ladda med äppelcidervinäger blandat med nåt avkok på naturliga grejor.
 
Men fy vad läskigt, stackars Lilly! Har ingen som helst aning vad reaktionen beror på, men ville bara skicka lite omtanke :heart
Ja, det var lite för mycket drama och hon blev oerhört orolig och lugnade sig inte förrän hon såg mig. Hon har flyttat på en bärande vägg så det small bra när hon åkte i backen. Jag är fortfarande skärrad av det och tar det väldigt lugnt vid hanteringen av henne men så här långt har det inte upprepat sig och nu har jag även ridit henne utan problem.
 
Nej, har inte sprayat nåt alls sen detta hände. Jag törs ärligt inte prova nåt och frågan är om jag inte kommer att fortsätta ta in istället när bromstrycket är för högt. Förra sommaren tog jag in dom dagtid p.g.a hettan och det funkade ju bra. Jag jobbar natt numer så det är inget problem. Kan tänka mig att det till slut blivit för mycket med alla medel man använt genom åren och att det kanske skulle skett med US med efter ett tag, vad vet man? Förhoppningsvis går en del ur dom nu och så får jag ladda med äppelcidervinäger blandat med nåt avkok på naturliga grejor.

Tänkte om du sprayat vatten eller något. Bara för att se om det var medel eller spray. Förstår du drar dig för att testa dock.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 189
Senast: cf234k
·
Hästvård Förlåt på förhand för långt inlägg! Kort om min häst: D-ponny, 23 år, tunn och muskelfattig men frisk för övrigt innan detta. För ca 2...
Svar
17
· Visningar
1 723
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sätta upp gammal tapet?
  • Bra djurtrimmer, tips?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp