Oväntade glädjeämnen

När jag var liten åkte vi ofta i till Lund för att se på när de tände ljusen i det stora trädet till advent. Man frös och drack glögg och väntade med spänning på ljuständningen. Vet inte om traditionen finns kvar, om det är någon i vårt stressade samhälle som har tid att stå o vänta på ett träd, men jag och min man fick för oss att göra något liknande hemma i vår villaträdgård. Bjöd in grannarna i gatan, klädde trädet, inhandlade glögg och väntade med spänning på om folk skulle tycka vi var dumma i huvudet eller att det var en rolig grej. Vi har bott i huset i snart tre år, men känner inte alls grannarna. Man hejar när/om man ses, det är allt. Men det kom jättemycket folk! 30 personer minglade runt på gatan och pratade med folk de aldrig pratat med förut. Jag blev helt överväldigad av alla människor. Att man kan ha så mycket trevligt folk runt sig utan att veta om det. :love: När de gick hem så sa flera stycken att de såg fram emot nästa år, så detta får vi försöka göra om igen.
Men så himla fint och vilken underbar idé från er sida! Jag hade älskat att ha grannar som ni! :love:

Jag växte för övrigt upp med samma tradition och det görs fortfarande på flera ställen såvitt jag vet, t.ex. i Malmö i lördags (i samband med kröningen av årets lucia) :)
 
På samma tema som @Ingela_S blev jag idag oväntad glad av att höra att våra grannar är jättepeppade på den adventsfika jag bjudit in till nästa helg. Jag kände mig lite osäker eftersom det är en väldig svensk grej med både advent och fika (eller ok, inget av det görs i landet där jag bor i alla fall), men de blev jätteglada! Jag ser väldigt mycket fram emot att baka, fixa och dona och visa någon en liten glimt av hur den svenska julen kan se ut :)
 
På samma tema som @Ingela_S blev jag idag oväntad glad av att höra att våra grannar är jättepeppade på den adventsfika jag bjudit in till nästa helg. Jag kände mig lite osäker eftersom det är en väldig svensk grej med både advent och fika (eller ok, inget av det görs i landet där jag bor i alla fall), men de blev jätteglada! Jag ser väldigt mycket fram emot att baka, fixa och dona och visa någon en liten glimt av hur den svenska julen kan se ut :)

Så kul! Du får berätta vad vad de tyckte! Inget får en att bli mer ”svensk” än att vara svensk i exil 😆
 
Jag fick en offentlig ursäkt från vården, skriftligt och med trevlig ton från ett större sjukhus. Fattar att det rent krasst inte betyder så mkt men för mig gör det ändå det. Hänt är hänt men på ngt sätt känner jag mig sedd.
Oj, du behöver inte svara om du inte vill men vad har hänt? Låter ju ganska allvarligt med en offentlig ursäkt så där. Hoppas att det inte var alltför allvarligt! :heart
 
När jag var liten åkte vi ofta i till Lund för att se på när de tände ljusen i det stora trädet till advent. Man frös och drack glögg och väntade med spänning på ljuständningen. Vet inte om traditionen finns kvar, om det är någon i vårt stressade samhälle som har tid att stå o vänta på ett träd, men jag och min man fick för oss att göra något liknande hemma i vår villaträdgård. Bjöd in grannarna i gatan, klädde trädet, inhandlade glögg och väntade med spänning på om folk skulle tycka vi var dumma i huvudet eller att det var en rolig grej. Vi har bott i huset i snart tre år, men känner inte alls grannarna. Man hejar när/om man ses, det är allt. Men det kom jättemycket folk! 30 personer minglade runt på gatan och pratade med folk de aldrig pratat med förut. Jag blev helt överväldigad av alla människor. Att man kan ha så mycket trevligt folk runt sig utan att veta om det. :love: När de gick hem så sa flera stycken att de såg fram emot nästa år, så detta får vi försöka göra om igen.
Vad fint gjort!! En tradition jag absolut hade börjat med om jag hade en trädgård.

Och jodå, traditionen att tända ljusträdet i Lund finns kvar och är väldigt populär.
 
Tack! ❤

En släkting till mig hade för sig att det gamla trädet inte finns kvar längre, men det är ju roligt att traditionen finns kvar. Man behöver lite ljusglimtar i mörkret så här års.
Eehhhh.... en googling visade att det fälldes 2014. Känns som att det var förrförra året jag stod där och frös men det var visst lite längre sen. Sorry 🤥
 
Ta den starka. Annars kommer du inte fram till den.
Min erfarenhet av att bjuda andra nationaliteter på glögg är ....sådär :D:D:D
Oj då... Aj då... Vi har en amerikan, en estniska, en tyska och två skottar att övertyga här. Min egen skotte älskar glögg, så vi får väl hoppas att han kan ha gott inflytande över de andra. Men jag förbereder alternativa drycker för säkerhets skull ;)
 
Igår tog jag en långpromenad sent på kvällen. Det kändes inte lockande alls. Det var svinkallt (med stockholmsmått mätt :p ), mörkt och allmänt bläh. Men så gick jag ut i skogen och knatade en 5km-runda som jag inte gått på länge. Inte för att jag såg så mycket av den, men när jag fått upp värmen lite och verkligen kommit bort från bilvägarna så kändes det SÅ bra.

Jag blev påmind om att jag älskar hur lätt luften blir när det är kallare och hur skönt det är att gå på kvällen när det inte är andra folk ute. Det var bara tyst, lugnt och lätt att andas. Dessutom var det för kallt för att jag skulle kunna kolla någonting alls på mobilen (mina vantar är inte mobilvänliga), så den kunde inte få mig distraherad eller så. Mycket trevligt.
 
Oj då... Aj då... Vi har en amerikan, en estniska, en tyska och två skottar att övertyga här. Min egen skotte älskar glögg, så vi får väl hoppas att han kan ha gott inflytande över de andra. Men jag förbereder alternativa drycker för säkerhets skull ;)

Ar inte glogg samma sak som mulled wine?
haha. Har jag alltid levt i tron om, men det later som jag har fel
 
Nej nej nej! Mulled wine är typ som utspädd, äcklig glögg med fel sorts kryddning :D Glögg är sötare och starkare i smaken, och har inte den där metalliska sura smaken som jag tycker mulled wine och gluhwein har ibland.

Jag har faktiskt tva flaskor blossa i skafferiet - jag hade ocksa planerat en lussefika till helgen, sa jag far smaka ordentligt

(Fast jag tycker mulled wine ar ganska gott...)
 
Ta den starka. Annars kommer du inte fram till den.
Min erfarenhet av att bjuda andra nationaliteter på glögg är ....sådär :D:D:D

Numera ar all glogg jag gor pa halften merlot och halften port ... det blir himla "rund" och fin ... ganska "stadig" sa dar :p och mycket popular hos de flesta.

Oj då... Aj då... Vi har en amerikan, en estniska, en tyska och två skottar att övertyga här. Min egen skotte älskar glögg, så vi får väl hoppas att han kan ha gott inflytande över de andra. Men jag förbereder alternativa drycker för säkerhets skull ;)

Det blir sakert success

Ar inte glogg samma sak som mulled wine?
haha. Har jag alltid levt i tron om, men det later som jag har fel

Glogg ar MYCKET godare ... men jag kor lite som man ofta gor med mulled wine. En jutjarns gryta langst bak pa spisen fran borjan pa December till February nar temperaturerna gar uppat igen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 164
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 054
Senast: MML
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 768
Senast: Twihard
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp