Ovan pigg-häst ryttare, tips tas gärna emot!

En annan grej du skulle kunna göra nu i början annars om du vill är att rida ut tillsammans med någon annan vettig person och var tydlig bara innan med att du behöver komma över tröskeln i galoppen och det ekipaget kan då sakta av om du säger till. Det kan vara bra nu i början.
Överlag känns det som att många inte riktigt vågar fråga om hjälp alltid eller måste komma med 100 ursäkter (säger inte att du gör det). Säg som det är och har du vettigt folk i stallet kommer någon att ställa upp som sällskap nu ett tag.
Lycka till :)
Stort tack! :) Tror hela stallet vet om att jag är lite försiktig av mig haha
 
Tagit lite tid att komma upp på henne igen (väder och grejer som skjutit på det), men alltså peppen! Bustjejen är ju som mest pepp på två saker: 1. komma hem 2. galoppera. Den där supersnabba galoppen vi fick på en raksträcka på hemvägen var lite för snabb för min smak, men gick prima att sakta ner. Kollade på appen som säger att de övriga hästarna ligger på runt 15-20km/h, hon pilade iväg på 26... Att trava hem ville hon hellre göra till galopp, men när det vart trav så började hon bli trött istället 😅

Halsring känns också skönt att ha, och kanske hjälper henne också förstå att chilla av lite.

Om du har bekymmer med att hon blir för pigg galoppera inte på hemvägen. Är hon riktigt pigg kan t.o.m. trav på hemvägen vara för mycket. Då är det skritt som gäller. Jag har upptäckt att många hästar blir lugnare på lång tygel för då förväntar de sig inte trav eller galopp.

Min medryttarhäst är supersnäll men har perioder då hon är extra pigg. Då lägger jag galopperna på delar av uteritten som går bortåt och innan hästen börjar öka på steget för att hon tycker att nu är vi på väg hem. En sak jag upptäckt funkar jättebra är att trava på små skogsstigar som snirklar sig fram och som gärna har lite rötter och annat. Inte för mycket så att hästen riskerar att skada sig men tillräckligt så att den känner att den inte bara kan rusa på utan måste koncentrera sig på var den sätter fötterna. Då kan min slappna av i en lagom trav även en dag då hon egentligen bara vill galoppera snabbt. Men det kan säkert vara olika från häst till häst. Min har en god självbevarelsedrift när det gäller underlag så jag litar på att hon reder ut det och tycker hon det blir för dåligt underlag (halkigt, för mycket rötter osv) så saktar hon ner till skritt även om hon är jättepigg.
 
Hur länge har du ridit henne/hur mycket?
Jag försöker att undvika att komma med råd på forum generellt vad gäller ridning för upplever att det jag anser vara pigg/slö häst skiljer sig markant mellan vem man pratar med.
tex min mest harmoniska opiggaste häst har jag fått höra att OJ vilken motor han har. Jag vill rida med små signaler och få respons direkt.
Det är betydligt jobbigare att rida en avtrubbad eller felriden häst. Så grattis till en häst men mer känsla!
Sedan tycker jag att du ska inte göra det till en sån stor grej att galoppera. Börja vid uppförsbackar. Ta långsidor och volter. Utöka vyerna allteftersom.
Blir hästen jättestissig ser spöken och fan själv ha men var lite småtråkig och fortsätt jobba. Ignorera ”tjafset” och beröm när hon gör rätt.
Ta galopperna på passande platser och inte på raksträckor på hemvägen till att börja med om du nu inte gärna vill att det ska gå FORT.
Håller med. Ensam galopp i uppförsbacke på väg bort, då får man normalt en lugnare resa än med sällskap på raksträcka på väg hem.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp