Ovanbana-ridbana till islandsträning

G

gunillanillan

Jag skulle gärna vilja ha någa tips om hur man enklast o billigast anlägger något som duger bra till vardagsträning. Att jag skriver till islandshäst är för jag tror att det brukar vara ett något fastare underlag för att ex träna tölt än en vanlig dressyrbana. :)

Kan det möjligen räcka att lägga på grus och sedan packa lite stenmjöl som toppskikt. Det jag vill ha är ett fast underlag som inte bli halt vid regn och som man kan hålla relativt plant.

Idag finns det gräs och vid mycket höstregn så blir det blött och halt (lerigt) och det är detta jag vill komma ifrån. Dock tror jag att jag klarar mig utan dränering. MEN hur mycket av gruset kommer att "ätas" upp underifrån av leran?? :confused:

Alla tips och funderingar är välkomna!!! tex läste jag att någon fått schaktmassor av vägverket, men vad det exakt var vet jag ej? Kom med era funderingar :D
 
I det stall där jag stod förut fanns en dressyrbana som bestod av enbart grus/singel som låg på en markduk för att inte sjunka ner. Har dock ingen aning om hur mycket eller vad det kostar, Det blev ett bra underlag, lagom hårt, som sladdades ibland och ibland fylldes på med grus (kanske två gånger under tre år jag stod där). Vid kraftigt regn blev det lite pölar men aldrig halt utom vid isbildning förstås.

Där jag står nu finns en ovalbana och en dressyrbana som är anlagd på lite annat sätt, utan duk tror jag, men med tjockare lager av nån sorts grus som inte skall sjunka ner. Ovalbanan upplever jag som ganska mjuk än så länge, men den är väldigt ny. Dressyrbanan som använts lite mer har satt sig bättre.

Ett tips är förstås att gå på kända ägare av banor, de flesta klubbar har ju en bana som de använder, och fråga hur det gjort. :cool:
 
Tack för tipset!! Duk var en mycker bra tanke... :D varför tänkte jag inte själv på detta!? Men blev det inte väldigt mjukt när den bara bestod av grus?

Fortsätt tipsa!! :bow:
 
Om man måste schakta bort matjorden eller inte, dränera, ha markduk osv beror ju helt på platsen man tänkt anlägga banan.

På min tidigare gård i U-a hade vi en "hemma"oval. Detta var bra länge sedan och vår lilla 200m ovalbana var faktiskt den 2:a i Sverige på den tiden. Vi spred gruset direkt på marken. Det var väldränerad mark och vi valde bergkross 0-20, som binder ihop bättre än naturgrus. Sen körde vi som galningar ;) med bilarna runt, runt på banan så vi snabbt skulle få den packad. Alla som ville rida på banan blev tvingade att också köra XX antal varv :D Det blev faktiskt väldigt bra. I och med att vi lade banan ovan mark hade vi inte heller några problem med vattenpölar.
Efter ett par år när det behövde fyllas på mer material toppade vi med stenmjöl, eller rättare sagt ett liknade material från Dannemora-gruvan, men det fungerade på samma sätt som stenmjöl 0-4.
 
Ja det låter som en bra idé. Bergkross 0-20 skriver du är det samma typ av sten som används till grusvägar? Hur pass fast blev banan? toppade ni även från början med 0-4 eller?

Ska kolla vd det kan kosta men hur tjockt lade ni från början? :confused:
 
Bergkross kan man säga är bästa sortens väggrus, det som binder ihop bäst.

Vi hade skapligt fast mark så jag behövde bara lägga på en decimeter i första rundan. Vi toppade inte med stenmjölet från början utan ville kolla om vi skulle behöva mer kross först, samt att vi ville att krossen skulle sätta sig.

Banan blev ungefär som en inte alltför trafikerad grusväg när den satt sig, fast men inte alltför hård.

Naturligtvis kan man kosta på mycket mer och få det proffsigare, men för vårt "hemmabruk" lite kurser och träningar samt en och annan inofficiell tävling fungerade banan alldels utmärkt. Trots enkelheten kostade det ändå en skaplig slant. Både bergkrossen och stenmjölet är dyrare än vanligt grus och det blir många kubik.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 463
Senast: warg
·
Anläggning Hur mycket skulle ni anse att en liten hästgård ökar i värde med en enklare anlagd ridbana? Svår fråga, men generellt? Kanske inte rent...
2
Svar
26
· Visningar
5 820
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Min ridbana är en enkel sådan. De förra ägarna har tagit bort matjorden och lagt grus/sand på helt enkelt. Den fyller ofta sitt syfte...
2
Svar
33
· Visningar
6 673
Senast: Cillaramsa
·
Anläggning Hej Jag gjorde en ridbana på min nya gård förra året. Ordentligt från grunden, lejde en grävmaskin som grävde bort all matjord, la...
Svar
5
· Visningar
1 855
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp