Ovanlig Rottweiler

Modig_Korn

Trådstartare
För ganska länge sedan diskuterades det färger på dobermannar
resultatet blev blåa, vita och en massa flera färger.
Har inte vart här inne så mkt sedan dess så jag kommer inte
riktigt ihåg vem som är rottweiler fantast..
Du visade en röd rottis men nu har jag någonting att bräcka
det med! En långhårig Rottweiler...
 
Har också sett några långhåriga rottisar. Däremot aldrig en röd. Annorlunda dock inte i min smak.... :)
 
Ja, jag ställer mig frågande till om denna hund är genetiskt röd. Tror faktiskt att den är choklad/lever/brun. Om man tittar på nostryffeln förefaller den nötbrun, vilket är typer på chokladhundar. Dessa har en recessiv gen - b - i dubbel upplaga och då blir det svarta brunt istället för svart.

Jämför denna rottis med exempelvis en röd cocker. På en sådan kan du aldrig urskilja tantecknen även om de finns eftersom hela hunden är tan-färgad = röd. Men även här finns chocolate/liver & tan som påminner om den aktuella rottisens färg.

Det finns en annan färg som på cocker kallas gold sobel som även den är lite lik denna rottis. Jag har dock ingen aning om hur nostryffeln ser ut på en sådan (eller vad färgen genetiskt är. Har inte ens fått klarhet i om sobel är recessivt eller dominant).

Så jag tror inte att denna rottis är genetiskt röd utan genetiskt liver & tan. FIN var den i alla fall.
:)
Anneli
 
Röda rottisar!!! :eek: trotts att jag är rottis älskare har jag ALDRIG sett en sån!! är dom lika söta när dom "vuxit upp" som när dom var valpar?? :love: :love:

Antar att man inte kan ställa ut en röd rottweiler? Men hur får man tag i en, den skulle inte ens min sambo kunna säga nej till!! :rofl:
 
Har en röd (brun) dobermann men har aldrig sett den färgen på en rottis!
Vet att hos dobbar med den bruna färgen så är risken för Isabella och Blå dobbar rätt hög och man korsar brun+brun.

Nån som vet om Blå och Isabell finns hos rottisar med? Avlivas då valparna om de föds med nån av dessa färger?
 
finns det någon sida där man kan läsa och se bilder på hundar med ovanliga färger? det har nämnts blå och isabellfärgade och vita dobbar, men i tidigare trådar även tantecknade och tigrerade labbar. hade varit himla intressant att läsa och se bild"bevis"! (nej jag har inget bättre för mig :p)
 
vad ska man söka på när man letar udda färger? har provat på genetica men där verkar det vara nåt fel. hade verkligen velat se fler bilder. kaza tror jag det var hade framme en fin sida med schäferfärger, men jag vill också se udda färger på labbar och andra vanliga raser! finns det ingen förteckning över alla färger som en hund kan ha? typ en plansch? med bilder då...
 
Ingen aning faktiskt. Dessa sidor har jag bara hittat genom att surfa runt på utländska dobbesidor.
Vad jag har anat så är det mest utomlands som har dessa annorlunda färger. Så kanske de lättaste är att söka runt på sin ras och se om de dyker upp något.
 
bb och dd sitter inte ihop med varandra men däremot kan det ju vara så att dom som avlar på andra färger än bara black and tan inte är lika noga att försöka avla ur så gott det går tex blå från bruna linjer och vice versa.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 975
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 309
Senast: Habina
·
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 517
Senast: Dopy
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 115
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp