Ovanliga hundraser.

Sel

Trådstartare
Vilka ovanliga, udda eller okända hundraser har du träffat på eller bara läst om? De behöver inte nödvändigtvis vara godkända, utan kan vara gamla lokaliteter. :)
Jag hittade till exempel Xiasi under en googling idag och tycker de verkar vara läckra små hundar!
1674586015270.png
 
Var på en gård i Ungern och umgicks med en komondor. Riktigt häftig hundras som jag inte träffat på någon annan stans.
Hittade inte min bild på den, så tar en från nätet.
Visa bifogad fil 111175
De är så häftiga! Jag har faktiskt träffat ett par stycken här i UK och de har varit otroligt glada och yviga jyckar, men så var båda två unghundar också. Jag har förstått att de kan vara rätt skarpa hemma på gården. :)
 
De är så häftiga! Jag har faktiskt träffat ett par stycken här i UK och de har varit otroligt glada och yviga jyckar, men så var båda två unghundar också. Jag har förstått att de kan vara rätt skarpa hema på gården. :)
Den jag hängde med var också en unghund, antagligen därför den kändes så lättsam och trevlig. Men stor och gänglig!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Åh, och vi har en Russkiy Toy Terrier (flykting från Ukraina) som bor med oss på hotellet. Jag vet inte hur ovanlig rasen är men det här är den första jag någonsin träffat... och den minsta hund jag sett! Man tror liksom inte att han är på riktigt. Jättefin och pigg och glad och skitsöt, men kan aldrig väga mycket mer än ett knappt kilo. 😅
1674588611663.png
 
Åh, och vi har en Russkiy Toy Terrier (flykting från Ukraina) som bor med oss på hotellet. Jag vet inte hur ovanlig rasen är men det här är den första jag någonsin träffat... och den minsta hund jag sett! Man tror liksom inte att han är på riktigt. Jättefin och pigg och glad och skitsöt, men kan aldrig väga mycket mer än ett knappt kilo. 😅
Visa bifogad fil 111178
De är inte så ovanliga i Sverige men har bara träffat långhåriga här.
1674588988020.jpeg
 
Tror tyvärr inte att aveln är så himla bra här, känns inte som att man lägger så mycket vikt på mentaliteten och rasen lockar inte direkt de mest erfarna heller.
Tråkigt. Fysiskt ser det ju ut att vara en väldigt fragil hund, ingenting jag skulle vilja ta med mig på en fjällvandring eller så... men just den här är jag som sagt väldigt förtjust i. Han är alltid så glad att se all hotellpersonal och alla gäster och viftar med den minsta propellersvansen i hela världen! :D
Sedan kan jag tänka mig att aveln lätt går åt fanders så snart en blandar in ordet "toy" och siktar mer på storlek (eller brist på) än något annat. Särskilt hos en terrier.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 205
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 101
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 385
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp