Ovanliga hundraser.

För att de är ovanliga så folk som vill ha något unikt och iögonfallande vill ha dem, och jag skulle gissa att de också är väldigt dyra så det lönar sig för uppfödarna att föda upp dem. Jag tycker att de är otroligt vackra men absolut ingenting man bör avla fram medvetet. Genen är hittad så det borde vara möjligt att gentesta sina avelsdjur för att undvika att få vitt i kullarna
De vita föds bara ur just de linjerna, så det är bara att sluta avla på dem. Det är liksom BYB avel från början till slut.
 
För att de är ovanliga så folk som vill ha något unikt och iögonfallande vill ha dem, och jag skulle gissa att de också är väldigt dyra så det lönar sig för uppfödarna att föda upp dem. Jag tycker att de är otroligt vackra men absolut ingenting man bör avla fram medvetet. Genen är hittad så det borde vara möjligt att gentesta sina avelsdjur för att undvika att få vitt i kullarna
Är det den vita/ljusa färgen som också medför det osunda, eller är de osunda av andra skäl, t.ex. nära släktskapsavel?
 
De vita föds bara ur just de linjerna, så det är bara att sluta avla på dem. Det är liksom BYB avel från början till slut.
Fast de har ju funnits i rätt många år så jag skulle tro att det tyvärr har spridit sig en del även om det nog inte är vanligt att råka para två bärare utanför den dåliga aveln
 
Fast de har ju funnits i rätt många år så jag skulle tro att det tyvärr har spridit sig en del även om det nog inte är vanligt att råka para två bärare utanför den dåliga aveln
Nja, så många föds de inte och vad jag vet markeras det i registret att de kommer ur de linjerna - så det är inte särskilt svårt att sortera ut.
 
Vad ger det vita för problem? Det ser ju inte ut att vara albinism, utan snarare liknar Cr-genen hos häst?
De är som sagt ofta ljuskänsliga, bränner sig lätt och allmänt taskig hälsa, förmodligen eftersom de alla härstammar från en mor/son parning. Cr hästar har inte alls samma problem som dobbisarna.
Vi har dilutiongenen i dobermann med, den är inte heller godkänd för att den ger päls/hudproblem. Det är enbart i USA man skiter i det här, ffa BYB.

Det finns liksom inget positivt med färgen, bara negativt.
 
Just den taxen är steril, men eftersom det inte har fötts fler så vet man inte om det gäller alla med den teckningen eller om det bara är en slump att denna är steril. Men ja, börjar genen spridas så kommer nog många vilja ha den och avla fram för att tjäna pengar. Skulle det bli så så får vi iallafall hoppas att det inte hänger med något negativt kopplat till teckningen!

Ja, många kan ju visst inte avla på merle ordentligt, tror inte vi behöver en ny färg som också kan leda till besvär med oförsiktig och oseriös avel.
 
Fast Saluki heter Tazi i arabtalandeländer, även i Turkiet. Om jag inte missminner mig. @Red_Chili har nog mer uppdaterat minne än mig.
Stämmer bra.
Händer då och då att jag möter personer som flyttat hit från Turkiet eller olika delar av mellanöstern. I princip samtliga (och absolut samtliga från Turkiet) blir SÅ glada och säger "Åh, så fina tazis du har!" när de ser mina salukis :)
 
4F74C2D7-33E3-4929-9049-1814AECC0477.jpeg

Broholmer är en rätt ovanlig ras, finns ungefär 140 st registrerade i Sverige/Norge.
Många tror att det är en gatukorsning eller ridgeback.
 
Lånad bild
Markisje är en dvärghund av spanieltyp som är under återskapande i Holland. Såg en på en agilitytävling i Danmark, riktigt fräck på planen, så jag var tvungen att kolla upp vad det var för ras 😊
4E483B44-D248-46B4-99E5-888FF3C59D47.jpeg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
733
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 206
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 463
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 398
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp