Ovanliga hundraser.

En kompis hade två Silken Windhounds som jag tog hand om en del. Ena världens snällaste och inte så bright. Den andra vansinnigt intelligent liten spjuver som skojade till det med sin matte så hon behövde hjälp. 😅 Honom gillade jag verkligen!
6693AF89-E646-4FC7-BA70-D7B61B15AC0C.jpeg
 
Enligt standarden får en Silken vara 47-60 cm. 47 cm är inte så stort, de få i världen (en handfull) som är så små väger kanske runt 8 kg.
Det är många som frågar efter miniatyrer men det är inget vi ägnar oss åt. Har just nu en 5-veckorsvalp som föddes som minst i kullen och är fortfarande väsentligt mycket mindre än de andra.
Han förefaller frisk men är lite försiktig i lek och undviker de största syskonen. Äter inte med samma frenesi som de andra.
Så i morgon ska han iväg till veterinären, dom får göra en första koll och se om dom kan se något uppenbart som är fel.
Det kan ju finnas ett blåsljud som tyder på något värre till exempel.

Att få små exemplar känns bara oroande för mig som uppfödare.
Fick för 7 år sen en valp som föddes som ett riktigt litet ynk, trodde hon aldrig skulle överleva. Det gjorde hon och mår idag alldeles utmärkt men hon har ett hjärtfel.
Så ovanligt liten valp - då blir jag misstänksam.
Och som vanligt, har man en valp som eventuellt kan vara sjuk, en som det "är synd om", då strömmar det in förfrågningar från hela världen. Alla vill köpa "lilla stackars".

Jag tycker att det är så obehagligt att folk är så.
Nej, det förstår jag. Mina är ju blandraser mellan pudel och chihuahua så där är det inte konstigt att de är små. Jag gillar pyttehundar så Bella som är ca 30cm och väger 4kg tycker jag är stor 😅 Men jag vill inte ha hundar under 2kg för då tycker jag att de blir för ömtåliga, speciellt om de är taniga med långa ben. Pärla väger ganska exakt 2kg. Tyvärr är mina avlade för att vara så pyttesmå som möjligt så Pärla är stor i jämförelse med vissa släktingar. Jag köpte Poppy som valp 2015 utan att veta så mycket om dem och de andra två är omplaceringar. Jag fick erbjudande om att låna en hane därifrån till Bella när jag fick hem henne men jag kastrerade henne istället. Där ligger för mycket ”skit” i henne för att hon skulle vara lämplig som avelsdjur även om hon varit renrasig
 
Frånsett Silken Windhounds som jag själv har haft i 25 år så är nog Tazy det ovanligaste jag träffat på. De enda foton jag har är från en Silkenutställning i Finland 2003, där fanns 2 Tazy på besök.
Lugna hundar som var rätt ointresserade av oss främlingar.
Sen tidigare hade jag träffat en Tazi i Finland vid världsutställningen 1998 i Helsingfors då jag bodde hos en tjej med en Tazy från Afhanistan, det var nog före digitalkamerornas tid och jag har ingen foton från det. I alla fall hade jag ingen digitalkamera själv :-)

Tazin är hunden längst ut till höger;
Fotona är från en gammal html sajt, gjord för 20 år sen och förmodligen inte ett dugg mobilvänlig

http://www.oldstuff.windhound.com/Silkenfest-2003/imagepages/Tico_and_Tazi.html

http://www.oldstuff.windhound.com/Silkenfest-2003/imagepages/Tazis_in_the_corner.html
Fast Saluki heter Tazi i arabtalandeländer, även i Turkiet. Om jag inte missminner mig. @Red_Chili har nog mer uppdaterat minne än mig.
 
Medion och granden bland podengos hör nog hit. "Lånad" bild av en medio. Jag tror inte det har registrerats någon grande de senaste åren.

(Hade de haft "bättre" päls hade jag varit sugen - med nästa hund skulle jag gärna satsa mot räddningshunden eller en skarp sökhund (dold laddning, dvs en hund som leter blindgångare vid byggen etc). Risken är hög att det då lutar mot maligator)

1674639153587.png
 
Fick av en slump för snart ett år sedan upp ett konto från en amerikansk gård där de skyddar sitt boskap med tre kangals i mitt instagramflöde. Jag har sedan dess blivit sjukt fascinerad av de hundarna.

Det är verkligen inget jag skulle ha själv, men fruktansvärt coola.
1674645393879.png
 
Senast ändrad:
Var på en gård i Ungern och umgicks med en komondor. Riktigt häftig hundras som jag inte träffat på någon annan stans.
Hittade inte min bild på den, så tar en från nätet.
Visa bifogad fil 111175
Har träffat två som var på besök hos en bekant i mitt område (rätt många år sedan). Var stallhundar i full päls och alltid med dit. Kan säga att jag aldrig träfat hundar som luktat så illa :rofl:
:rofl: :rofl: dom stank av stall, gödsel mm lång väg
 
Så vackra, men så osunda 😞 ”Vit” dobermann. Det är en form av albinism och de är extremt ljuskänsliga både i ögonen och huden. Vet inte hur temperamentet är nu men när jag läste om dem för något år sedan så ansågs de opålitliga
20D4CDB7-9828-4E10-A583-A3C46E9097A9.jpeg
 
Så vackra, men så osunda 😞 ”Vit” dobermann. Det är en form av albinism och de är extremt ljuskänsliga både i ögonen och huden. Vet inte hur temperamentet är nu men när jag läste om dem för något år sedan så ansågs de opålitliga
Visa bifogad fil 111239
Det är extremt osund avel bakom dem, alla vita dobbisar härstammar från en mor/son parning i princip. Fattar inte varför man fortsätter avla på skiten.
 
Det är extremt osund avel bakom dem, alla vita dobbisar härstammar från en mor/son parning i princip. Fattar inte varför man fortsätter avla på skiten.
För att de är ovanliga så folk som vill ha något unikt och iögonfallande vill ha dem, och jag skulle gissa att de också är väldigt dyra så det lönar sig för uppfödarna att föda upp dem. Jag tycker att de är otroligt vackra men absolut ingenting man bör avla fram medvetet. Genen är hittad så det borde vara möjligt att gentesta sina avelsdjur för att undvika att få vitt i kullarna
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har idag en hund på ca 2 år, en terrier brasileiro (tik). I framtiden skulle jag vilja ha två hundar och har tänkt mycket på...
Svar
2
· Visningar
723
Senast: Sandora
·
Övr. Hund Här är jag med en flummig liten tråd igen :o Vilka raser är vanligast där ni bor? Någon ovanlig ras som ni trodde var vanlig, men som...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
5 150
Senast: copernica
·
Hundavel & Ras I dagens tidning fanns ett intressant uppslag med samtliga förekommande hundraser i Sverige; 441 raser, varav 11 bara finns i ett enda...
15 16 17
Svar
321
· Visningar
16 218
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 253
Senast: Vitsippan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp