Ovanligt liten fralla (?)

FrallanB

Trådstartare
Hej!
Köpte en liten frallavalp i söndags. Hon är född i slutet av juli och är nu ca 16 veckor. Föräldrarna är två muskulösa/kompakta frallor. När vi hämtade hem henne så reagerade jag på att hon var liten för sin ålder och vägde henne när vi kom hem. Hon väger 2,5 kg(!), är rätt smal över axlarna och har rätt tunna läppar/nosveck för en fralla. Hon mår bra, busar och äter och vet.besiktningen ser bra ut (vilket är det viktiga), men kan inte rå för att undra om det är något som inte stämmer. Har någon här sett liknande? Har läst att vissa valpar kan bli mindre men tyckte att syskonen var rätt små de också. Storleksmässigt är de inte större än vår 2åriga fralla var vid 8 veckors ålder..
 
Har den inte stamtavla är det inte ovanligt med fulimport av för unga valpar av just ’fransk bulldog’. Även där ’uppfödaren’ påstår att vissa vuxna djur är föräldrar till valparna när de i verkligheten är importer.
 
Hej!
Köpte en liten frallavalp i söndags. Hon är född i slutet av juli och är nu ca 16 veckor. Föräldrarna är två muskulösa/kompakta frallor. När vi hämtade hem henne så reagerade jag på att hon var liten för sin ålder och vägde henne när vi kom hem. Hon väger 2,5 kg(!), är rätt smal över axlarna och har rätt tunna läppar/nosveck för en fralla. Hon mår bra, busar och äter och vet.besiktningen ser bra ut (vilket är det viktiga), men kan inte rå för att undra om det är något som inte stämmer. Har någon här sett liknande? Har läst att vissa valpar kan bli mindre men tyckte att syskonen var rätt små de också. Storleksmässigt är de inte större än vår 2åriga fralla var vid 8 veckors ålder..
Två frågor, är uppfödaren registrerad hos SKK?

Om inte, hur säker är du på att valparna var 16 veckor och att hundarna du såg verkligen var föräldrarna?
 
Hej!
Köpte en liten frallavalp i söndags. Hon är född i slutet av juli och är nu ca 16 veckor. Föräldrarna är två muskulösa/kompakta frallor. När vi hämtade hem henne så reagerade jag på att hon var liten för sin ålder och vägde henne när vi kom hem. Hon väger 2,5 kg(!), är rätt smal över axlarna och har rätt tunna läppar/nosveck för en fralla. Hon mår bra, busar och äter och vet.besiktningen ser bra ut (vilket är det viktiga), men kan inte rå för att undra om det är något som inte stämmer. Har någon här sett liknande? Har läst att vissa valpar kan bli mindre men tyckte att syskonen var rätt små de också. Storleksmässigt är de inte större än vår 2åriga fralla var vid 8 veckors ålder..
Jag skulle i ditt fall utgå från värsta möjliga scenario - att valpen är en illegal import utan giltigt rabiesskydd och att det är stor risk för att valpen är sjuk.
 
#10 jag har en tid bokad imorgon. Syftet med tråden var att se fall någon har erfarenhet av att valparna kan vara som min lilla flicka är eller om det är något fuffens med uppfödaren. Vill inte göra en anmälan om jag inte vet säkert att det är så då det var en väldigt fin familj som ’verkade’ bry sig väldigt mycket om hundarna.
 
#10 jag har en tid bokad imorgon. Syftet med tråden var att se fall någon har erfarenhet av att valparna kan vara som min lilla flicka är eller om det är något fuffens med uppfödaren. Vill inte göra en anmälan om jag inte vet säkert att det är så då det var en väldigt fin familj som ’verkade’ bry sig väldigt mycket om hundarna.
Det låter inte normalt, nej. Antingen stämmer inte åldern eller så är det fel på valpen tex en missbildning som gör den liten i växten. Men
om alla valpar var lika små är det mer troligt att åldern är fel.
 
#10 jag har en tid bokad imorgon. Syftet med tråden var att se fall någon har erfarenhet av att valparna kan vara som min lilla flicka är eller om det är något fuffens med uppfödaren. Vill inte göra en anmälan om jag inte vet säkert att det är så då det var en väldigt fin familj som ’verkade’ bry sig väldigt mycket om hundarna.

Bra att tid är bokad för risken är mycket stor att det är just nått fuffens.
Är valpen import?
Är den veterinärbesiktad i Sverige?
 
Hon är importerad. Var inget som det man läser om i tidningarna men då alla era svar lutar dit så känns det verkligen som att jag blivit lurad. Känner mig så himla dum och ledsen just nu. Jag hoppas att vetten säger att hon mår bra imorgon, men sen blir det att anmäla uppfödaren.

Hon är besiktad på evidensia u.a på alla kategorier.
 
Hon är importerad. Var inget som det man läser om i tidningarna men då alla era svar lutar dit så känns det verkligen som att jag blivit lurad. Känner mig så himla dum och ledsen just nu. Jag hoppas att vetten säger att hon mår bra imorgon, men sen blir det att anmäla uppfödaren.

Hon är besiktad på evidensia u.a på alla kategorier.
Är hon importerad och 16 veckor?

En importerad hund ska ha pass. I passet ska rabiesvaccineringen vara införd. Snälla säg att du har passet!

Hunden måste vara minst 12 veckor för att grundvaccineras mot rabies sedan måste man vänta 21 dagar innan man reser med hunden. Så är den för ung har du riktiga problem. Även om allt stämmer har det lilla livet varit med om mycket på en vecka - kommit till Sverige till säljaren, varit hos Evidensia, kommit hem till dig...
 
#10 jag har en tid bokad imorgon. Syftet med tråden var att se fall någon har erfarenhet av att valparna kan vara som min lilla flicka är eller om det är något fuffens med uppfödaren. Vill inte göra en anmälan om jag inte vet säkert att det är så då det var en väldigt fin familj som ’verkade’ bry sig väldigt mycket om hundarna.
jag har varit uppfödare av rasen sen 2007. 16v och 2.5kg??? Nej då är det antingen en blandning med vavva om den tex är merle eller annan icka godkänd färg (mao röd,brindel med eller utan vita tecken) eller så är den för ung.
Mina 8v valpar väger mera oftast.
 
Hon är importerad. Var inget som det man läser om i tidningarna men då alla era svar lutar dit så känns det verkligen som att jag blivit lurad. Känner mig så himla dum och ledsen just nu. Jag hoppas att vetten säger att hon mår bra imorgon, men sen blir det att anmäla uppfödaren.

Hon är besiktad på evidensia u.a på alla kategorier.
Uppfödaren kan du inte anmäla men importören ska anmälas till LS (LS=Länstyrelsen)
Om du vill så kan du pma mig så borde jag kunna ta reda på om det är fulimport eller inte) misstänker att den är Ungersk?!
 

Liknande trådar

Övr. Katt För att inte sno någon annans tråd så skapar jag en egen. Jag har äntligen fått en fast tjänst på mitt jobb, 75 % från och med...
Svar
7
· Visningar
908
Senast: Lager
·
Övr. Katt Jag har för mig att det funnits en presentationstråd för oss och våra katter tidigare (hittar den dock inte vid en snabb sökning), men i...
Svar
10
· Visningar
1 820
Senast: cili
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 309
Senast: Inglorion
·
Hundhälsa Fick hem en alldeles underbar liten valp för 2 veckor sedan (Hope alias Loppan). En korsning schäfer (87,5%), labrador (12,5%) som nu...
2
Svar
34
· Visningar
4 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp