Overall vs ridkappa?

pajaztar

Trådstartare
Jag velar mellan att skaffa en overall och en lång ridkappa för att hålla mig varm när jag röjer runt i skogen med kompisens islandshästar och pysslar i deras (kalla) stall. Tycker det ser så skönt ut med kappa, men det kanske blåser in i den och funkar den att ha när man pysslar med praktiska grejer? Kanske är det smidigare med en overall? Just nu kör jag termobyxor + tjock jacka och det är ingen finessridning vi sysslar med så det gör inget för mig att det är en del tyg mellan mig själv och hästen.

Vad har ni och hur trivs ni med det?
 
Jag har jacka + thermobyxor om jag inte ska fin-lira. Man glider lite inne i benen på byxorna, men inga problem om man inte behöver vara precis.

Kjol funkar, men blåser av knäna/upp från knäna och benen om det blåser mkt eller man rider fort.
 
Jag har både overall och kappa. Har haft overallen ett par år men investerade i kappan förra året. Det är mitt bästa köp någonsin! :love: Nu använder jag enbart overallen vid tex hovslagarbesök, dvs att jag ska stå still länge. Känner mig klumpig och orörlig i overallen. Kappan värmer fint (kan utan problem vara i stallet i 3,4 timmar i -15,20 grader) och känns inte klumpig på något sätt och vis!
 
Har haft termobyxor i alla år men inte känt mej nöjd. Köpte kappa i höstas men har bara använts till ridning typ 2-3 gånger innan hästen gick och skada sig. Det lilla jag hann använda den så är jag mer än nöjd. Har även en lång regnkappa som används flitigt under varmare årstider. Kappor är bra grejer
 
Kappa är fantastiskt! Jag bor i min på vintern. Har den hela tiden - när jag jobbar i stallet, rider ut och t o m när jag rider dressyr.
 
Jag har jacka + kjol och tycker det funkar bra! Overall känns klumpigt, med kjolen känner jag mig smidig och det stör inget alls vid ridning.
Min kjol sitter där den ska vid ridning, blåser inte upp.
 
Jag klär mig som en Michelingubbe vintertid, så har täckbyxor. Skulle jag bo lite mer söderut och inte vara så frusen så skulle det vara betydligt smidigare i sadeln med en kappa. Jag har inte haft ridbyxor sen i typ oktober och rider typ fem gånger i veckan :rofl:
 
Visst bor du här i Skellefteå @Unafraid ? Eller var det i närheten?

Måste ju säga att nu under värsta kylan (för andras information: vi har haft -20 till -26 ganska länge) så var vi tre glada varma ryttare i Hööks CRW-overall, och en lite mer frusen ryttare i kappa. Kan säga att på vårt stall (30 hästar), där vi rider ut väldigt mycket, så brukar vi skämta om att just den ridoverallen är vinterns stalluniform. :p Och det är ju inte för utseendet som den blivit populär... den är ju inte supersnygg. Men den är så lätt och funkar så bra i kylan och blåsten.

Det bästa med overallen är att man klarar kylan bra även om man bara har ett tunt underställ på sig, så man kan sticka ut och rida i mjuka myskläder.

Jag har den varmaste UHIP-kappan också men den har jag helst inte på uteritter om det är kallare än -13. Mest för att kylan kan krypa upp efter benen, om man inte har täckbyxor.

50605874_539165776570836_89980595643351040_n.jpg
 
Visst bor du här i Skellefteå @Unafraid ? Eller var det i närheten?

Måste ju säga att nu under värsta kylan (för andras information: vi har haft -20 till -26 ganska länge) så var vi tre glada varma ryttare i Hööks CRW-overall, och en lite mer frusen ryttare i kappa. Kan säga att på vårt stall (30 hästar), där vi rider ut väldigt mycket, så brukar vi skämta om att just den ridoverallen är vinterns stalluniform. :p Och det är ju inte för utseendet som den blivit populär... det är för att den är så lätt och funkar så bra i kylan och blåsten.

Det bästa med overallen är att man klarar värmen även om man bara har ett tunt underställ på sig, så man kan sticka ut och rida i mjuka myskläder.

Jag har den varmaste UHIP-kappan också men den har jag helst inte på uteritter om det är kallare än -13. Mest för att kylan kan krypa upp efter benen, om man inte har täckbyxor.

50605874_539165776570836_89980595643351040_n.jpg
Man har verkligen olika referensramar. Jag skulle inte sätta mig på hästen i sån kyla :laugh:
 
Man har verkligen olika referensramar. Jag skulle inte sätta mig på hästen i sån kyla :laugh:

Ja, tyvärr är ju risken för kolik lite större då hästar tenderar att röra sig mindre, äta mer, och dricka mindre vatten under kyla. Så vill man vara extra snäll med sin häst här i Västerbotten, när det är som kallast, så tar man den på en uteritt för magens skull, och erbjuder dem lite ljummet vatten, innan man släpper ut dem igen. De verkar vara nöjda med tillvaron så, och man ser dem inte frysa. :)
 
Ja, tyvärr är ju risken för kolik lite större då hästar tenderar att röra sig mindre, äta mer, och dricka mindre vatten under kyla. Så vill man vara extra snäll med sin häst här i Västerbotten, när det är som kallast, så tar man den på en uteritt för magens skull, och erbjuder dem lite ljummet vatten, innan man släpper ut dem igen. De verkar vara nöjda med tillvaron så, och man ser dem inte frysa. :)
Jag tänkte mer på min egen bekvämlighet ;)
 
Visst bor du här i Skellefteå @Unafraid ? Eller var det i närheten?

Måste ju säga att nu under värsta kylan (för andras information: vi har haft -20 till -26 ganska länge) så var vi tre glada varma ryttare i Hööks CRW-overall, och en lite mer frusen ryttare i kappa. Kan säga att på vårt stall (30 hästar), där vi rider ut väldigt mycket, så brukar vi skämta om att just den ridoverallen är vinterns stalluniform. :p Och det är ju inte för utseendet som den blivit populär... den är ju inte supersnygg. Men den är så lätt och funkar så bra i kylan och blåsten.

Det bästa med overallen är att man klarar kylan bra även om man bara har ett tunt underställ på sig, så man kan sticka ut och rida i mjuka myskläder.

Jag har den varmaste UHIP-kappan också men den har jag helst inte på uteritter om det är kallare än -13. Mest för att kylan kan krypa upp efter benen, om man inte har täckbyxor.

50605874_539165776570836_89980595643351040_n.jpg
Jepp, jag bor på tuvan :D
Man har verkligen olika referensramar. Jag skulle inte sätta mig på hästen i sån kyla :laugh:
Vi har inte haft varmare än -15 på två veckor nu, då måste man bita ihop! Och har man haft -31(igår kväll), då känns -22 ganska behagligt! :rofl:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 708
Senast: _Taggis_
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 507
Senast: As_Vegas
·
Anläggning Jag är lite kluven vad gäller om jag ska stå kvar i stallet eller inte. Har stått här ett halvår ungefär och jag vantrivs inte men trivs...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 673
Senast: EmmaN
·
Hästhantering (Vill börja med att säga att den som vill kalla mig dum, naiv och okunnig förstås får göra det, men eftersom jag just nu 1. är lite nere...
2
Svar
26
· Visningar
5 260
Senast: annan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp