Overklighetskänslor

Grazing

Trådstartare
Hur vet man om man har overklighetskänslor? Spelar det ens någon roll egentligen? Vem ens bestämmer och avgör hur verkligheten ser ut? Vem är liksom någon att avgöra det egentligen?
 
Hur vet man om man har overklighetskänslor? Spelar det ens någon roll egentligen? Vem ens bestämmer och avgör hur verkligheten ser ut? Vem är liksom någon att avgöra det egentligen?
Det går väl också att skilja på att känna overklighetskänslor inför sitt eget jag, och inför omgivningen. Jag själv har i perioder upplevt känt overklighetskänslor inför mig själv.
 
Det går väl också att skilja på att känna overklighetskänslor inför sitt eget jag, och inför omgivningen. Jag själv har i perioder upplevt känt overklighetskänslor inför mig själv.
Hur vet man vad som är vad? Alltså hur vet man egentligen vem man så att säga är i "verkligheten" så att säga? Eller hur omgivningen egentligen är?
 
Kan få overklighetskänslor emellanåt
Fast ändå i det hela förstå att det inte är rätt.
Men asjobbigt är det
 
Tycker det är ganska svårt att definiera overklighetskänslor och det som tydligen är det utifrån vad jag läst stämmer inte in på mig. När jag får overklighetskänslor som jag kallar det så upplever jag som att "livet är konstigt", jag känner mycket väl till omgivningen men som att den "känns konstig" och "vimmelkantigt" fast ändå inte. Men som sagt, jag kan uppleva det vid panikångestattack, aldrig gjort det annars.
 
Ja...kanske..eller nej. Fick den frågan faktiskt av läkaren häromdagen, och jag ser det mer som att det är en kommunikation med själen. Eller tvärtom.
Röster tänker jag mer som hallucinationer men det kanske hör till overklighetskänslor fast jag aldrig någonsin tänkt så?!?
 
Jag har märkt att jag ser väldigt mycket färger, just nu. Som jag förklarade för läkaren att jag fotar otroligt mycket dels för att jag älskar att fota men också för att det ger mig tillgång till hur jag ser omgivningen. Ofta på korten så är färgerna helt annorlunda än vad dom är i "verkligheten" och jag kan forma min verklighet genom fotona. Som en koppling till världen så att säga.
 
I vissa psykiska sjukdomar, som psykoser, har man kraftigt nedsatt uppfattning om verkligheten. Då är det ganska vanligt att man hör röster eller ser sånt som ingen annan ser.
 
Röster tänker jag mer som hallucinationer men det kanske hör till overklighetskänslor fast jag aldrig någonsin tänkt så?!?
Jag läste faktiskt en intressant sak någon skrev i en folktrogrupp att själen kan man skicka iväg tex och sen får man svar, det är alltså den såkallade magkänslan. Att man tänker på ett ställe, skickar iväg själen och får svaret tillbaka, att det är därför som man kan känna när någonting kommer hända tex att man inte väntar besök men ändå känner att snart kommer det att ringa på dörren.

Som tex när jag åkte till stallet och jag redan visste såfort jag såg hästen att japp, tappsko idag, och det stämde varenda gång. Kanske själen gick dit, berättade för mig att såhär ligger det till idag. Lika bra att ringa hovslagarn direkt.

Ibland kunde jag säga att nej! inte idag, inte luras. Och då gav den sig, som om även "magkänslan" kan retas lite.
 

Liknande trådar

Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 844
Senast: MML
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 871
Senast: Ramona
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
564
Senast: Trott
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
864
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp