Overklighetskänslor

Då förstår jag. Bra att du träffat en läkare och fått en bedömning.

Det som är verkligheten är det som de flesta av oss har samma uppfattning om. Kort sagt.
Sen kan hjärnan spela en spratt ibland, och man kan få för sig att saker som inte stämmer är verkliga, fast ingen annan ser/hör det.
 
Då förstår jag. Bra att du träffat en läkare och fått en bedömning.

Det som är verkligheten är det som de flesta av oss har samma uppfattning om. Kort sagt.
Sen kan hjärnan spela en spratt ibland, och man kan få för sig att saker som inte stämmer är verkliga, fast ingen annan ser/hör det.
Hörde att dröm är en upplevelse och en upplevelse är verklig. Hunden ropar, han vill inte sova själv så jag får gå dit. Kamerans upplevelse kan ju också vara den verkliga. Men bildens upplevelse är min.
 
Nja, föremål, som kameror, soffor, bilar med mera upplever ingenting. För att kunna uppleva saker behövs en hjärna.

Vad ropar hunden till dig?
 
Hur vet man om man har overklighetskänslor?

Det beror väl kanske på hur det känns? Eller vad det är för slags overklighetskänslor.

Jag hittade för några dagar sedan en anteckning jag skrev för fem år sedan.

"Den konstigaste känslan jag får är nog när jag får en "overklighetskänsla". Då känns det som att allt man kan se bara är en slags kuliss som går att svepa undan. Eller andra gånger som att jag inte riktigt existerar i mig själv".

Jag skulle förstås kunna fundera på om det var i den känslan jag började närma mig den verkliga verkligheten. Men eftersom jag benämnde det overklighetskänsla så håller jag det så.

Jag minns hur det känns när omvärlden är som en kuliss, men har svårare att föreställa mig att inte existera i mig själv.

Jag har en släkting som lever i två verkligheter. En som vi andra också lever i, och en som är "fel". Då har den som är fel ändå varit släktingen väldigt till gagn under pandemin.
 
Jag skulle bli verkligt orolig för mig själv om verkligheten kändes främmande och flytande och inte riktigt där. Overklighetskänslor kan handla om allt möjligt, från biverkningar av mediciner till en psykos eller ett skov i bipolär sjukdom. Jag hoppas verkligen du har bra hjälp och stöd omkring dig.
 
Jag skulle bli verkligt orolig för mig själv om verkligheten kändes främmande och flytande och inte riktigt där. Overklighetskänslor kan handla om allt möjligt, från biverkningar av mediciner till en psykos eller ett skov i bipolär sjukdom. Jag hoppas verkligen du har bra hjälp och stöd omkring dig.
Det har jag.
 

Liknande trådar

Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 791
Senast: MML
·
Samhälle Hur mycket betyder gener egentligen. Egna genetiska barn, spermadonation, äggdonation, embryodonation eller adoption? Hur stor roll...
2
Svar
35
· Visningar
1 854
Senast: Ramona
·
Hemmet Mitt täcke börjar tyvärr sjunga på sista versen och jag funderar på att investera i ett nytt. Efter lite googlande inser jag att...
Svar
17
· Visningar
501
Senast: Trott
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp