Overshoot Day

Thaliaste

Trådstartare
Idag är Overshoot Day på global nivå, dvs dagen då vi förbrukat årets tillgång på förnybara resurser. Två dagar tidigare än förra året, dvs vi belastar jorden allt mer.

Om alla levde som oss i Sverige skulle resurserna vara slut redan 3:e april. För mig är det irrationellt att påstå att vi i Sverige inte behöver göra så mycket, att det är de i andra länder som ska agera eftersom vi inte påverkar så mycket. Men alla kan uppenbarligen inte leva som oss, har vi då inte ett ansvar att förändra vårt förbrukningsmönster så att det blir mer hållbart?
 
Såg det, känns just nu mer och mer uppgiven. Men ja, svenskar måste radikalt förändra vår livsstil och konsumtion. Men det kommer aldrig att göras eftersom vi är en demokrati och politiker vill bli omvalda. Ingen går på val på att om 100 år är vi körda om vi inte drastiskt sänker vår levnadsstandard.

Jag tänkte på det häromdagen, jag har just köpt en ny kyl/frys. Frysdelen har pajat två gånger på tre månader och även kylen har börjat frysa saker fast jag satt den lågt och då rinner det. Med elpriserna så är det en ren förlustaffär. Samtidigt gör jag det av själviska orsaker. Jag vill ha ner mina elkostnader och ha en fungerande kyl/frys. Jag kommer beställa hemkörning (extra bensinkostnader), installation och bortforslande av emballage. Jag vet att den gamla frysen åker till återvinningen som skickar den till platser som kåkstäder i Västafrika där människor lever bokstavligen på sophögar och man bränner plast och annat för att komma åt metallen. Och där det skövlas regnskog i nästan samma utsträckning som i Amazonas även om ingen talar om det, pga de städer som vuxit upp runt svenskt/europeiskt avfall.

Samtidigt så innebär en ny kyl/frys att den tillverkas (med största sannolikhet i Kina) och därmed bidrar med utsläpp både genom produktion och transport. Det är lätt att säga men inte alltid lätt att praktiskt efterleva vad vi som har resurser att konsumera gör. Äsch, det är bara en kyl/frys. När alla tänker så blir det tiotusentals nya varor som bidrar till utsläppen.
 
Såg det, känns just nu mer och mer uppgiven. Men ja, svenskar måste radikalt förändra vår livsstil och konsumtion. Men det kommer aldrig att göras eftersom vi är en demokrati och politiker vill bli omvalda. Ingen går på val på att om 100 år är vi körda om vi inte drastiskt sänker vår levnadsstandard.

Jag tänkte på det häromdagen, jag har just köpt en ny kyl/frys. Frysdelen har pajat två gånger på tre månader och även kylen har börjat frysa saker fast jag satt den lågt och då rinner det. Med elpriserna så är det en ren förlustaffär. Samtidigt gör jag det av själviska orsaker. Jag vill ha ner mina elkostnader och ha en fungerande kyl/frys. Jag kommer beställa hemkörning (extra bensinkostnader), installation och bortforslande av emballage. Jag vet att den gamla frysen åker till återvinningen som skickar den till platser som kåkstäder i Västafrika där människor lever bokstavligen på sophögar och man bränner plast och annat för att komma åt metallen. Och där det skövlas regnskog i nästan samma utsträckning som i Amazonas även om ingen talar om det, pga de städer som vuxit upp runt svenskt/europeiskt avfall.

Samtidigt så innebär en ny kyl/frys att den tillverkas (med största sannolikhet i Kina) och därmed bidrar med utsläpp både genom produktion och transport. Det är lätt att säga men inte alltid lätt att praktiskt efterleva vad vi som har resurser att konsumera gör. Äsch, det är bara en kyl/frys. När alla tänker så blir det tiotusentals nya varor som bidrar till utsläppen.

Ja, det är ett faktum att det just nu inte går att inte vara en belastning för jorden, bara genom att leva i Sverige. Men jag tänker att det kanske också är en nyckel för att komma framåt, att inte lägga på sina axlar att man måste vara perfekt - för det är dömt att misslyckas, och det är då lätt att det blir ingenting istället. Snarare att leta efter det minst dåliga, och tänka att alla förändringar - även de små - är bättre än inget. Samt att vad som är "det bästa" oftast inte är konstant utan beror på en massa faktorer - hur är elen producerad, vad händer med det jag byter ut, vad gör jag med pengarna eller tiden jag sparar osv. Väntar man för mycket i att leta efter det "absolut bästa", är risken också att man går miste om "rätt bra" alternativ och få är kvar i något "dåligt" istället.

Ja, det var inte riktigt menat som svar på det du skrev. Mer mina tankar bara, i denna hopplöshet...
 
Ja är verkligen orolig för framtiden.

Ja, jag med. Eller, kanske inte så mycket oro för framtiden, eftersom jag tror att jag kommer att klara mig rätt bra i det land jag lever i och med de socioekonomiska förutsättningar jag har, som att jag känner en hopplöshet i att det känns så svårt ändra riktning mot något mer hållbart. Tänker då både miljömässigt, ekonomiskt och konflikt-/fredsmässigt. Det är så många som vill, vi pratar så mycket om det, och ändå så är det så svårt att åstadkomma verklig förändring. Och då menar jag även mig själv, inte (bara) att peka finger åt andra.
 
Ja, jag med. Eller, kanske inte så mycket oro för framtiden, eftersom jag tror att jag kommer att klara mig rätt bra i det land jag lever i och med de socioekonomiska förutsättningar jag har, som att jag känner en hopplöshet i att det känns så svårt ändra riktning mot något mer hållbart. Tänker då både miljömässigt, ekonomiskt och konflikt-/fredsmässigt. Det är så många som vill, vi pratar så mycket om det, och ändå så är det så svårt att åstadkomma verklig förändring. Och då menar jag även mig själv, inte (bara) att peka finger åt andra.

Jag hade en svag förhoppning om att pandemin skulle bli en reset-punkt och broms. Men nu är köerna absurda på Arlanda trots att alla och envar vet att flyget är extremt klimatbelastande. Tänkte att nu kanske normen blir att man reser med flyg utomlands nån gång vart femte år, istället är trycket enormt.

Samma runtom i Europa.

Absurt och deprimerande.
 
Jag hade en svag förhoppning om att pandemin skulle bli en reset-punkt och broms. Men nu är köerna absurda på Arlanda trots att alla och envar vet att flyget är extremt klimatbelastande. Tänkte att nu kanske normen blir att man reser med flyg utomlands nån gång vart femte år, istället är trycket enormt.

Samma runtom i Europa.

Absurt och deprimerande.
För att förtydliga, har själv en pandemi-förskjuten resa sedan 2020 med Ving som är tänkt att gå av stapeln vilket år som helst, så är del av problemet. Och längtar efter Paris och London - men har tänkt att man helt enkelt får resa och njuta mer sällan. Det verkar inte behövas om man ser på verkligheten och blundar för verkligheten.
 
För att förtydliga, har själv en pandemi-förskjuten resa sedan 2020 med Ving som är tänkt att gå av stapeln vilket år som helst, så är del av problemet. Och längtar efter Paris och London - men har tänkt att man helt enkelt får resa och njuta mer sällan. Det verkar inte behövas om man ser på verkligheten och blundar för verkligheten.
Varför inte ta tåget till Paris?
 
För att förtydliga, har själv en pandemi-förskjuten resa sedan 2020 med Ving som är tänkt att gå av stapeln vilket år som helst, så är del av problemet. Och längtar efter Paris och London - men har tänkt att man helt enkelt får resa och njuta mer sällan. Det verkar inte behövas om man ser på verkligheten och blundar för verkligheten.
https://rail.cc/sv/tag/stockholm-till-london
Till London med för den delen.
 
Kanske är de skenande elpriserna inte endast av ondo? Det har gjort att intresset för att installera solpaneler har skenat. Vi får se hur det blir med all julbelysning i år. Och den ökande inflationen som ger ökade matpriser gör att folk slänger mindre mat. Att nollsummehus prioriteras vid nybyggen. När det blir tommare i plånboken skär folk ner sin konsumtion, det är helt naturligt.

@sjoberga det är lite deprimerande hur resgalna alla européer nu är. Bara här i Sverige har det varit ett mindre folkuppror pga väntetider för pass.

Förmodligen för att jag inte vet hur man gör (dvs ganska komplicerat att sy ihop), att det kostar 3 gånger mer och tar 3-4 gånger längre tid.

Nånstans är det ett problem att kostnaden för att flyga inte alls motsvarar vad det kostar.

Då ska du nog inter rösta på SD eftersom de vill ta bort flygskatter, iaf inom Sverige. Olikt en stor minoritet av svenskar.
 
Kanske är de skenande elpriserna inte endast av ondo? Det har gjort att intresset för att installera solpaneler har skenat. Vi får se hur det blir med all julbelysning i år. Och den ökande inflationen som ger ökade matpriser gör att folk slänger mindre mat. Att nollsummehus prioriteras vid nybyggen. När det blir tommare i plånboken skär folk ner sin konsumtion, det är helt naturligt.

@sjoberga det är lite deprimerande hur resgalna alla européer nu är. Bara här i Sverige har det varit ett mindre folkuppror pga väntetider för pass.



Då ska du nog inter rösta på SD eftersom de vill ta bort flygskatter, iaf inom Sverige. Olikt en stor minoritet av svenskar.

Att jag skulle rösta på SD är ungefär lika sannolikt som att solen slocknar i morgon dag. Jag tror iofs inte att SD själva är problemet, hela högersidan vill gärna se Sverige som undantaget som ska få belasta klimatet och andra ska ta ansvaret. Absurt det med.
 
Samtidigt så innebär en ny kyl/frys att den tillverkas (med största sannolikhet i Kina) och därmed bidrar med utsläpp både genom produktion och transport.
Just vitvaror är någonting som vi i Europa är bra på att tillverka själva. Miele tillverkas i Tyskland, Elektrolux och Cylinda i Sverige och Ungern, Gorgenje i Slovenien, etc, etc.

Såklart bidrar all tillverkning till miljöförstöring, men just vitvaror är i alla fall lokalproducerade i mångt och mycket. Och även där behöver man ju ha lite medvetenhet och köpa svenskt.
 
Nånstans är det ett problem att kostnaden för att flyga inte alls motsvarar vad det kostar.
Det är ju helt vansinnigt. I våras kollade jag resor (Åre) Östersund - Sthlm. Mitt förstahandsval skulle vara nattåg men det var alldeles för dyrt. Billigast var flyg, därefter dieselbil (alltså den bilen jag har tillgång till, ej jämfört med andra bilar) och dyrast tåg. Så hopplöst fel.
 
Jag kollade bara för att jag var nyfiken för ett tags sedan, men biljetten från Sverige till London skulle kosta lite drygt 15.000:-. Riktigt så miljövänlig är jag inte ifall jag behöver betala det priset.

Jag flyger ju över till London från Sverige för 2000:-
Lägger du till restiden. extra ledighet t e blir det änny dyrare med tåg. Det finns gränser även för miljöhänsyn.
 
Jag kollade bara för att jag var nyfiken för ett tags sedan, men biljetten från Sverige till London skulle kosta lite drygt 15.000:-. Riktigt så miljövänlig är jag inte ifall jag behöver betala det priset.

Jag flyger ju över till London från Sverige för 2000:-
Tittade i och för sig från Köpenhamn men då var priset till London mellan 1500 och 5000 kr. Är det i Sverige priset på tåg är så dyrt så det går upp till 15 000.
 

Liknande trådar

Äldre http://nyheteridag.se/nytt-sd-rekord-i-sentio-pa-otroliga-269-procent-moderaterna-stortdyker-till-samsta-nagonsin/ SD ( 26,9 )och C (...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Blue
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 907
Senast: lewellyn
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 902
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp