Övervakning utan internet

milian

Trådstartare
Jag är helt bakom när det gäller tekniska prylar och fattar inget.
Jag skulle vilja ha en övervakningskamera i en hage det finns ström men inget internet att tillgå, finns det någon form av hyfsat billiga övervakningskameror som man kan använda sig av sin dator hemifrån och typ logga in på kameran utan att själva kameran är internet ansluten?
Har hittat något med följande specifikation men får inte ihop det det är dom sista raderna som gör mig fundersam?:confused:

Kameran kan monteras både på vägg och i tak och kopplas sedan enkelt in i din router/gateway/switch, eller direkt till en dator (med medföljande cross-kabel) om så önskas. Den kan givetvis även kopplas rakt in i väggens nätverksuttag, utan behov av vare sig router, switch eller annan extra utrustning. Därefter kommer du åt kameran både lokalt (LAN) och från distans (via internet/WAN). Själva inspelningen lagras, med hjälp av den medföljande mjukvaran, på valfri dator eller NAS/NVR, antingen lokalt eller via internet. Datorn som används vid lagringen behöver alltså inte stå på samma plats som kameran, utan kan vara placerad var som helst, förutsatt att det finns internet. Har man inte tillgång till dator överhuvudtaget eller inte vill ha någon dator igång hela tiden, kan man även låta kameran ladda upp materialet själv på en angiven FTP.
 
Sv: Övervakning utan internet

Vi skulle ha övervakning i stallet pga fölning och köpte en kamera på Kjell&Company som vi kopplade till en liten tv innomhus, detta fugerade bra och ser även när det är kolsvart därinne.
Samma kamera har vi haft ute då vi misstänkte att det var folk som släppte ut hästarna och det fungerade där med, enda krukset är att man får ha väldigt lång sladd som når in till tv men man behöver inget internet i alla fall.
 
Sv: Övervakning utan internet

Jag har 1,5 mil till stallet så kabel blir nog svårt;)
 
Sv: Övervakning utan internet

Har tankar på det också, vilken sorts kamera har ni då? Ip, webcam? Hur får ni tillgång till bild hemifrån,är det mycket krånligt att koppla in?
 
Sv: Övervakning utan internet

Det tog inte långt tid att koppla in, vi kan gå in varifrån som helst så länge det finns internet (skola, jobb, bibliotek - var som helst). Ska kolla men jag har för mig att det är en IP-kamera som sitter där. I alla fall mycket bra.
 
Sv: Övervakning utan internet

har en ip-kamera som fungerade klockrent förra fölningen dock med adsl.
i år har jag ej tillgång till detta utan hoppas kunna koppla upp mig på mobila bredbandet. men icke sa nicke att jag får till det!
har luskat ut att man behöver publikt fast ip-adress från operatören (??) och jag har ingen aning om hur det fungerar.
har provat med telenor abbonemang samt comviq kontant och får ej till det.
vad har ni för kamera och vad har ni för abonnemang på mobila bredbandet?
har ni ändrat några inställningar?

har ca 2 veckor på mig men börjar känna mig smått hysterisk om hon får för sig att bli tidig...:eek:
tacksam för all hjälp jag kan få:bow:!
 
Sv: Övervakning utan internet

I vårt fall var det mycket krångel med att ha rätt dångel, det fungerade inte med stickorna utan i vårt fall fick vi ha en äldre variant, en upplåst Telia från mobila bredbandets början. Just nu kör vi 3´s mobila bredband
 
Sv: Övervakning utan internet

ni kör alltså 3s mobila i den gamla telia-dångeln?

jag har en huawei e1550 (pinne), inte jätteny men inte stenålder.

har nu lyckats komma in i comviqs ip-inställningar som verkar programerbar iaf.
men vilken ip-adress skall ange istället för den de vill ha automatiskt?
är snart helt yr i huvudet av alla ip-adresser...
 
Sv: Övervakning utan internet

Jag överlät hela installationen till käre maken, och han läste sig till allt via nätet, så det är inte tokkomplicerat.

Japp, vi kör 3 i Telia-dångel. Kostar en slant att låsa upp den dock, så andra nät kan använda den.
 
Sv: Övervakning utan internet

ok... för mig känns det tokkomplpicerat:p skall få lite hjälp på torsdag så jag hoppas vi kan lösa det då.
annars blir det hederlig tältsängsvakning... vilket jag helst slipper:grin:
 
Sv: Övervakning utan internet

lite allmänt svarat så får ni som kör med mobila bredband antagligen problem då ert ip ändrar sig ( enkelt förklarat så byter den adress när man inte har den igång och vet man inte den nya adressen så kommer man inte åt den)

Om inte minnet sviker mig så måste man dessutom dela ut sin "internet uppkoppling" för att ip kameran ska kunna koppla upp sig

Nu e jag inte så bevandrad med ip kamera lösningar men de måste ha tillgång till internet eller ett nätverk som i sin tur e kopplat till internet.
1.5km finns det inga vettiga sätt o överföra bild på förutom just via internet.

och då kan du ta en gammal bärbardator skaffa ett mobiltinternet och en webkamera( sen kommer det lite kluriga, att göra så du kan komma åt den, men de e ett annat kapitel)
 
Sv: Övervakning utan internet

det är så vi gjort (läs försökt) men det är som sagt det där andra kapitlet som trasslar:devil:
 
Sv: Övervakning utan internet

Jag skulle vilja ha en övervakningskamera i en hage

Man får inte ha kameraövervakning utan tillstånd på platser där allmänheten har tillträde. En hage (som inte ligger på en tomt :confused:) har ju allmänheten tillträde till enligt Allemansrätten men det ska väl inte vara några problem så länge du inte blir anmäld för det... :p
 
Senast ändrad:
Sv: Övervakning utan internet

förra gången hade vi tillgång till adsl o stationär dator i stallet (lgh ovanpå), fungerarde kanon.
i år har vi tyvärr ej den möjligheten utan har en bärbar dator och mobilt bredband.
allt fungerar fint internt men vi får ej ut det på internet:(
har provat telenor abbonemang och comviq kontant, inget fungerar.
har läst så ögonen blöder om portöppning, publika och statiska ip-adresser osv.
jag förstår vad de menar och tycker jag har försökt ändra men får inte till det så jag gör troligen fel x flera.
jag är tacksam för all hjälp jag kan få, gärna på it-svenska för nybörjare:p

kameran är en axis 207 och datorn en acer aspire 1413lc. mer du behöver veta?
 
Sv: Övervakning utan internet

Vad säger lagen om kameraövervakning utomhus?
Viltkameror är ju omstridda.
Det skulle kunna betecknas som ett brott mot den personliga integriteten
 
Sv: Övervakning utan internet

det är en kamera i hästens box så det tror jag inte berör mig.
men det är väl om hästen vill anmäla då;)
 
Sv: Övervakning utan internet

*eget knapplån*

har gett upp ip-kameran då vi försökt allt vi kan komma på, inkl teamviewer.
så nu är det laptop, webkamera, mobilt internet och uppladdat på gratissite.
fungerar bra hittills, det negativa är att jag måste ha bra belysning även nattetid.
hm... kanske kniper pållan några veckor extra om det ej är tillräckligt mörkt:grin:
 
Senast ändrad:
Sv: Övervakning utan internet

Man får inte ha kameraövervakning utan tillstånd på platser där allmänheten har tillträde. En hage (som inte ligger på en tomt :confused:) har ju allmänheten tillträde till enligt Allemansrätten men det ska väl inte vara några problem så länge du inte blir anmäld för det... :p

Alla hagar ligger väl på en tomt :p Eller hur menar du?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
741
Senast: Fideli
·
IT & mobiler Jag har nyligen flyttat till en ny lägenhet med fiberanslutning till internet. Jag kopplade in datorn i hålet i väggen och kom in på...
Svar
6
· Visningar
2 653
Senast: Septicemia
·
IT & mobiler Jag har till låns ett mobilt bredband, till det så finns en router Netgear 3G+/UMTS, men hur i hela fridens dar får man ihop dessa två...
Svar
4
· Visningar
1 618
Senast: Boj
·
IT & mobiler Inatt eller någon gång sedan igår kraschade vår router och internet-åtkomsten var körd. Datorn som har XP var det bara att sätta i...
Svar
6
· Visningar
3 848
Senast: psychogrrl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp