Övervakningskamera

Emmie_75

Trådstartare
Vad har ni för övervakningssystem i stallet? Nu tänker jag främst för att ha koll på hästarna, inte övervaka att främmande människor inte tar sig in.
Jag vill ha ett enklare system som går in på wifi och där man helst ska kunna lagra film på SD-kort och som framförallt har bra förmåga att filma i mörker (nattetid).
 
Vad har ni för övervakningssystem i stallet? Nu tänker jag främst för att ha koll på hästarna, inte övervaka att främmande människor inte tar sig in.
Jag vill ha ett enklare system som går in på wifi och där man helst ska kunna lagra film på SD-kort och som framförallt har bra förmåga att filma i mörker (nattetid).

Varför vill man ha övervakningskamera för att ha koll på hästarna?
Vem ska sitta och kolla av den?
 
Jag vet inget om de tekniska bitarna då jag bara haft inloggning och kollat händelserna under natten, men vi har provat Videquus.
 
Jag använde också en d-link (933L) och ett mobilt bredband men deras molntjänst är under all kritik så nästa gång blir det att köpa en IP-kamera och göra en egen lagringslösning.
 
Jag har Wifikamera hemma för att vakta hundarna. Ser bra i mörkret och har ljud åt båda hållen. Dyrare versioner kan styras så att man ser ett större område, jag har en billig som kostade typ 500. Kan det ha varit en könig?

Den kan ställas in så den skickar bilder och videon om nåt syns eller hörs. Det går att lagra bilder om man så önskar.
 
Varför vill man ha övervakningskamera för att ha koll på hästarna?
Vem ska sitta och kolla av den?

När man har ston som ska föla, kolikhäst etc är det ju jättebra. Samma sak om man vill se om en häst t ex ägnar sig åt stereotypier (vävning, boxvandring etc), om två boxgrannar är överens mm.

Vem som ska kolla? Tja hästägare och stallägare tex. I stallet jag står är det ffa stallägaren men alla hyresgäster som vill får inlogg och kan ladda ner appen.
 
Hästar som nyligen haft kolik t ex är det väldigt skönt att kunna kolla hemifrån istället för att vara i stallet hela natten eller sitta hemma och oroa sig.

Jag hade ju en kolik-häst i somras. Det var "sådär" på en skala men jag har ju stallet 30 meter från stugans ytterdörr så det är inte så besvärligt att gå ut.
Och det är väl som vanligt: vilka förutsättningar man har, styr vilka behov man kan se eller uppleva.
 
Jag hade ett gäng wifikameror som jag köpte från Asien, via ebay. Billiga (runt 300 kr st), funkade utmärkt och hade mörkerseende. Några av dem gick att styra så att man kunde se sig omkring.
 
Jag hade ju en kolik-häst i somras. Det var "sådär" på en skala men jag har ju stallet 30 meter från stugans ytterdörr så det är inte så besvärligt att gå ut.
Och det är väl som vanligt: vilka förutsättningar man har, styr vilka behov man kan se eller uppleva.
Ja, så är det ju. Men om man har en bra bit till stallet och det kanske inte ens finns något vettigt uppvärmt utrymme att vara i, så blir det väldigt tufft att vara där hela nätterna. Klart man är där ändå medan hästen är akut dålig men övervakningen efteråt är ju grymt skönt att kunna sköta hemifrån.
 
Ja, så är det ju. Men om man har en bra bit till stallet och det kanske inte ens finns något vettigt uppvärmt utrymme att vara i, så blir det väldigt tufft att vara där hela nätterna. Klart man är där ändå medan hästen är akut dålig men övervakningen efteråt är ju grymt skönt att kunna sköta hemifrån.

Jag har haft eget stall på gården. Nu är jag inackorderad. När hästen hade haft kolik, stall 16 km hemifrån och skulle kollas varannan timme hade det varit super att kunna kolla i kamera istället för att sitta och slumra och frysa utanför boxen. (Det fanns uppvärmd sadelkammare men hästarna blev så störda när jag kom och gick genom stallet för att kolla)
 
Jag har haft eget stall på gården. Nu är jag inackorderad. När hästen hade haft kolik, stall 16 km hemifrån och skulle kollas varannan timme hade det varit super att kunna kolla i kamera istället för att sitta och slumra och frysa utanför boxen. (Det fanns uppvärmd sadelkammare men hästarna blev så störda när jag kom och gick genom stallet för att kolla)
Precis - jätteskönt är det, både för en själv och för hästarna som kan få sin nattro. :)
 
Varför vill man ha övervakningskamera för att ha koll på hästarna?
Vem ska sitta och kolla av den?


Finns ju väldigt många väl motiverade anledningar precis som du fått svar på av många.
Att alla inte bor 30 m från stallet eller även om de gör det, ändå tycker det är enklare att kika via kameran tycker jag är en helt väl legitim motivering också.

Jag har haft kolik på någon häst någon natt tidigare år och trots att vi har övernattningslägenhet med alla bekvämligheter 30 m från stallet på anläggningen så kan jag säga att jag efter att ha knallat ut varannan timma tills framåt 2 på natten klart hade uppskattat att kunna kika via kameran fortsatt av natten när allt verkar vara ok men man ändå vill ha koll, än att stövla ut.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 488
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 050
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 743
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp