"Ovillig" häst på banan

Jag kommer att ringa veterinär, men känner mig lite ensam och utan support i mitt hästägande för tillfället så det skulle vara väldigt uppskattat om någon ville dela med sig av sina erfarenheter.

Min häst har i vanliga fall inte så mycket framåtbjudning i sig själv men ger mig alltid det jag ber om och går gärna "på tygeln". Han känns för det mesta lösgjord från det jag sitter upp och har både en bra skritt och trav. Jag hade inte tid att rida i början av förra veckan utan han fick ett par dagar ledigt och så longerade jag honom en dag över lite bommar. När jag sedan satt upp igen typ torsdag/fredag så känner jag inte riktigt igen min häst, han var rätt framåt men känns "träig" och vill inte alls arbeta i form utan gå med lång hals och huvudet upp. Jag har tyckt att min hand har varit lite tråkig sista tiden (för stum) så tänkte att han kanske var less och tog ett par dagar med bara uteritter och han har då varit sitt vanliga glada jag.

Idag tänkte jag rida ett pass på banan igen men idag ville hästen inte alls. Det var handbroms i från start och det kändes som att sitta på en tunna. Hoppade av efter att ha kortat tygeln och känt på skritten och traven - han känns inte ojämn men långt ifrån vad jag skulle kalla normal. Jag känner mig inte rutinerad nog att veta om det skulle gå att rida igenom så tyckte att det var bättre att avbryta ifall han har ont. Jag är ingen superskicklig ryttare men jag har ändå haft honom ett år och han har varit väldigt fin de senaste månaderna, så det känns osannolikt att han så plötsligt skulle säga upp sig pga dålig ridning?

Förstår att det är svårt att säga något utan att ha sett hästen och mig, men skulle uppskatta något tips/råd om hur ni skulle göra och tänka i en liknande situation.
Att hästen går normalt vid uteritt men plötsligt inte alls vill på ridbanan (med annat och mjukare underlag?) tycker jag starkt tyder på någon form av hälta.
 
Fast hur duktig är den sadelutprovaren? Hänger väl mkt på det också!

Det är såklart sant, jag är inte själv särskilt duktig på sadlar så svårt för mig att bedömma. Hon är åtminstone utbildad sadelmakare och utprovare med väldigt gott rykte, även om det väl inte ger några garantier. Hon provade ut den här sadeln till oss i vintras någon gång och då blev det en förändring till det bättre jämfört med hur hästen rörde sig i den gamla.

Men det kan ju vara värt att ta ut någon annan för en second opinion om inte veterinären hittar något fel.
 
Fast det lär ju vara ganska ovanligt ändå. :confused:


@Lavinia är knappast representativt att nån häst endast funkar några veckor i en passade sadel. Din häst har ju haft div märkliga/svårdiagnosticerade problem alla långa många år du haft den och typ aldrig varit riktigt frisk /fräsch merparten av de åren. Jag har svårt att se att det är pga att sadeln behöver bytas i sak var och varannan månad som reflektion ang någon annans häst 👍
 
Det är såklart sant, jag är inte själv särskilt duktig på sadlar så svårt för mig att bedömma. Hon är åtminstone utbildad sadelmakare och utprovare med väldigt gott rykte, även om det väl inte ger några garantier. Hon provade ut den här sadeln till oss i vintras någon gång och då blev det en förändring till det bättre jämfört med hur hästen rörde sig i den gamla.

Men det kan ju vara värt att ta ut någon annan för en second opinion om inte veterinären hittar något fel.

Nu missade @fio att tagga vem hon svarade/avsåg, men har svårt att se att det var avsett till dig .

Utifrån senaste posten @GoLightly - bra att ni varit hos vetten och utrett . Hoppas magsår var anledningen och att ni utifrån det nu kan komma vidare med bättre mående 😄 👍
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 581
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Habina
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp