Bukefalos 28 år!

Fibban

Trådstartare
Min 5-åring har lagt ned verksamheten!!!

Jag köpte honom för 5 månader sedan och har under den tiden ridit och kört in honom. Trodde jag i alla fall! =)
I ridningen gick han fram i alla gångarter och vi började hitta någon slags form på det hela, i körningen har det varit lite svårare men nu det sista har han skött sig super och går fram i skritt och trav, lyssnar bra.
Tills nu!!

I ridningen lyssnar han plötsligt sämre, ber jag honom gå framåt, stannar han, ber jag honom trava saktar han av, galopperna funkar inte alls just nu!!
Har jag tur travar han lite snabbare men sällan galopper längre.
Vi har ridit både ensamma och med sällskap. Spelar ingen som helst roll.
Skogen eller ridbanan kvittar. Han vill mest gå hem eller äta!
Han verkar inte ha ont någonstans när man klämmer och känner på honom, när kompisen lämnar hagen blir han lite ledsen och springer omkring, i alla gångarter, helt obekymrat.

Tips och idéer är tacksamt!!
Vet inte om jag ska fortsätta trilskas med honom, låta honom stå ett tag, eller vad!?!
Någon säger att det är unghäst fasoner, det gör över. Andra säger att det finns inget som heter så utan du har gjort fel någonstans!

Han är nordsvensk, om det nu spelar roll!!


gulliversresa.blogspot.com

Om ni vill läsa hela förloppet!
 
Sv: Ovillig!

Ursäkta min lathet, men jag orkar inte läsa bloggen också. Hästen var alltså inte inriden eller körd när du köpte honom? Har han arbetats kontinuerligt under de 5 månaderna? Om svaret är ja på båda frågorna så skulle jag börja med att ge honom en rejäl viloperiod på minst en månad för att smälta allt han har varit med om. Sedan bör man tänka på att hästar, liksom människor, har utvecklingstrappor. Först tar man ett eller flera kliv uppåt. Sedan planar det ut eller går lite nedåt innan man tar nästa kliv uppåt. Det gäller som ryttare/kusk att känna av vad ens häst behöver. Ibland kan man behöva backa tillbaka innan man kan gå framåt igen. Hoppas att du förstår hur jag menar?
 
Sv: Ovillig!

Du har inte tänkt på att han kanske behöver vila?

Det är en ung häst, och på 5 månader har han både blivit inriden och inkörd, och dessutom börjat grundutbildningen i båda grenarna. Det är mycket att ta in och det är inte ovanligt att unghästar som behöver vila blir lite tjuriga och sätter sig lite på tvären när deras hjärnor inte orkar mer.

Ställ av honom i ett par veckor och låt honom lata sig i hagen med kompisarna så han får smälta allt det nya.
 
Sv: Ovillig!

Har du kollat honom själv? Har du haft någon annan ryttare på honom? Kan dom isåfall ändra beteendet? Har han inte ont borde en annan ryttare kunna få honom framåt, men kolla först ordentligt att det inte är någonting. Kollat hovar ex.?
 
Sv: Ovillig!

Svarar mig själv!

Han var sutten på i skritt och tömkörd lite när han kom....

Självklart har jag tänkt på att han behöver vila. Men jag har jädra svårt att bara låta hästarna stå, speciellt en som kommer fram och undrar vad vi ska hitta på idag och som blir tjock VÄLDIGT snabbt!! =P

Får inse att det kanske är det han behöver.
 
Sv: Ovillig!

Du kan ju gå på promenader med hästen om du ändå till aktivera den lite. Kravlösa promenader i träns och grimskaft, utforska lite stigar och lukta på blommorna.

Om hästen blir fet av att bara gå på bete finns det betesreducerare.
 
Sv: Ovillig!

Ja, jag tror att du behöver börja med att låta hästen vila och rätta dig efter hans behov. Hjälper inte det så bör du leta efter andra orsaker.

Jag tror inte att hästar undrar vad man ska hitta på. De kommer fram för att kolla vem det är, hoppas på mat/godis/kliande/kom in för att slippa flugor etc. Angående tjockheten får du väl försöka begränsa hur mycket käk hästen får i sig?
 
Sv: Ovillig!

Jag läste din blogg och det verkar ju som han blev ovillig när du började med betesreducerare?

Hungrig och sur kanske? Bra att han tycker om att bli körd. Det kanske är en lättare häst att ha viloperiod på vintern när du kan reglera maten bättre...
 
Sv: Ovillig!

Men hjälp, låt kraken vila! Unghästar behöver i synnerhet den mentala vilan och jag tycker inte ens att man ska gå promenader under dessa viloperioder. Ge honom allra minst en månad men helst två månaders hel ovh fullständig vila. När du sätter igång igen kan du banta honom och jag lovar dig att han kommer att vara en helt annan häst efter vilan! Hästarna behöver få smälta och bearbeta allt nytt och kroppen rent fysiskt behöver också återhämta sig.

Det är för mig en styggelse att skaffa unghäst och sen inte förstås vikten av vilan! Sen undrar folk varför hästen inte håller och känns ovillig, jo tjena.
 
Sv: Ovillig!

Instämmer i kören -ge hästen en rejäl viloperiod!

Har inte så mycket unghästerfarenhet själv men red två stycken under några månader, sen fick de två-tre månaders vila på bete. Jag var den första som red dem när de sattes igång igen efter vilan, allt vi haft svårt för fungerade på första ridpasset och hästen med dålig bjudning hade betydligt bättre bjudning. Fick mig att inse hur viktigt det är med vila.
 
Sv: Ovillig!

Min första tanke var vila! Det har hänt mycket på en kort period och hästen är fortfarande ung. Den behöver smälta det den lärt sig och även vila kroppen.

Jag började inridningen på min unghäst i början av november 2010, red och träna korta stunder 2-3 dagar i veckan fram tills nyår. Inga större krav utan målet var att kunna rida ut själv på honom innan nyår. Efter det fick han vila i 2 månader. Han utvecklades otroligt mycket under viloperioden. Efter det har han fått småvilor på 1-2 veckor ibland för att smälta och vila. Jag brukar tänka att de har ett långt liv som ridhästar så varför skynda för mycket.

Lycka till och hoppas, vad du är bestämmer dig för, att hästen kommer tycka det är kul igen :)
 
Sv: Ovillig!

Nu när jag läser mitt egna inlägg så blir jag bara trött!!! På mig själv!
Jag inser också att han behöver vila! Så nu har vilan för Gulliver börjat och jag hoppas han inte förträngt allt han glömt när det är dags igen och att han inte väger ett ton!!

Matte har lite höga ambitioner ibland och glömmer bort sig....
Tack för (än så länge) relativt trevliga svar! Man vet aldrig med Bukemaffian! =)
 
Sv: Ovillig!

Glömmer? Hästar glömmer inte, hästminne du vet!

Jag red en väg som vi inte ridit på evigheter, läs år, men han visste precis vilken stig vi skulle ta hemåt!
 
Sv: Ovillig!

Som tidigare talare sagt; Vila ca 2månader. Total vila! knappt borstning är "tillåtet". ;)

Som tidigare också sagt; hästar glömmer inte. Faktiskt så brukar minnet vara "fräschare" efter en vila på två månader. Då har hästen hunnit smälta allt ordentligt som den har lärt sig.
 
Sv: Ovillig!

Han kommer att vila sig i form! Min 5-åring var toppen att börja rida efter 1,5 mån vila i vintras, nu ska han få vila igen, det märks att han behöver det.
Lycka till!
 
Sv: Ovillig!

Tror också på vila.

Har en 3-åring som inte är inriden ännu, däremot tömkörd en hel del. I april-maj jobbade jag honom 2-3 ggr/vecka, vi var på kurs och utställning och allt möjligt. Sen under juni-halva juli har han bara gått på bete, har tagit in och borstat nångång bara, så är han verkad såklart.

Satt igång för en par veckor sedan och jobba varannan dag, d.v.s. 3-4 ggr/vecka. Mycket korta pass visserligen men mycket nytt, har bl.a. börjat longera vilket vi inte gjort förut. Och nu har han blivit precis som du beskriver,stannar när han märker att vi är på väg mot longeringsvolten o.s.v. Tänker testa att låta sambon ta med honom på skogspromenad, då blir det byte av både människa och arbetsuppgift. Blir han positivare av det kan man ju köra på det ett tag men annars får han vila, trots att han "bara" är jobbad 2 veckor.

Det blir så lätt backslag annars och det är ju onödigt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 716
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej, har en 5 gångare som har fått problem med galoppen. Han har haft fantastisk galopp det har varit hans bästa gångart vi har varit...
Svar
17
· Visningar
1 205
Senast: tuaphua
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 771
Senast: Boj
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 554
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp