Övning i tillit

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk dig att du får ett erbjudande om en anställning. Du vet inte vad du kommer att få för arbetsuppgifter, bara vilken titel du får. Du vet inte vem du kommer att få som chef. Du vet inte vilka lokaler du kommer att sitta i eller hur det ser ut på arbetsplatsen. Du vet bara lite vagt vad företaget du kommer jobba på kommer att syssla med, men inte hur verksamheten kommer att vara upplagd. Du har inte fått möta någon från nya jobbet, har inte fått möjlighet att ställa några frågor. Du får information om lön och semester, men med tillägget att det kommer att ändras inom ett år men man vet inte riktigt när. Det enda du får veta är att antalet semesterdagar du fått kommer att kortas ner med två veckor så snart ändringen träder i kraft. Du kan bara hoppas på att du får behålla din lön, så att inte den också sänks ”när ändringen träder i kraft”. Du vet inte hur övriga villkor ser ut med flextid, klämdagar/halvdagar, möjlighet till distansarbete, mm. Du vet inte alls vad som kommer förväntas av dig. Arbetsplatsen kommer att vara belägen ca 5 mil från ditt hem enkel väg.
Du har fått ditt jobberbjudande per e-post. Signerar du så är det bindande. Alternativet är arbetslöshet.
Skulle du ta jobbet?

Jag tycker att det är en väldigt intressant situation. Jag har alltid funderat på att det känns så svårt att egentligen veta vad det är man tackar ja till när man söker nytt jobb för att man har så lite att gå på efter kanske två intervjuer... Men söker man nytt jobb på ”vanligt” sätt så har man oftast fått träffa chefen, man har fått ställa frågor om arbetet och förhoppningsvis fått arbetsuppgifterna presenterade för sig, man har kanske fått se arbetsplatsen och till och med kanske fått träffa några blivande kollegor. Man har fått information om vad som gäller för lön, semester, flextid, mm. I jämförelse med den situation jag är i nu så har man ju faktiskt fått väldigt mycket information om vad det är man tackar ja till när man söker jobb på vanligt sätt.

Jag tycker att det är både spännande och konstigt. Jag har verkligen ingen aning om vad som väntar mig. Det är som att bli bortgift, och inte ha nån aning om vem som kommer stå brevid en framför prästen och som man ska tillbringa sin framtid med.

Verkligen en övning i acceptans, kontrollförlust och tillit...
 

Låter som verksamhetsövergång från statligt till annat?

En viktig sak för mig är hur jag kan skapa - eller behålla - min egen handlingskraft. Jag skulle hellre söka annat jobb och tacka nej till erbjudandet. Men hellre ta övergången än arbetslöshet. Skulle dock fortsätta söka andra jobb under de förutsättningar du beskriver. Och då är frågan om hur lång uppsägningstid en har viktig.

Sedan är jag ibland väl naivt optimistisk... och skulle tro att det kommer bli toppen på det nya stället. Chefen är jättebra, kollegorna supertrevliga och vi får verkligen förutsättningar för att göra ett bra jobb tillsammans - tills motsatsen är bevisad. Och om/när motsatsen är bevisad är det som sagt viktigt för mig att jag har eller kan skapa min egen handlingskraft och göra något åt min situation :)
 
Låter som verksamhetsövergång från statligt till annat?
Precis, och det där "annat" är en företagsavdelning som inte ens finns än utan ska startas upp, därav frånvaron av information.

Det har varit intressant att följa hur alla på arbetsplatsen har reagerat, för det har varit ganska olika. Jag låg dock lite i ofas med de flesta andra reaktionsmässigt, så när jag kände som mest ilska, sorg och förtvivlan så var det inte någon annan som var i den fasen och jag kände mig jätteensam och knäpp, men sen när jag hade ältat klart och kommit över saken litegrann så kom många andra in i ilska-sorg-förtvivlansfasen istället, och jag kände "aha - det där var ju jag i nyss, jag var alltså inte så konstig utan bara lite i ofas helt enkelt..." :D

Men jag har beslutat mig för att jag vill veta vad det är jag har att välja mellan, om jag skulle söka annat jobb och får något jobberbjudande. Alltså vill jag se vad det är jag hamnar i först, innan jag börjar söka nya jobb. Skulle jag söka, få och välja ett nytt jobb i nuläget så har jag ju ingen aning om vad det är jag tackar nej till egentligen. :) Så jag har skrivit på och tackat ja, och tänker hänga med till det nya. Antingen blir det bra eller också så blir det skit, men innan jag verkligen har varit där så har jag ju ingen aning. Och jag är alldeles för nyfiken för att inte vilja hänga med och kolla... ;)
 
Precis, och det där "annat" är en företagsavdelning som inte ens finns än utan ska startas upp, därav frånvaron av information.

Det har varit intressant att följa hur alla på arbetsplatsen har reagerat, för det har varit ganska olika. Jag låg dock lite i ofas med de flesta andra reaktionsmässigt, så när jag kände som mest ilska, sorg och förtvivlan så var det inte någon annan som var i den fasen och jag kände mig jätteensam och knäpp, men sen när jag hade ältat klart och kommit över saken litegrann så kom många andra in i ilska-sorg-förtvivlansfasen istället, och jag kände "aha - det där var ju jag i nyss, jag var alltså inte så konstig utan bara lite i ofas helt enkelt..." :D

Men jag har beslutat mig för att jag vill veta vad det är jag har att välja mellan, om jag skulle söka annat jobb och får något jobberbjudande. Alltså vill jag se vad det är jag hamnar i först, innan jag börjar söka nya jobb. Skulle jag söka, få och välja ett nytt jobb i nuläget så har jag ju ingen aning om vad det är jag tackar nej till egentligen. :) Så jag har skrivit på och tackat ja, och tänker hänga med till det nya. Antingen blir det bra eller också så blir det skit, men innan jag verkligen har varit där så har jag ju ingen aning. Och jag är alldeles för nyfiken för att inte vilja hänga med och kolla... ;)

Precis.
Det går ju alltid att säga upp sig om det inte blir bra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Blir så trött på all administration som livet kräver. Man ska hämta information, processa informationen och ta beslut. Hela tiden. En...
Svar
7
· Visningar
843
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp