Bukefalos 28 år!

Oxascand eller Zolpidem?

AbCdE

Trådstartare
Jag behöver lite hjälp med att bolla lite. Jag får sedan några veckor ångest på kvällarna som gör att jag inte kan somna. Då finns det två metoder och jag vet inte riktigt vilken jag ska välja och min läkare var vääääldigt svävande i svaret.
Antingen tar jag oxascand på em och slipper ångesten och somnar gott.
Eller så tar jag zolpidem innan läggdags, slipper ångesten och somnar gott.
Är någon av dem sämre för kroppen?
Hur ska jag välja?
 
Båda två är ju väldigt tunga. Du kommer få effektminskning på båda efter en tid. Min erfarenhet är att läkare är snabbare med att skriva ut zolpidem och zopiklon så de är kanske lättare? Alla dessa bör du ha kraftiga besvär för att överväga och jobba terapeutiskt för att bli av med dem så snabbt som möjligt
 
Jag behöver lite hjälp med att bolla lite. Jag får sedan några veckor ångest på kvällarna som gör att jag inte kan somna. Då finns det två metoder och jag vet inte riktigt vilken jag ska välja och min läkare var vääääldigt svävande i svaret.
Antingen tar jag oxascand på em och slipper ångesten och somnar gott.
Eller så tar jag zolpidem innan läggdags, slipper ångesten och somnar gott.
Är någon av dem sämre för kroppen?
Hur ska jag välja?
Inget av dom är bra att ta i längden, så det bästa är nog att hitta en annan lösning och ta dom där när det krisar.
 
Jag skulle försöka göra allt för att slippa hamna i ett bruk av benso och starka sömntabletter, det är så lätt att bli beroende.
Mindfulnessövningar? Theralene?
Jo, har haft dom i många år nu vid behov, men har sedan ca tre veckor haft svår ångest vid sängdags, viket jag inte har haft tidigare. Har ökat Brintellixen men känner inte av den ännu.
 
Båda två är ju väldigt tunga. Du kommer få effektminskning på båda efter en tid. Min erfarenhet är att läkare är snabbare med att skriva ut zolpidem och zopiklon så de är kanske lättare? Alla dessa bör du ha kraftiga besvär för att överväga och jobba terapeutiskt för att bli av med dem så snabbt som möjligt
Jo, testat olika behandlingar.
 
Jag antar att du har testat allt annat utan framgång eftersom din läkare vill skriva ut de här starka. Jag är också i behov av dem i perioder och då tar jag Imovane när jag går och lägger mig. De är vid behov, som komplement till Quetapin som jag (och många med mig) använder som insomnings- och sömnmedicin varje dag. Då ska det vara de snabbverkande, inte depottabletterna. Har du testat Quetiapin? Om inte kan det vara värt att nämna för läkaren, det måste ju fungera tillsammans med övriga läkemedel du tar. Fy det är så jobbigt att inte få sova ordentligt!
 
Jag antar att du har testat allt annat utan framgång eftersom din läkare vill skriva ut de här starka. Jag är också i behov av dem i perioder och då tar jag Imovane när jag går och lägger mig. De är vid behov, som komplement till Quetapin som jag (och många med mig) använder som insomnings- och sömnmedicin varje dag. Då ska det vara de snabbverkande, inte depottabletterna. Har du testat Quetiapin? Om inte kan det vara värt att nämna för läkaren, det måste ju fungera tillsammans med övriga läkemedel du tar. Fy det är så jobbigt att inte få sova ordentligt!
Jag vet att Quetiapin har varit på tapeten men minns inte alls vad vi kom fram till. Har som sagt medicinerat i runt 10 år nu, och minns inte alla turer. Ska absolut ta upp det med läkaren igen! 🙏
Förhoppningen är ju att sängångesten ska släppa då jag inte kan relatera den till något specifikt så är detta under en kortare period. Läkaren tyckte jag skulle ta oxascand för att förhoppningsvis somna av mig själv, medan jag tycker det känns tryggare/säkrare på att somna om jag kör zolpidem. Därför var jag intresserad av hur ni i liknande situationer har löst det, med dessa mediciner eftersom det är dessa jag har.
 
Jag vet att Quetiapin har varit på tapeten men minns inte alls vad vi kom fram till. Har som sagt medicinerat i runt 10 år nu, och minns inte alla turer. Ska absolut ta upp det med läkaren igen! 🙏
Förhoppningen är ju att sängångesten ska släppa då jag inte kan relatera den till något specifikt så är detta under en kortare period. Läkaren tyckte jag skulle ta oxascand för att förhoppningsvis somna av mig själv, medan jag tycker det känns tryggare/säkrare på att somna om jag kör zolpidem. Därför var jag intresserad av hur ni i liknande situationer har löst det, med dessa mediciner eftersom det är dessa jag har.
Har du testat att bara låta den va? Alltså ångesten för sängen? Ångest försvinner när det inte får något gehör..oftast. Jag själv försöker lära mig att inte vara rädd för ångesten och inte agera på den eller ge den uppmärksamhet, lättare sagt än gjort dock.

Själv sitter jag och har tagit 5 stycket imovane som inte har någon verkan pga att jag tagit för ofta det sista. Man måste vara försiktig för dom tappar snabbt effekt.
 
Har du testat att bara låta den va? Alltså ångesten för sängen? Ångest försvinner när det inte får något gehör..oftast. Jag själv försöker lära mig att inte vara rädd för ångesten och inte agera på den eller ge den uppmärksamhet, lättare sagt än gjort dock.

Själv sitter jag och har tagit 5 stycket imovane som inte har någon verkan pga att jag tagit för ofta det sista. Man måste vara försiktig för dom tappar snabbt effekt.
Jo, jag vet, har förlorat nära och kära i missbruk.
Problemet är ju att jag måste sova, har ett jobb, barn (nja, enda hemmaboende är 18 nu) och djur att sköta.
 
Iom att jag endast har tagit dessa vid behov innan har jag väldigt låg dos på oxascand idag. Har varit uppe i 15 men är nere på 7,5 nu 👍 Och Zolpidem funkar 1 om jag släcker och blundar.
 
Medan jag var utan antidepressiva en period för att vänta ut att biverkningarna skulle lägga sig så fick jag Oxascand utskrivet att ta vid behov om jag kände att jag var på väg utför. Vill minnas att jag tog dem vid ett par tillfällen men i ärlighetens namn märkte jag ingen direkt skillnad. När det kommer till generell oro och ångest som kommer vid specifika tidpunkter så funkar Atarax betydligt bättre för mig, dock blir jag vansinnigt morgontrött av dem så jag tar dem bara i absoluta nödfall.
 
Båda två är ju väldigt tunga. Du kommer få effektminskning på båda efter en tid. Min erfarenhet är att läkare är snabbare med att skriva ut zolpidem och zopiklon så de är kanske lättare? Alla dessa bör du ha kraftiga besvär för att överväga och jobba terapeutiskt för att bli av med dem så snabbt som möjligt
Oxascand är knappast en tung medicin. Det är den snällaste benson.

Ts- Jag tycker du ska ta oxascand. Benso är super för att ta bort ångest och det är en rätt mild benso. Sen ska man alltid vara försiktig när det gäller benso såklart.
Lergigan och atarax är värdelösa om man ha riktig ångest.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 512
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 499
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 172
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp