Oxer till båda?

Mli

Trådstartare
Min lille ponny är ca 105cm och har idag en cavaletti. Är supernöjd med den vagnen, otroligt smidig. Min tinkerkorsning (blivande grov stor C, tror jag..) ska köras in till våren och då behöver jag en större vagn, är då sugen på en Oxer. Frågan är om jag kan ha en Oxer till båda ponnyerna, bara byta ut skaklarna? Eller är det meckigt och något man kanske drar sig för? Jag funderar också om en Oxer kanske är för stor för min lille, men samtidigt så är han väldigt bred över bålen (bröstkorg som en tunna, inte fet) så lite mer utrymme skulle inte skada.
Är det något annat storleksmässigt som jag behöver tänka på, med avvägning och så? Kanske svårt att få den rätt avvägd till båda ponnyerna, känns som om skaklarna kommer lågt på Tinkerkorsningen.

Jag vill att saker och ting ska vara smidiga, men samtidigt är jag inte gjord av varken pengar eller bra förvaringsmöjligheter inomhus..
 
Sv: Oxer till båda?

Jag vet inte om det är till hjälp men jag har precis mailat och frågat om jag ska välja cavaletti eller oxer till min lilla B-ponny på 115cm i mankhöjd för jag är osäker på storleken.

Då fick jag till svar att både cavaletti och oxer passar men de skulle rekomendera oxern för då sitter jag lite högre bakom och kan se bättre över hästen.

Nu är ju min B då en dm större än din men ändå :)
 
Sv: Oxer till båda?

Det är inte så svårt att byta skaklarna, det är bara att lossa på ett par skruvar, byta, och sen spänna skruvarna igen. Så det behöver du inte bekymra dig för.

Jag har en oxer till min travare, 150 cm i mankhöjd. Jag tycker vagnen är lagom, men jag kan inte se över hästen. Där är rätt mycket som man kan justera, bl.a. höjden på skaklarna.
 
Sv: Oxer till båda?

Jag har ändrat skakelhöjden på min ett par gånger och det är ju enkelt gjort. Men frågan är om man drar sig för att använda vagnen till båda om man måste göra det + byta skaklar varje gång den ska användas. Fast å andra sidan så har jag ju maratonvagnen också, ifall man inte skulle orka ändra. Den ska också få nya skaklar så jag kan använda den till båda ponnyerna. Kollar efter begagnade oxer men det verkar vara svårt att hitta. Det finns ju däremot många andra hemmabyggen som skulle passa C-Dponnys, men det är inte många som har broms.
 
Sv: Oxer till båda?

Vår lilla b ponny på ca 116-117 cm har en oxer och den är lagom till henne men hon kunde inte ha originalskaklarna de var alldeles för långa, det såg inte klokt ut. Min kära far gjorde ett par nya skakeländar och då blev det bra. Till en ponny på 105 cm hade jag inte velat ha en oxer, det blir för klumpigt.
 
Sv: Oxer till båda?

Då kanske det är bäst ändå att behålla cavalettin ändå. Det får ju inte bli otympligt att använda den, varken i mecket att byta skaklar eller själva körningen.
 
Sv: Oxer till båda?

Kapar tråden!

Funderar på att köpa en Oxer. Fungerar det med loksele till en sån? Har en ITE sele som passar ponnyn perfekt, men går det använda den ihop med den sortens rockard? Har aldrig kört rockard, bara stora vagnar :o
 
Sv: Oxer till båda?

Jag utgår att Oxern går att ställa in lika mkt som Cavalettin, det är ju samma fast större. Trots att den går att ställa in skaklarna på en hel del så tror jag att det blir svårt att få den balanserad om man fäster skaklarna i dragringen. Men om du ordnar högre skakelfästen så lär det ju funka. Vet att jag kollade på det förut när jag hade ardenner med loksele och skulle använda rockard vid inkörning, men jag hann sälja hästen innan jag behövde fixa med selen.
 
Sv: Oxer till båda?

Hmm, ja jag får kanske fundera lite.. Vill inte behöva hitta en ny bröstsele när lokselen ligger så bra! Det är snorsvårt att hitta en bröstsele som ligger bra på honom..

Nuvarande selen har ju bara seltungor, inga remmar att fästa skaklar i. Vet inte riktigt hur man skulle ordna högre skakelfästen heller.. Finns ju ingenting att fästa något i högre upp. Hmm..
 
Sv: Oxer till båda?

Nu har jag googlat som en galning och tror att jag hittat lösningen på mina problem! Och gissa var jag hittade den; Jo på Buke så klart! :D
Så imorgon åker jag och hämtar min nya Oxer-rockard, sätter ihop den och tar premiärturen på onsdag! Heja! Längtar redan :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 358
Senast: ameo
·
Körning Jag har lite välja-vagn-ångest, tänkte att kanske fler har det, så kan vi ha ångest tillsammans? :idea: Jag har en ponny(?) på 160 cm...
Svar
6
· Visningar
2 601
Senast: Pinkilly
·
Körning När skattepengarna kommer ska det införskaffas en ny rockard till min lilla shettisfröken. Frågan är vilken jag ska köpa? Tidigare...
Svar
4
· Visningar
2 360
Senast: Mli
·
Gnägg Att hästlivet är riskabelt är ingen nyhet. Men hur mycket får man vara med om egentligen? Har vissa tur och ser knappt en fluga dö under...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
13 590
Senast: Lala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp