Oxford Down

Fraggel_Tess

Trådstartare
Är det någon som har denna fårras? Är nyfiken på den som ras.
Har träffat ett par får av denna ras tidigare och det var meningen att jag en gång skulle blivit ägare men det sades vara krångel när tackor lammade. Vore kul att höra lite info om rasen! :bump:
 
Sv: Oxford Down

OD är trevliga får att ha, ger fina lamm med bra tillväxt och slaktkroppar. Den Stora nackdelen är att de får i regel bara ett lamm/tacka och att dom har en hög % av förlossningsproblem. (Stooora lamm)
Vi hade OD i början, men har senaste åren övergått till Dorset & shropshirefår nu, då det är mindre komplikationer med dessa
 
Sv: Oxford Down

Okej då var det sant det med lammningsbekymmer. Annars tycker jag de är trevliga som ras. Min mamma har texel för tillfället men funderar på att lägga ned helt och hållet.
 
Sv: Oxford Down

Min granne har ett gäng sådana. Jag vet int eså mkt om dem, men konstaterar när jag kör förbi med bilen att de har väääääldigt långa svansar... :D Speciellt om man jämför med mina finullsfårs svansstumpar. :p
 
Sv: Oxford Down

De ser mysiga ut. En gång så råkade det bli ett missförstånd mellan mormor och hennes ena släkting. Det skulle bytas bagge! Och den däringa släkten kom med en bagge av Oxford Down och lämpade av och och fick en texelbagge av oss. Vi trodde ju att han hade av samma ras. En rejäl Bamse var det man kunde tro det var en shetlandsponny men som vi sålde eftersom han hade blivit alldeles för stor för våra tackor..
 
Sv: Oxford Down

Söta får med bra tillväxt som skrivet innan.

Fler nackdelar är:
Ull i huvudet = omständigare att klippa
Då det är en stor ras och glupsk finns risk för kopparförgiftning om det finns i fodret. Får är känsliga för att få för mycket koppar. Det finns special foder och salt utan koppar men då finns risken för kopparbrist istället.
Dyra att hålla då det äter mer.

Om man är ovan och vill ha Oxford Down ändå kan man har tackor som är renrasiga och en mindre bagge (t ex finnullsras) och då minskar risken för stora lamm.
Tackor av korsning med stor köttras (Oxford Down) och mindre ras är mycket uppskattade av slakproducenter då man i lyckade fall kan få snabb tillväxt, fler lamm per tacka och mindre risker än med renrasiga.

Sedan finns det risker med att baggen är så stor som den är och alla baggar är inte snälla.
 
Sv: Oxford Down

Jag har fem Oxford Down får (tre tackor och två baggar). Den äldsta baggen är ganska stor (väger runt 90-100 kg), men är som tur är jättesnäll. Som tidigare nämnts är ju detta en stor fårras och det går åt en del mat, mina får får fri tillgång till grovfoder och då går det åt mellan 15 och 20 kg hö per dag. Dessutom får de lite kraftfoder.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 876
Senast: Valle
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 863
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
980
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp