oxrar o vägran?

R

Ronjaa

hej!
är ni aldrig rädda för att hoppa stora oxrar? Jag tycker dom är jätteläskiga. Hur ska man göra för att känna sig mera säker?

om hästen börjar springa förbi hindrena vad ska man göra åt de så att det inte blir en vana?

kramar sandra & ronja:rofl:
 
Sv: oxrar o vägran?

jag är aldrig rädd för stora oxrar, och jag rider bara som vanligt på dem. det spelar ingen roll om det är en oxer på 140 eller ett kryss på 80.. likadant är det nästan alltid..
om du är lite rädd för dem så är det bra att hoppa låga breda oxrar eller lite högre smalare tills ni känner en säkra...
om hästen springer förbi hindret så kan man göra såhär: om den springer ut till höger tex: stanna hästen och vänd till baka till vänster (om den springer ut till vänster vänder man höger) och ställer upp den framför hindret och vad man gör där bereor helt på vad man har för häst, vissa tar med pisken, vissa trycker med skänklarna och vissa klappar sin häst. (om den är rädd för hindret) det värsta man kan göra om hästen springer förbi ett hinder är att forfsätta att galoppera runt ridbanan och försöka igen... utan den ska stanna först.
 
Sv: oxrar o vägran?

jag som tycker det är värre med maxade räcken. oxrar är lättare att få runda språng över... räcken är lättare att riva, det går ju inte om man vill vinna ;)
 
Sv: oxrar o vägran?

Hej!
Troligtvis är det din egen osäkerhet som hästen känner av för normalt sett tycker hästar att oxrar är det lättaste hindret att hoppa. Rättuppstående hinder är svårare för dem att få bra språng över. Så det kan du ju börja mentalt arbeta med:

"oxrar är ett enklare hinder"

och som en annan skrev, träna på en låg, smal oxer. Bygg gärna upp stigsprång först med kryss ifram. När ni bägge har bra självförtroende över den typen av hinder kan du lägga upp den ena bommen i fram (ha ändå kvar som stigsprång dvs lägre i fram än bak). När ni sen är bekväma med den typen så kan du bredda lite. Och sen kan du höja lite och till sist höjer du i fram så du får en paralell oxer.

Det var i korta drag vad jag tycker du behöver göra. :p
 
Sv: oxrar o vägran?

jag är inte rädd för stora oxrar, eller ibland kan jag känna mig lite osäker, men kan lätt slå bort den tanken och hoppa ändå och sen är det inga problem att hoppa större.

Om man känner sig väldigt osäker och rädd så ska man inte hoppa så högt. Hästen springer förbi/vägrar troligen för att din kropp säger att du inte vill hoppa det där, det känner hästen och gör precis som du säger med andra ord. Hoppa lägre tills du känner dig trygg, höj lite grann, känn dig trygg på den nya höjden innan du höjer och så småningom kommer du kunna hoppa stora oxrar utan problem.


Sen håller jag med de andra här, höga räcken är värre att hoppa än oxrar, det blir en behagligare språngkurva på oxrar än räcken.
 
Sv: oxrar o vägran?

Jag tycker ett bra sätt är att träna in känslan av att hoppa högre och/eller bredare hinder är att hoppa dem i en lätt serie.

Man börjar med ett lägre rättupp, sedan har man ett mått som ridet i rätt, enkelt tempo bjuder till en perfekt avsprångspunkt på nästa hinder som är det "läskiga hindret" som står på rak linje.
Vill man göra det riktigt inbjudande så lägger man även bommar på marken mellan det låga första hindret och det "läskiga hindret". Då får ju hästen (och ryttaren) maximal hjälp att komma helt rätt på det svåra hindret.
Sedan är det bara att "rulla på" och lära sig känna rätta känslan vilken som är lagom galopp, lagom långa galoppsprång samt hur det känns att komma rätt och hoppa det svåra hindret.
Givetvis ska alla mått mellan hinder och bommar vara de mått som för just den hästen är lättast. Och vet man inte hur lång galopp ens häst har, då kan man lätt se det genom att lägga bommar på backen och galoppera över.

Den övningen har jag ofta kört med elever som haft en rejäl höjdskräck. Och i 99 fall av 100 så har de hoppassen slutat med en glad häst som glatt bjuder framåt på serien, och en skitlycklig ryttare som kommit en bra bit på att övervinna sin höjdskräck!

Jag har även själv i vintras ridit ngt liknande när jag hopptränat ett par ggr. Min pålle slutade rusa så mkt mot hindren, vilket ju blev helt ny ridning för mig! Plötsligt visste jag ju inte alls hur långt det var fram till hindret! Men med hjälp av bommar innan hindret så fick jag ju in känslan hur långa galoppsprången var.

Lycka till med hoppandet!
 
Sv: oxrar o vägran?

När jag hoppar en av klubbens fjordingar som jag vet har svårare med längdhinder så tycker jag oxrarna är lite läskiga... men när jag rider mot dom kommer jag på att jag vågar inte rida emot dom igen, så då rider jag utav bara fan! :D Resultatet blir då att vi flyger över :p
 
Sv: oxrar o vägran?

jag tycker oxå att oxrar är läskigare även fast jag vet att hästarna tycker det är lättare . Detta kan ju bero på att jag inte är speciellt säker i hoppning men endå ..
 
Sv: oxrar o vägran?

Hästar har ju lättare o hoppa oxrar men jag förstår hur du känner dig, hoppa med infångare ifall dt behövs..:bump: titta inte på hindret, tänk att det är ett räcke, titta bakom hindret:D
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·
Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
Svar
10
· Visningar
842
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 352
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp