P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

Personligen så kan en p-avg få mig att tänka till i de lägen då jag hade kunnat ta bussen. Om jag ska till stan och shoppa så är det lockande att ta bilen, men eftersom jag vet att jag måste betala p-avg så tippar det över så jag tar bussen istället.
Så uppenbarligen kan det ge effekt för en del iaf :)

Så kan det säkert vara för en del men det finns nog många sådana som jag som i vanliga fall inte åker buss och har således inget busskort. Ska jag ta bussen så måste jag först åka till närmaste ombud och fixa ett SL-kort som jag fyller på med reskassa. Sedan måste jag åka buss till centrum, byta till en annan buss och till slut gå 500 m för att ta mig till centrumshoppingen. Därefter ska jag tillbaka också. Enkel resa skulle ta närmare en timme jämfört med max 20 min med bil. Det skulle då kosta mig 62 kr att åka t o r och det är då om jag åker själv. Ska någon annan av familjemedlemmarna med så blir det ju gånger 62 kr/familjemedlem extra.

Det är således inget jag ens skulle överväga utan övervägningen skulle i sådana fall handla om ifall jag nätshoppar istället för att åka till centrumet. Jag väljer då nätbutiker med gratis frakt oc gratis retur så att jag kan prova kläder ilugn och ro hemma.
Handlar det om man så går dte ju alldeles utmärkt att handla mat på nätet som körs hem till dörren.

Personligen tror jag att detta bara är en skatt i mängden man vill införa för att pressa ut mer pengar ur befolkningen och särskilt bilisterna, folk slutar ju dessvärre inte åka bil bara för att det blir dyrare (vilket vi sett av alla andra skatte-/prishöjningar på bilismområdet) utan de lägger bara mindre pengar på annat.
 
Är det verkligen så? Alltså att anledningen till köpcentrum är att göra centrum bilfritt. Det har jag aldrig hört.

Nej så är det inte. Finns massor med forskning om ”centrumdöden”, framför allt amerikansk men även Europeisk.

Det är billigare och lättare för stora butiker med stora köplador att ligga externt. Även om kommunerna i teorin har planmonopol blir det i praktiken omöjligt för de flesta kommuner att stå emot de kommersiella intressena.

Frågan är ju egentligen större än bara handel och köpcentrum. Men i den branschen blir det så tydligt.
 
Nej så är det inte. Finns massor med forskning om ”centrumdöden”, framför allt amerikansk men även Europeisk.

Det är billigare och lättare för stora butiker med stora köplador att ligga externt. Även om kommunerna i teorin har planmonopol blir det i praktiken omöjligt för de flesta kommuner att stå emot de kommersiella intressena.

Frågan är ju egentligen större än bara handel och köpcentrum. Men i den branschen blir det så tydligt.
Det känns rätt amerikanskt för mig. Och svenskt. Vilka fler europeiska länder har den här urvecklingen (i samma grad)?
 
Nej så är det inte. Finns massor med forskning om ”centrumdöden”, framför allt amerikansk men även Europeisk.

Det är billigare och lättare för stora butiker med stora köplador att ligga externt. Även om kommunerna i teorin har planmonopol blir det i praktiken omöjligt för de flesta kommuner att stå emot de kommersiella intressena.

Frågan är ju egentligen större än bara handel och köpcentrum. Men i den branschen blir det så tydligt.
Tack, det låter mycket rimligt. Att centrum skulle bli bilfritt låter mer som en önskad bieffekt än själva syftet med de externa köpcentren.
 
Inte jag heller. Jag har snarare förstått det som resultat av rent kommersiella intressens inflytande.
Ja precis. De boostar ju varann, det är nog inte många som åker till ett köpcentrum och bara besöker en enda affär.

Utanför min uppväxtstad finns numera ett jättestort köpcenter. Och inne i stan lägger Åhléns ner. Åhléns! Ofattbart att inte ens ett sådant varuhus kan överleva.
 
Köpcentrum utanför stan ligger så till att det för de flesta är tvunget att använda bilen.
De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.
 
De flesta har väl ganska bra bussförbindelser? Så har det varit på de platser jag bott i alla fall. När jag ska till köpcentrum här tar jag tåget in till stan och sen byter till buss från stan ut till köpcentrumet.

Ja, det ligger ju i deras intresse att det är lätt att ta sig dit och hem. Det går tät linjetrafik här till köpcentrumplatsen.

Att man måste ta bilen handlar för mig om var jag valt att bo och inte om placeringen av köpcentrum. Och då spelar det ingen roll om butiken ligger i innerstan eller i ett köpcentrum, det är ändå 6km eller 9km till busshållplatsen och ett fåtal turer per dag som omöjliggör användandet av kollektivtrafik.

Men det vore synd om bilar inte längre fick besöka stan på ett rimligt sätt (de behöver ju inte vara tillåtna i kärnan - utan med bra parkeringar i ytterkant funkar det utmärkt), då blir kundunderlaget ytterligare försvagat i förhållande till köpcentrumen.
 
Ja, det ligger ju i deras intresse att det är lätt att ta sig dit och hem. Det går tät linjetrafik här till köpcentrumplatsen.

Att man måste ta bilen handlar för mig om var jag valt att bo och inte om placeringen av köpcentrum. Och då spelar det ingen roll om butiken ligger i innerstan eller i ett köpcentrum, det är ändå 6km eller 9km till busshållplatsen och ett fåtal turer per dag som omöjliggör användandet av kollektivtrafik.

Men det vore synd om bilar inte längre fick besöka stan på ett rimligt sätt (de behöver ju inte vara tillåtna i kärnan - utan med bra parkeringar i ytterkant funkar det utmärkt), då blir kundunderlaget ytterligare försvagat i förhållande till köpcentrumen.
Men det jag svarade på gällde just köpcentrumets placering :confused:. Sen finns det såklart tusen andra skäl att ta bil dit, var man själv bor, om man ska handla mycket/stort/tungt, om man ska vidare efteråt osv.
 
Men det jag svarade på gällde just köpcentrumets placering :confused:. Sen finns det såklart tusen andra skäl att ta bil dit, var man själv bor, om man ska handla mycket/stort/tungt, om man ska vidare efteråt osv.

Ja, mitt inlägg var i stöd till ditt - och sedan fortsatte jag med varför just jag måste ta bilen och inte har alternativ med kollektivtrafik - vilket alltså inte beror på någon ondskefull placering av köpcentrum och brist på kollektivtrafik från stan och dit.
 
Ja, det ligger ju i deras intresse att det är lätt att ta sig dit och hem. Det går tät linjetrafik här till köpcentrumplatsen.

Att man måste ta bilen handlar för mig om var jag valt att bo och inte om placeringen av köpcentrum. Och då spelar det ingen roll om butiken ligger i innerstan eller i ett köpcentrum, det är ändå 6km eller 9km till busshållplatsen och ett fåtal turer per dag som omöjliggör användandet av kollektivtrafik.

Men det vore synd om bilar inte längre fick besöka stan på ett rimligt sätt (de behöver ju inte vara tillåtna i kärnan - utan med bra parkeringar i ytterkant funkar det utmärkt), då blir kundunderlaget ytterligare försvagat i förhållande till köpcentrumen.

Ja det senare är jättekonstigt. Ju svårare man gör det med bilar i centrum desto mer gynnar det köpcentrumen.
 
Personligen så kan en p-avg få mig att tänka till i de lägen då jag hade kunnat ta bussen. Om jag ska till stan och shoppa så är det lockande att ta bilen, men eftersom jag vet att jag måste betala p-avg så tippar det över så jag tar bussen istället.
Så uppenbarligen kan det ge effekt för en del iaf :)

Nu har jag räknat på vad det skulle kosta för mig att ta bilen resp. kollektivtrafiken till köpcentret:

Kollektivt:
Stadsbuss+Tåg+Regionbuss = 1 timme (enkel resa) . Kostar 50 kr
Bil = 20 min (enkel resa). Kostar enligt sidan vadkostarresan.se 24 kr

Jag sparar alltså 52 kr och 1 timme och 20 min på att ta bilen till köpcentrat. Om parkeringskostnaden varit 52 kr hade jag fortfarande tagit bilen då tidsvinsten är så stor. De hade inte kunnat höja den så mycket att jag hellre hade åkt kollektivt. Alternativet till att ta bilen till köpcentrat är inte att åka kollektivt dit. Det är att sätta mig vid datorn och handla på en webshop.

Vill tillägga att jag bor i ett område där kollektivtrafiken är rätt bra utbyggd.
 
Nu har jag räknat på vad det skulle kosta för mig att ta bilen resp. kollektivtrafiken till köpcentret:

Kollektivt:
Stadsbuss+Tåg+Regionbuss = 1 timme (enkel resa) . Kostar 50 kr
Bil = 20 min (enkel resa). Kostar enligt sidan vadkostarresan.se 24 kr

Jag sparar alltså 52 kr och 1 timme och 20 min på att ta bilen till köpcentrat. Om parkeringskostnaden varit 52 kr hade jag fortfarande tagit bilen då tidsvinsten är så stor. De hade inte kunnat höja den så mycket att jag hellre hade åkt kollektivt. Alternativet till att ta bilen till köpcentrat är inte att åka kollektivt dit. Det är att sätta mig vid datorn och handla på en webshop.

Vill tillägga att jag bor i ett område där kollektivtrafiken är rätt bra utbyggd.

Hur har dom tänkt att fler ska ta till kollektivtrafiken med den här uträkningen?
Jag hade en galen idé att jag skulle ta kollektivtrafik till jobbet för några år sedan då jag bodde lite längre ifrån på den tiden... istället för att det skulle ta 50minuter med bil skulle det ta ca 3-3.5 timme med kollektivtrafiken förutom att det skulle bli mkt dyrare.. Ja men tjena!
 
Hur har dom tänkt att fler ska ta till kollektivtrafiken med den här uträkningen?
Jag hade en galen idé att jag skulle ta kollektivtrafik till jobbet för några år sedan då jag bodde lite längre ifrån på den tiden... istället för att det skulle ta 50minuter med bil skulle det ta ca 3-3.5 timme med kollektivtrafiken förutom att det skulle bli mkt dyrare.. Ja men tjena!

Jag gjorde likadant för några veckor sen. Minns inte hur mycket dyrare det skulle bli att åka kollektivt till jobbet men till och med med månadskort skulle det bli dyrare att åka kollektivt än att ta bilen. Och så skulle jag förlora 2 timmar per dag kollektivt. Det tar 20 min att köra till jobbet med bil. Så en ToR resa som tar 40 min med bil skulle ta 2 timmar och 40 minuter kollektivt. Sorry... men den tiden finns inte. Sen att det dessutom är dyrare är heltokigt. Min förutsättning är att jag ändå inte skulle kunna göra mig av med bilen. Den behöver jag till annat än jobbpendling också.

Min tanke var att jag vissa dagar kunde åka kollektivt och acceptera tidsförlusten om det gjorde att jag sparade pengar. Den tanken har jag lagt ner och jag klappar om min bil lite extra varje dag :heart
 
Hur har dom tänkt att fler ska ta till kollektivtrafiken med den här uträkningen?
Jag hade en galen idé att jag skulle ta kollektivtrafik till jobbet för några år sedan då jag bodde lite längre ifrån på den tiden... istället för att det skulle ta 50minuter med bil skulle det ta ca 3-3.5 timme med kollektivtrafiken förutom att det skulle bli mkt dyrare.. Ja men tjena!
Det var ju vad jag menade med mina inlägg om det från början. Klart folk väljer bilen när det är billigare. Och tar man tåget vet man ju inte ens om och när man kommer fram.
 
Jag gjorde likadant för några veckor sen. Minns inte hur mycket dyrare det skulle bli att åka kollektivt till jobbet men till och med med månadskort skulle det bli dyrare att åka kollektivt än att ta bilen. Och så skulle jag förlora 2 timmar per dag kollektivt. Det tar 20 min att köra till jobbet med bil. Så en ToR resa som tar 40 min med bil skulle ta 2 timmar och 40 minuter kollektivt. Sorry... men den tiden finns inte. Sen att det dessutom är dyrare är heltokigt. Min förutsättning är att jag ändå inte skulle kunna göra mig av med bilen. Den behöver jag till annat än jobbpendling också.

Min tanke var att jag vissa dagar kunde åka kollektivt och acceptera tidsförlusten om det gjorde att jag sparade pengar. Den tanken har jag lagt ner och jag klappar om min bil lite extra varje dag :heart
Ska jag ta mig till köpcentret får jag dels påbörja min resa kl 8.00 med buss(skolbussen) à 40kr enkel sedan ta stadsbussen à 26kr enkel. Sen stadsbussen till centrum à 26kr. Därefter gå och skrota i 5½timme för att ta (skolbussen) hem 15.50 à 40kr.
Kommunikationer is teh shit... Men det förutsätter nog att man bor i Stockholm eller större tätort.
 
Ska jag ta mig till köpcentret får jag dels påbörja min resa kl 8.00 med buss(skolbussen) à 40kr enkel sedan ta stadsbussen à 26kr enkel. Sen stadsbussen till centrum à 26kr. Därefter gå och skrota i 5½timme för att ta (skolbussen) hem 15.50 à 40kr.
Kommunikationer is teh shit... Men det förutsätter nog att man bor i Stockholm eller större tätort.
Fast nja, på vissa ställen i glesbygd finns bra kollektivtrafik, på vissa ingen alls. Så nej, man behöver inte bo i Sthlm eller större tätort för att kunna åka kollektivt.
 
Jag tror inte att handeln i centrum skulle gå bättre i min stad för att man inför p-avgifter vid köpcentrum. Det finns ju fortfarande för få parkeringsplatser i centrum motför köpcentrat och det är ju smidigt att allt är samlat på samma ställe typ. Jag skulle bli sur men jag skulle ju fortfarande oftare fara på köpcentrat än centrum. Jag kan inte åka kollektivt så måste ju ta bilen hursom.
 
Så kan det säkert vara för en del men det finns nog många sådana som jag som i vanliga fall inte åker buss och har således inget busskort. Ska jag ta bussen så måste jag först åka till närmaste ombud och fixa ett SL-kort som jag fyller på med reskassa. Sedan måste jag åka buss till centrum, byta till en annan buss och till slut gå 500 m för att ta mig till centrumshoppingen. Därefter ska jag tillbaka också. Enkel resa skulle ta närmare en timme jämfört med max 20 min med bil. Det skulle då kosta mig 62 kr att åka t o r och det är då om jag åker själv. Ska någon annan av familjemedlemmarna med så blir det ju gånger 62 kr/familjemedlem extra.

Det är således inget jag ens skulle överväga utan övervägningen skulle i sådana fall handla om ifall jag nätshoppar istället för att åka till centrumet. Jag väljer då nätbutiker med gratis frakt oc gratis retur så att jag kan prova kläder ilugn och ro hemma.
Handlar det om man så går dte ju alldeles utmärkt att handla mat på nätet som körs hem till dörren.

Personligen tror jag att detta bara är en skatt i mängden man vill införa för att pressa ut mer pengar ur befolkningen och särskilt bilisterna, folk slutar ju dessvärre inte åka bil bara för att det blir dyrare (vilket vi sett av alla andra skatte-/prishöjningar på bilismområdet) utan de lägger bara mindre pengar på annat.
Nu har jag räknat på vad det skulle kosta för mig att ta bilen resp. kollektivtrafiken till köpcentret:

Kollektivt:
Stadsbuss+Tåg+Regionbuss = 1 timme (enkel resa) . Kostar 50 kr
Bil = 20 min (enkel resa). Kostar enligt sidan vadkostarresan.se 24 kr

Jag sparar alltså 52 kr och 1 timme och 20 min på att ta bilen till köpcentrat. Om parkeringskostnaden varit 52 kr hade jag fortfarande tagit bilen då tidsvinsten är så stor. De hade inte kunnat höja den så mycket att jag hellre hade åkt kollektivt. Alternativet till att ta bilen till köpcentrat är inte att åka kollektivt dit. Det är att sätta mig vid datorn och handla på en webshop.

Vill tillägga att jag bor i ett område där kollektivtrafiken är rätt bra utbyggd.
Svarar båda.
Ja jag förstår såklart att det är olika. Jag skrev bara hur jag själv funkar kring p-avg.
Jag har heller inget emot att betala en liten p-avgift om jag ändå väljer att ta bilen. Ser verkligen inte problemet.

I mitt län arbetar man för att det ska bli lättare att åka kollektivt. Det är samma priser att köpa biljett i telefonen (man kan betsla m swish) som att köpa någon annan stans och personligen bor jag i en stadsdel med täta bussturer.
Sen tycker jag att det ska bli billigare med buss. V har förslag om att testa gratis kollektivtrafik i min stad, tycker jag är jättebra!
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 953
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 934
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
695
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp