P-avgifter vid köpcentrum för att minska bilåkandet (Utbruten från Eftervalssnack)

AraSlei

Trådstartare
Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller egentligen inte passar under den ursprungliga trådrubriken.
Det här första inlägget är alltså ingen vanlig trådstart av den här användaren. Efterföljande inlägg kan komma från den gamla tråden eller vara svar som skett i denna utbrutna tråd.


I mitt förslag ingår att de byggs, som ett led i en mer miljövänlig politik.

Ja, jag tror inte något parti är emot att bygga nya cykelvägar.
Det vore ju bara klokt att bygga ut det vägnätet innan man lägger förslag om parkeringsavgifter vid köpcentrum och arbetsplatser :idea:
 
Ja, jag tror inte något parti är emot att bygga nya cykelvägar.
Det vore ju bara klokt att bygga ut det vägnätet innan man lägger förslag om parkeringsavgifter vid köpcentrum och arbetsplatser :idea:

Fast det är väl kul att avgiftsbelägga. Så länge det inte blir något privat företag som får ta hem någon vinst, förstås.
Att det inte motverkar trafik om/när inga rimliga alternativ finns, är ju "beside the Point".
 
Jag fattar inte vad det är som är så dåligt med parkeringsavgifter vid köpcentrum?

Jag kan ju tycka att det är upp till köpcentrumet att bestämma?
Det som stör mig mest är nog att de lagt fram det som ett förslag för att kunna höja sina egna parkeringsavgifter mera.
Hur hög skulle en parkeringsskatt kunna vara?

– Jag vet inte riktigt hur hög den skulle kunna vara. Men när vi höjer priset på kommunens parkeringsmark så blir det rätt problematiskt om parkering är gratis på den privata marken precis bredvid
https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mp-forslaget-skatt-nar-du-storhandlar-med-bil/
 
Dåligt och dåligt.
Men det är väl alltid tråkigt att betala.

Berätta i stället vad som vore bra med att avgiftsbelägga parkering vid köpcentra?

Jag har väl ingen direkt åsikt om parkeringsavgifter vid köpcentrum, men jag förstår inte det upprörande med det. Ett problem är ju att det är så billigt att ta bilen (jämfört med att åka kollektivt) och på det sättet tycker jag att parkeringsavgifter, högre bensinskatt osv är bra. Efter att ha haft tillgång till bil ett tag nu, tycker jag allt gnäll på bensinpriset är ganska skrattretande (och jag bor i glesbygd).
 
Ett problem är ju att det är så billigt att ta bilen (jämfört med att åka kollektivt) och på det sättet tycker jag att parkeringsavgifter, högre bensinskatt osv är bra. .

Skämtar du nu? :cool:

Om det nu skulle vara så att du inte gör det så FYI så består inte bilkostnad bara av att tanka bilen utan det tillkommer mycket andra kostnader såsom bilskatt (som bl.a. ska gå till underhåll av de allmänna vägarna). Den höjde dom f ö från 1 juli i år. Den s k "Bonus malus" skatten. Alla nya bilar fick enormt högt skattepåslag och även äldre bilars årsskatt gick upp med varierande summor.
Förutom det så tillkommer försäkring (trafikförsäkring är obligatoriskt att ha), service- och reparationskostnader och antagligen parkeringskostnad om man inte har egen villauppfart att parkera på. Bor du i Sthlm eller GBG och måste ta bilen till stan på dagtid så tillkommer även trängselskatt.

Men du kanske tycker det är billigt ändå, vad vet jag. Jag kan ju tycka att om det är dyrare att åka kollektivt än att ta bilen (I doubt that) så är det snarare kollektivtrafiken som är för dyr, inte tvärtom.
 
Skämtar du nu? :cool:

Om det nu skulle vara så att du inte gör det så FYI så består inte bilkostnad bara av att tanka bilen utan det tillkommer mycket andra kostnader såsom bilskatt (som bl.a. ska gå till underhåll av de allmänna vägarna). Den höjde dom f ö från 1 juli i år. Den s k "Bonus malus" skatten. Alla nya bilar fick enormt högt skattepåslag och även äldre bilars årsskatt gick upp med varierande summor.
Förutom det så tillkommer försäkring (trafikförsäkring är obligatoriskt att ha), service- och reparationskostnader och antagligen parkeringskostnad om man inte har egen villauppfart att parkera på. Bor du i Sthlm eller GBG och måste ta bilen till stan på dagtid så tillkommer även trängselskatt.

Men du kanske tycker det är billigt ändå, vad vet jag. Jag kan ju tycka att om det är dyrare att åka kollektivt än att ta bilen (I doubt that) så är det snarare kollektivtrafiken som är för dyr, inte tvärtom.
Jag har haft egen bil också så behöver inte upplysas :up:. Jag skrev inte att ha bil, jag skrev att ta bilen. Jag sparar 150:- på att ta bilen in till stan jämfört med tåget, ännu mer om jag inte är själv i bilen. Om man ändå måste ha bil, t.ex. pga fritidsintressen, hur motiverande är det då att ta det dyra tåget?
 
Jag kan ju tycka att det är upp till köpcentrumet att bestämma?
Det som stör mig mest är nog att de lagt fram det som ett förslag för att kunna höja sina egna parkeringsavgifter mera.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/mp-forslaget-skatt-nar-du-storhandlar-med-bil/
Som jag har förstått det så handlar förslaget om att beskatta marken där köpcentrum ligger och att den sen är upp till varje köpcentrum att avgöra hur den kostnaden ska hanteras.
Dvs köpcentrumet bestämmer om det blir p-avgift eller ej. De kan också välja att höja hyrorna till butiken eller annan lösning.
 
Jag har haft egen bil också så behöver inte upplysas :up:. Jag skrev inte att ha bil, jag skrev att ta bilen. Jag sparar 150:- på att ta bilen in till stan jämfört med tåget, ännu mer om jag inte är själv i bilen. Om man ändå måste ha bil, t.ex. pga fritidsintressen, hur motiverande är det då att ta det dyra tåget?

Ok, men du sparar ju knappast det om du slår ut vad kostnaden för att ha bil landar på i slutändan. Även om du har bilen för fritidsintressena så slits den ju mer ju mer du tar den t ex så det är ju klart förmånligare att låta den stå kvar hemma även om du slipper tanka då.

Tycker du att det är dyrt att ta tåget så är väl inte lösningen heller att göra det dyrare att ta bilen utan snarare tvärtom, gör det billigare att ta tåget.
 
Ok, men du sparar ju knappast det om du slår ut vad kostnaden för att ha bil landar på i slutändan. Även om du har bilen för fritidsintressena så slits den ju mer ju mer du tar den t ex så det är ju klart förmånligare att låta den stå kvar hemma även om du slipper tanka då.

Tycker du att det är dyrt att ta tåget så är väl inte lösningen heller att göra det dyrare att ta bilen utan snarare tvärtom, gör det billigare att ta tåget.

Tvivlar på att slitagekostnaden blir så stor att den äter upp de där 150:- per resa.

Jag tycker det både ska bli dyrare att ta bilen och billigare att ta tåget. Men är inte så intresserad av en diskussion om det.
 
Som jag har förstått det så handlar förslaget om att beskatta marken där köpcentrum ligger och att den sen är upp till varje köpcentrum att avgöra hur den kostnaden ska hanteras.
Dvs köpcentrumet bestämmer om det blir p-avgift eller ej. De kan också välja att höja hyrorna till butiken eller annan lösning.

Som jag fattat det är det en specifik parkeringsskatt?
Jag tycker det låter så i förslaget i alla fall:
Vi vill även ge kommunerna möjlighet att ta ut en parkeringsskatt vid externa köpcenter, arbetsplatsparkeringar och andra ställen där parkering subventioneras genom att bilisterna inte betalar marknadsmässiga priser för att använda marken.
https://www.di.se/debatt/debatt-sa-ska-farre-ta-bilen/
 
Ja, men jag tror att det är en parkeringsskatt som köpcentrumet betalar och sen får finansiera som de anser lämpligt. Köpcentrum med mark för parkering betalar parkeringsskatt. De kan då finansiera sin ökade kostnad genom att ta ut p-avgift.

Men syftet med skatten är ju att den ska drabba bilisterna, vilket innebär att skatten kan bli tandlös om köpcentret väljer att inte lägga ut kostnaden på parkeringsavgifter.
 
Men syftet med skatten är ju att den ska drabba bilisterna, vilket innebär att skatten kan bli tandlös om köpcentret väljer att inte lägga ut kostnaden på parkeringsavgifter.
På något sätt lär ju kostnaden drabba folk. Men man kan ju också se det som att det kommer in pengar som kan användas i utveckling av mer miljövänliga alternativ.
 

Liknande trådar

Relationer Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
10 11 12
Svar
225
· Visningar
13 736
Senast: Badger
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 665
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderat. Jag gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
2
· Visningar
854
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp