P-bot, vad gäller?

detordnarsig

Trådstartare
Jag har fått en p-bot(kontrollavgift) för ett område jag inte varit i. Parkeringsplatsen det hänvisas till på boten är ett gatunamn och nr som omfattar 8 olika nummer. Jag har inte varit där så jag bestred detta. Parkeringsbolaget hävdar att det inte spela nån roll att jag inte varit på adressen, då den endast avser ett område och inte en specifik gata. Gatan och det området jag faktiskt parkerat i skiljer nästan en halv mil samt har olika parkeringsregler. Vad gäller för parkeringsböter? Måste platsen/området på boten inte vara korrekt? Annars hade de ju bara kunnat låta bli att namnge gatan eller området?
 
Har du parkerat felaktigt, fast i ett annat område? Då är det väl bara att betala och göra rätt för sig, oavsett vad det står på boten. Men om du inte har parkerat fel alls, så begär att få se bilden på bilen, de brukar alltid ta kort på bilen numera. Det kan vara någon annan som kapat ditt registreringsnummer och satt på sin egen bil. I såna fall kan det börja komma in allt från parkeringsböter till trängselavgift.
 
Jag har fått en p-bot(kontrollavgift) för ett område jag inte varit i. Parkeringsplatsen det hänvisas till på boten är ett gatunamn och nr som omfattar 8 olika nummer. Jag har inte varit där så jag bestred detta. Parkeringsbolaget hävdar att det inte spela nån roll att jag inte varit på adressen, då den endast avser ett område och inte en specifik gata. Gatan och det området jag faktiskt parkerat i skiljer nästan en halv mil samt har olika parkeringsregler. Vad gäller för parkeringsböter? Måste platsen/området på boten inte vara korrekt? Annars hade de ju bara kunnat låta bli att namnge gatan eller området?
Jag försökte överklaga men de hotade med fogden och hörde aldrig av sig. I mitt fall var det fel på appen (tog skärmdumpar och skickade). Apcoa Flow hade parkeringen och appen, och Höjab gav mig kontrollavgift. De lappade mig kl 1 och kl 3 på natten. Det är tydligen okej att lappa upprepade gånger men det måste gå 2 h mellan. Jag trodde att jag betalar för en natt och stod parkerad ca 22-06.30.

Hoppas att du får ett bättre bemötande.
 
Jag har fått en p-bot(kontrollavgift) för ett område jag inte varit i. Parkeringsplatsen det hänvisas till på boten är ett gatunamn och nr som omfattar 8 olika nummer. Jag har inte varit där så jag bestred detta. Parkeringsbolaget hävdar att det inte spela nån roll att jag inte varit på adressen, då den endast avser ett område och inte en specifik gata. Gatan och det området jag faktiskt parkerat i skiljer nästan en halv mil samt har olika parkeringsregler. Vad gäller för parkeringsböter? Måste platsen/området på boten inte vara korrekt? Annars hade de ju bara kunnat låta bli att namnge gatan eller området?
Bestrid fakturan. Har du aldrig varit på avsedd plats har du ju inte varit där. Punkt. De får bevisa med foton att du parkerat fel på platsen.
 
Jag har fått en p-bot(kontrollavgift) för ett område jag inte varit i. Parkeringsplatsen det hänvisas till på boten är ett gatunamn och nr som omfattar 8 olika nummer. Jag har inte varit där så jag bestred detta. Parkeringsbolaget hävdar att det inte spela nån roll att jag inte varit på adressen, då den endast avser ett område och inte en specifik gata. Gatan och det området jag faktiskt parkerat i skiljer nästan en halv mil samt har olika parkeringsregler. Vad gäller för parkeringsböter? Måste platsen/området på boten inte vara korrekt? Annars hade de ju bara kunnat låta bli att namnge gatan eller området?
När det hände mig så ringde jag och förklarade läget. Dock hade jag tur och hade tagit i foto vid den tiden så det var ju hyfsat bevis att min bil inte var där dom påstod att den hade varit och slapp betala någonting. Hur jag hade gjort annars vet jag faktiskt inte, det är ju ord mot ord.

Självklart spelar det roll vart bilen är parkerad, dom försöker bara komma undan.
 
Har du parkerat felaktigt, fast i ett annat område? Då är det väl bara att betala och göra rätt för sig, oavsett vad det står på boten. Men om du inte har parkerat fel alls, så begär att få se bilden på bilen, de brukar alltid ta kort på bilen numera. Det kan vara någon annan som kapat ditt registreringsnummer och satt på sin egen bil. I såna fall kan det börja komma in allt från parkeringsböter till trängselavgift.
Jag undrar hur det ser ut juridiskt, hur parkeringsbolag behöver utfärda bot på ett rättsäkert sätt.
 
Bestrid fakturan. Har du aldrig varit på avsedd plats har du ju inte varit där. Punkt. De får bevisa med foton att du parkerat fel på platsen.
Jag har bestridit. Fick ett tunt svar där de påstår att gatuadress på boten är ett område och inte en specifik gata. Och påstår att "kontrollavgiften är det juridiska underlaget". Vad jag vet så är det rätt viktigt att det juridiska underlaget är korrekt, vilket jag inte alls tycker i detta fall.
 
Jag har bestridit. Fick ett tunt svar där de påstår att gatuadress på boten är ett område och inte en specifik gata. Och påstår att "kontrollavgiften är det juridiska underlaget". Vad jag vet så är det rätt viktigt att det juridiska underlaget är korrekt, vilket jag inte alls tycker i detta fall.
När jag varit med om fel med p-bot eller trängselskatt så har det varit så kolossalt fel att det inte finns något att diskutera och aldrig varit med om problem. Tex svart volvo och regnumret på min som har det är en grå golf eller att en traktor från västkusten skulle ha kört in i Stockholm mm.
 
Vi har också fått en bot makulerad när bilen vi fått den för inte var körbar och stått i en lada i en stad många mil bort de senaste femton åren. Men annars så vet jag bara fall där folk uppmanats betala och sen lyckats få tillbaka pengar närde varit i tidningen eller visat upp olika varianter av formella bevis på att boten är felaktig.
 
Nu är det några år sedan jag fick parkeringsbot och inte betalade via app utan kronor i automat.

Jag ringde bolaget och berättade att automaten fortfarande tickade när jag kom ut 5 min före utgången tid och ändå blivit lappad.

Jag sa att jag ville bestrida.
Jag var dock tvungen att betala boten först och sedan bestrida genom att skicka in det via snigelpost. Jag sa att jag också hade ett vittne (sanning med modifikation, hon kom ut 3 min efter mig och automaten hade slutat tickat precis) vilken också skrev under i brevet som vittne.

Jag fick så småningom pengarna för boten tillbaka pga att jag hade ett vittne samt inga foton på min bil och automat tagits 🤷‍♀️

Slutsatsen är ändå att jag tror du bör betala boten och sedan bestrida den för att inte hamna i trubbel med "obetalda böter"
 
Jag försökte överklaga men de hotade med fogden och hörde aldrig av sig. I mitt fall var det fel på appen (tog skärmdumpar och skickade). Apcoa Flow hade parkeringen och appen, och Höjab gav mig kontrollavgift. De lappade mig kl 1 och kl 3 på natten. Det är tydligen okej att lappa upprepade gånger men det måste gå 2 h mellan. Jag trodde att jag betalar för en natt och stod parkerad ca 22-06.30.

Hoppas att du får ett bättre bemötande.
Oj vad konstigt, jag har hört att de bara får sätta en böter/plats/dygn. Så är det på gatorna i Sthlm i a f...
 
Jag försökte överklaga men de hotade med fogden och hörde aldrig av sig. I mitt fall var det fel på appen (tog skärmdumpar och skickade). Apcoa Flow hade parkeringen och appen, och Höjab gav mig kontrollavgift. De lappade mig kl 1 och kl 3 på natten. Det är tydligen okej att lappa upprepade gånger men det måste gå 2 h mellan. Jag trodde att jag betalar för en natt och stod parkerad ca 22-06.30.

Hoppas att du får ett bättre bemötande.
Enligt lag är det en kontrollavgift per påbörjat dygn (minst 6 timmar ska ha gått). HOJAB är snabba att hota med inkasso även när de själva har fel, man måste tyvärr stålsätta sig.
 
God inkassosed säger att vid en bestriden fodran skall det inte skickas ut inkassokrav eller att man låter ärendet gå till kronofogden utan fodran måste först fastställas i tingsrätten.
 
Nu är det några år sedan jag fick parkeringsbot och inte betalade via app utan kronor i automat.

Jag ringde bolaget och berättade att automaten fortfarande tickade när jag kom ut 5 min före utgången tid och ändå blivit lappad.

Jag sa att jag ville bestrida.
Jag var dock tvungen att betala boten först och sedan bestrida genom att skicka in det via snigelpost. Jag sa att jag också hade ett vittne (sanning med modifikation, hon kom ut 3 min efter mig och automaten hade slutat tickat precis) vilken också skrev under i brevet som vittne.

Jag fick så småningom pengarna för boten tillbaka pga att jag hade ett vittne samt inga foton på min bil och automat tagits 🤷‍♀️

Slutsatsen är ändå att jag tror du bör betala boten och sedan bestrida den för att inte hamna i trubbel med "obetalda böter"
Beror på vilka som satt lappen. Vissa fixar det ganska direkt när man ringer. Jag fick en felaktig i höstas, någon hade missat att det fanns en digital "p-skiva" i bilen, vilket var väldigt tydligt på bilden de tog att det fanns. Hört flera som fått felaktiga där så de kanske slarvar med sina anställda där, vad vet jag?
 
Jag har fått en p-bot(kontrollavgift) för ett område jag inte varit i. Parkeringsplatsen det hänvisas till på boten är ett gatunamn och nr som omfattar 8 olika nummer. Jag har inte varit där så jag bestred detta. Parkeringsbolaget hävdar att det inte spela nån roll att jag inte varit på adressen, då den endast avser ett område och inte en specifik gata. Gatan och det området jag faktiskt parkerat i skiljer nästan en halv mil samt har olika parkeringsregler. Vad gäller för parkeringsböter? Måste platsen/området på boten inte vara korrekt? Annars hade de ju bara kunnat låta bli att namnge gatan eller området?
Frågan är väl om du parkerat fel eller inte? Om du parkerat fel men de bara uppget fel gata är det ju inte värt att bråka om.
 
Jag har läst att det finns två olika p-boter. Den ena sorten måste man betala och sen överklaga, den andra sorten kan man bestrida direkt.
Kör inte bil själv så vet inte riktigt.
@detordnarsig kan du inte ringa polisen på 11414 och fråga?
 
Jag har läst att det finns två olika p-boter. Den ena sorten måste man betala och sen överklaga, den andra sorten kan man bestrida direkt.
Kör inte bil själv så vet inte riktigt.
@detordnarsig kan du inte ringa polisen på 11414 och fråga?

Kontrollavgift ska bestridas först. Betalar man så godkänner man. Det är då privata bolag som lappar.
Parkeringsavgift administrerar polisen och den betalar man och bestrider sedan.
Onödigt komplicerat att det skiljer sig men så är det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp