Jannice

Trådstartare
Jag ska ta ut min spiral idag och skulle vilja ha ett hormonfritt preventivmedel nu. Är toktrött på att ha obalans i hormonerna och trött på att alltid få diverse problem med både vikt och hud av hormonmedel, så nu letar jag hormonfritt!

Kopparspiral funkar inte, jag har blödarsjuka, och därför funderar jag på p-dator! Någon som provat, har erfarenhet och kan berätta för- och nackdelar?
 
Har man helt regelbunden ägglossning är det ett bra hjälpmedel, annars blir det lite av ett lotteri.
 
Har man helt regelbunden ägglossning är det ett bra hjälpmedel, annars blir det lite av ett lotteri.

Jag anade att det var något sådant... Har för mig att den är rätt regelbunden, men det är ju 5 år sedan jag överhuvudtaget hade någon så den kan ju lika gärna ha ballat ur helt vid det här laget!
 
När jag föreslog det för min BM sa hon att det var ett bra hjälpmedel om det inte gjorde något om jag blev gravid. Eftersom jag inte vill bli gravid gick det alltså bort.
 
När jag föreslog det för min BM sa hon att det var ett bra hjälpmedel om det inte gjorde något om jag blev gravid. Eftersom jag inte vill bli gravid gick det alltså bort.

Aj då! Nej det vill inte jag heller. Det börjar ju bli dåligt med alternativ måste jag erkänna, kondom känns ju lite lagom roligt och hormonerna vill jag ju bort från. Pessar har jag ingen koll på... Vad kör du med istället för P-dator då @Mammas ?
 
Aj då! Nej det vill inte jag heller. Det börjar ju bli dåligt med alternativ måste jag erkänna, kondom känns ju lite lagom roligt och hormonerna vill jag ju bort från. Pessar har jag ingen koll på... Vad kör du med istället för P-dator då @Mammas ?

Kondom. Jag vill inte heller ha hormoner, kopparspiralen blödde jag otroliga mängder av och den trillade ut två gånger (jag vet inte om det var för att jag blödde så otroligt som livmodertappen blev så stor vakuum av koppen eller vad som gjorde det), sista gången satte jag inte in den igen. Utöver det är jag latexallergisk, så vi specialbeställer kondomer, men de här dyra är faktiskt bättre än de vanliga latex tycker jag. Dock kräver det lite letning, de är tunnare och inte lika elastiska, så man måste prova flera för att hitta en storlek som passar.
 
Kondom. Jag vill inte heller ha hormoner, kopparspiralen blödde jag otroliga mängder av och den trillade ut två gånger (jag vet inte om det var för att jag blödde så otroligt som livmodertappen blev så stor vakuum av koppen eller vad som gjorde det), sista gången satte jag inte in den igen. Utöver det är jag latexallergisk, så vi specialbeställer kondomer, men de här dyra är faktiskt bättre än de vanliga latex tycker jag. Dock kräver det lite letning, de är tunnare och inte lika elastiska, så man måste prova flera för att hitta en storlek som passar.

Sambon är ju väldigt anti att vi ska använda kondom och jag är ju inte heller apsugen på det måste jag ju erkänna... Varför kan det inte bara finnas ett p-piller åt honom, undrar jag! Jag har ju lidit hormon-döden näst intill konstant (minus graviditetsperioderna) sen jag var 14, tycker att han kan ta över nu!

Helt seriöst så verkar det ju inte finnas så många hormonfria alternativ med bra säkerhet... Hittills har jag hittat kondom, pessar och sterilisering. Känns som att vi är aningens unga för att någon av oss ska sterilisera sig, jag är inte ens säker på att jag inte vill ha fler barn.

Bajs.
 
De jobbar på p-piller för män, det senaste jag hörde var att de fått det att fungera på möss, så det måste ju varit ett riktigt genombrott! :D (Vet inte om det stämmer dock)

Förstår ditt problem, har hormonspiral nu sen 2 år tillbaka och har hatat den varje dag. Enda anledningen till att den är kvar är att jag helt enkelt inte orkat ta ut den och för att jag är envis som bara satan och tänker "Det KOMMER att bli bra snart." typ...
Tänkte byta den mot en stav i alla fall, och hoppas att smärtorna ger med sig om inte annat... Men prova med pessar då? :)
 
Jag har också varit inne på att skaffa en p-dator, men när jag läste lite mer om vad den egentligen gör tycker jag den är väldigt dyr. I praktiken är det en termometer som sparar och tolkar statistik. Om du köper en bra termometer kan du spara statisk i en app eller liknande och tolka den själv. Då får du samma skydd fast för typ 200 spänn istället för flera tusen.


edit: angående p-piller för män så finns det färdigutvecklat men inte på marknaden eftersom det inte finns tillräckligt stor efterfrågan.
 
@kimmis87 hur var det med p-piller för män?

Ts: jag vägrar med hormoner. Just nu kör vi på sex dagarna efter mens och däremellan fingrar, tunga och någon gång kondom men funderingar finns på pessar. Ska bara ta tag i att boka tid hos BM för utprovning ;) är väl inte helt främmande för fler barn men sambon väntar gärna :D
 
De jobbar på p-piller för män, det senaste jag hörde var att de fått det att fungera på möss, så det måste ju varit ett riktigt genombrott! :D (Vet inte om det stämmer dock)

Förstår ditt problem, har hormonspiral nu sen 2 år tillbaka och har hatat den varje dag. Enda anledningen till att den är kvar är att jag helt enkelt inte orkat ta ut den och för att jag är envis som bara satan och tänker "Det KOMMER att bli bra snart." typ...
Tänkte byta den mot en stav i alla fall, och hoppas att smärtorna ger med sig om inte annat... Men prova med pessar då? :)
Åh, staven är fantastisk. Så mycket fina hormoner som gjorde att jag grät som ett barn för ingenting och blev våldsam och arg. Mens i 1,5 jävla år med. Men det finns ju de som är nöjda med den...
 
Åh, staven är fantastisk. Så mycket fina hormoner som gjorde att jag grät som ett barn för ingenting och blev våldsam och arg. Mens i 1,5 jävla år med. Men det finns ju de som är nöjda med den...

Usch. :crazy:
Är väl lite sånt som gör att spiralen fått vara kvar med... den ger mig "bara" random demonsmärtor från helvetet då och då, och oförutsägbar men mycket knapp mens nu efter 2 år. Lite kassare hy än vanligt med...
Men man vet ju aldrig hur man reagerar på nåt annat, och piller vill jag inte ta! :arghh: Spiralen får nog vara kvar de 5 åren ut... :cautious:
 
Pessar är helt ok tycker jag, jag har en som heter FemCap och är ett cervixpessar.
Har man som jag menskopp vid behov så är det liksom inte så stor skillnad.
 
En väninna till mig kan inte ta hormoner och har använt p-dator i 16 år utan att bli gravid, så för henne fungerar det jättebra. En annan väninna blev gravid första månaden efter att hon började med p-dator, så jag skulle inte våga prova ;)
 
De jobbar på p-piller för män, det senaste jag hörde var att de fått det att fungera på möss, så det måste ju varit ett riktigt genombrott! :D (Vet inte om det stämmer dock)

Förstår ditt problem, har hormonspiral nu sen 2 år tillbaka och har hatat den varje dag. Enda anledningen till att den är kvar är att jag helt enkelt inte orkat ta ut den och för att jag är envis som bara satan och tänker "Det KOMMER att bli bra snart." typ...
Tänkte byta den mot en stav i alla fall, och hoppas att smärtorna ger med sig om inte annat... Men prova med pessar då? :)

Jag läste också om det där med p-piller för män. Helt otroligt vilka ursäkter de har för att inte se till att få fram något så det inte bara ligger på oss kvinnor att peta i oss hormoner!

Jag har känt samma sak med min spiral (är så jäkla glad att den är ute nu!!!) Jag stod ut i 5 år, men aldrig mer! Ska jag någonsin prova något hormonellt igen så får det bli något man själv kan sluta med/ta ut/ta bort om det inte känns bra...

Jag har funderat på pessar, men när jag pratade med barnmorskan (heter de så på mödravårdcentralen? Blir osäker) så hade hon inga erfarenheter av pessar och kunde inte ge några åsikter eller tankar om det mer än att det tydligen har vart brist på det spermiedödande medlet man måste kombinera med...
 
Jag har också varit inne på att skaffa en p-dator, men när jag läste lite mer om vad den egentligen gör tycker jag den är väldigt dyr. I praktiken är det en termometer som sparar och tolkar statistik. Om du köper en bra termometer kan du spara statisk i en app eller liknande och tolka den själv. Då får du samma skydd fast för typ 200 spänn istället för flera tusen.


edit: angående p-piller för män så finns det färdigutvecklat men inte på marknaden eftersom det inte finns tillräckligt stor efterfrågan.

Jag känner också lite så nu när jag läst mer om dem... Sambon hittade något om en p-dator med "kiss-stickor" men den går tydligen inte att köpa i Sverige längre och då undrar man ju varför...
 
@kimmis87 hur var det med p-piller för män?

Ts: jag vägrar med hormoner. Just nu kör vi på sex dagarna efter mens och däremellan fingrar, tunga och någon gång kondom men funderingar finns på pessar. Ska bara ta tag i att boka tid hos BM för utprovning ;) är väl inte helt främmande för fler barn men sambon väntar gärna :D

Jag skulle vilja veta mer om pessar, hur pass mycket det känns och om det är smidigt att använda. Det är det som känns som det bästa alternativet just nu, det var ju synd bara att min BM inte kunde något om dem!

Jag och sambon vet inte om vi vill ha fler barn överhuvudtaget, så då blir det ju ännu viktigare att hitta ett bra skydd. Vi har fyra sammanlagt så det känns som att det eventuellt får räcka ;) :D
 
Åh, staven är fantastisk. Så mycket fina hormoner som gjorde att jag grät som ett barn för ingenting och blev våldsam och arg. Mens i 1,5 jävla år med. Men det finns ju de som är nöjda med den...

Det där har jag också hört om staven... Sen är det ju mer hormoner i den än i spiralen, och jag har inte haft roligt med den under dessa fem år. Humörsvängningar, viktuppgång, hudfläckar och blödningar i tre dagar efter varje gång vi hade sex är ju inte direkt toppen för varken en själv eller förhållandet :down:
 
Jag hade nog satsat på pessar eller kondom. Är själv lite orolig över hur jag ska göra i framtiden. Har ätit p-piller som jag mådde otroligt bra på, men nu efteråt då vi försöker bli med barn har ägglossningen börjat strula och jag är givetvis rädd för att det är pillrenas fel. Kommer aldrig våga äta dem igen.
 
Pessar är helt ok tycker jag, jag har en som heter FemCap och är ett cervixpessar.
Har man som jag menskopp vid behov så är det liksom inte så stor skillnad.

Känner du av den alls? Är den smidig att använda? Känner din pojkvän/sambo/man av den? Har du märkt av det min BM pratade om, att det är svårt att få tag i den spermiedödande gelén?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är trött på min PMDS och jag är trött på att mensen hindrar mig att motionera och röra på mig (ej diskussion, jag har mina...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 669
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 546
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Övr. Hund Förlåt! Jag har funderat några dagar på att skapa en tråd, men såg sedan att det var två andra som hann före. Hoppas en till går bra...
2
Svar
31
· Visningar
3 759
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp