Molvi

Trådstartare
Jag har varit hormonfri i ungefär 6 månader nu och trivs som fisken i vattnet:D aldrig mått så här bra.

Skyddar mig med kondom nu och det har funkat helt okej. Perfekt nu när jag ändå inte är i ett förhållande och inte har sex så ofta.
Men vet inte riktigt om jag/(vi) orkar hålla på med kondomer när man är i ett förhållande och med förhoppningsvis aktivare sexliv.

Är inte intresserad av hormoner eller stoppa i en spiral. Har en menskalender app som säger till när jag är fertil beroende på när jag har mens men tvivlar på att den stämmer ;)
Har hittat p-dator från naturafemme och hemsidan har information om studier som de har gjort så den verkar bra. Det kostar någon tusenlapp men känner att fungerar den är det lätt värt det.

Någon som har testat en p-dator och har några åsikter?
 
Följer denna jag har också funderat i dom banorna. Fast snarare i omvänt syfte. För att veta när det är störst chans att bli med barn :)
 
Jag är gravid nu, och har inte använt något preventivmedel alls (bortsett från devisen "ingen sats i mitt palats") de senaste 6 åren. :o Vi blev gravida först när vi försökte bli gravida.

När människovalpen är ute är p-dator egentligen det enda jag kan tänka mig. Jag är lite orolig att kroppen blir mer fertil och "mottaglig" efter en graviditet, men har ingenting att komma med som skulle bekräfta det.
 
Vad är skillnaden mellan en p-dator och en mer avancerad fertilitetsapp? Jag menar, p-datorn kostar 10 ggr mer än en bra termometer och en programvara, vilket är vad den verkar bestå av?
 
Annars finns ju Billingmetoden. Jag har inte testat men vet ändå hyfsat väl när jag har ägglossning. Någon termometer äger jag inte men jag känner min kropp och kan ha upp till 3 olika symptom på när det är ägglossningstid. Det där kan säkert förfinas med lite mer kunskap så man vet mer exakt på dagen vad som sker.
 
Annars finns ju Billingmetoden. Jag har inte testat men vet ändå hyfsat väl när jag har ägglossning. Någon termometer äger jag inte men jag känner min kropp och kan ha upp till 3 olika symptom på när det är ägglossningstid. Det där kan säkert förfinas med lite mer kunskap så man vet mer exakt på dagen vad som sker.
Problemet är ju att en spermie kan leva ganska många dagar med lite otur. Då blir ju den säkra perioden väldigt kort, även om man själv känner av sin ägglossning.

Jag förstår inte riktigt vitsen med p-dator, just eftersom spermierna kan leva ganska länge ibland. Ärligt talat tror jag t.o.m. att avbrutet samlag är bättre (även om också det är väldigt, väldigt osäkert)
 
Problemet är ju att en spermie kan leva ganska många dagar med lite otur. Då blir ju den säkra perioden väldigt kort, även om man själv känner av sin ägglossning.

Jag förstår inte riktigt vitsen med p-dator, just eftersom spermierna kan leva ganska länge ibland. Ärligt talat tror jag t.o.m. att avbrutet samlag är bättre (även om också det är väldigt, väldigt osäkert)

Ja och har man inte en ägglossning som är regelbunden som en klocka så blir det ju väldigt osäkert.

(För de flesta).
 
en p-dator är ju en termometer som sparar och tolkar statistik. Jag tycker den är väldigt dyr eftersom det finns appar som gör precis samma sak fast mycket billigare.

Jag har testat naturalcycles och temperaturen visar väldigt tydligt när man har haft ägglossning, och mellan ägglossning och mens är det iaf helt säkert :)

När det gäller billingsmetoden så läs på om den! Någon skrev att spermier kan leva länge innan ägglossningen, men gejen är att de bara kan leva i sekretet man har några dagar innan ägglossning. Utan sekretet dör de inom någon timme. Det är därför det är väldigt säkert, eftersom man kan hålla reda på när man får fertilt sekret och då skydda sig. Om man inte har fertilt sekret kan spermierna omöjligt överleva och inte ens simma upp till äggledarna.
 
en p-dator är ju en termometer som sparar och tolkar statistik. Jag tycker den är väldigt dyr eftersom det finns appar som gör precis samma sak fast mycket billigare.

Jag har testat naturalcycles och temperaturen visar väldigt tydligt när man har haft ägglossning, och mellan ägglossning och mens är det iaf helt säkert :)

När det gäller billingsmetoden så läs på om den! Någon skrev att spermier kan leva länge innan ägglossningen, men gejen är att de bara kan leva i sekretet man har några dagar innan ägglossning. Utan sekretet dör de inom någon timme. Det är därför det är väldigt säkert, eftersom man kan hålla reda på när man får fertilt sekret och då skydda sig. Om man inte har fertilt sekret kan spermierna omöjligt överleva och inte ens simma upp till äggledarna.
Fast det sekretet är beroende av östrogenökning och den kan komma i princip när som helst före en ägglossning. Allt från dagar till timmar. Dessutom kan den vara väldigt oregelbunden och behöver inte vara samma varje cykel.
 
Fast det sekretet är beroende av östrogenökning och den kan komma i princip när som helst före en ägglossning. Allt från dagar till timmar. Dessutom kan den vara väldigt oregelbunden och behöver inte vara samma varje cykel.

Ja, men jag menar att det inte spelar någon roll om den kommer en dag före ägglossning eller fem dagar innan ägglossning. Finns den inte där så dör spermierna snabbt. Man brukar säga att spermier lever upp till fem (?) dagar inne i kvinnan, men det beror inte på spermierna, det beror på att man har den fertila flytningen i upp till fem dagar. Jag märker iaf tydligt att sekretet ändrad några dagar innan det sker en höjning av min kroppstemperatur. Skillnaden i temp före och efter ägglossning är ca 0,8 grader för mig.
 
Fast jag tänker lite så att kör man med p-dator eller med termometer och app ett tag så kan man på ett ungefär veta hur många dagar det är innan tempen går upp och säga att 5 dagar extra är röd dag för att räkna med spermierna. Om man såklart har en regelbunden ägglossning, min diffar på två dagar max

Har bara hunnit kolla på naturafemmes p-dator men ska kolla upp app och billingmetoden också :)
 
Vad är skillnaden mellan en p-dator och en mer avancerad fertilitetsapp? Jag menar, p-datorn kostar 10 ggr mer än en bra termometer och en programvara, vilket är vad den verkar bestå av?

Exakt det här håller jag också på att fundera över! Någon som har några tankar eller råd angående detta? :)
 
Exakt det här håller jag också på att fundera över! Någon som har några tankar eller råd angående detta? :)

Jag tror att det är själva kombinationen med temp + logg och att appen anpassas helt efter mig. De appar jag har provat innan är inte så himla anpassningsbara och har inte så många funktioner och "nivåer", så att säga. (OBS! Har ej provat p-dator, bara gissar nu.)

Blondinbella (jag älskar ju henne) har testat två varianter, ena med vanlig termometer (NatualCycles) och andra med en grej som en blåser i (Natura Femme). Jag tror att hon gick in som investerare i NaturalCycles efter att ha provat det.

http://blondinbella.se/2014/08/aldrig-mer-p-piller/
http://blondinbella.se/2014/01/basta-preventivmedlet/
 
Angående priset så tänker jag att jag ändå fått betala rätt så mycket för p-piller och akut p-piller nu när jag inte är någon ungdom längre?
Och jag hade nog kunnat tänka mig att betala uppemot 300 kronor per månad för att slippa hormoner, krångel och oro. 10 kronor om dagen liksom.
 
Naturalcycles och p-dator typ pearly från naturafemme är exakt samma sak enligt vad jag kan läsa, men till väldigt olika pris. En app med bara en kalender utgår ju från en genomsnittskvinna medan p-datorn och naturalcycles utgår från din egen tidigare statistik. Det blir säkert om man har regelbundna cykler, men det är också medräknar ganska stor felmarginal om cyklerna skulle variera. Jag kör naturalcycles, men är på min första cykel så jag kan inte säga mer än att jag mår bättre utan hormoner.

Under de röda dagarna använder jag kondom eller pessar. Pessar är ju också ett ganska bortglömt hormonfritt preventivmedel. Många tror att det blir ospontant och att man måste springa till toan och stoppa in den innan sex, men man kan ha den inne alltid och bara ta ut och tvätta varannan dag. Jag har ett som heter femcap. Fungerar dock inte så bra om killen har stor kuk för då kan han putta den lite åt sidan.

Om någon är intresserad av naturalcycles så kan jag värva er, då får vi båda en månad gratis :)
 
Nu skakar jag liv i den här tråden eftersom min mens tyckte att ganska precis ett år var rimligt att hålla sig undan...

Har någon av er testat och kan utvärdera? :)
 
Ska också tillägga att jag inte läst studien själv, vet att en medstudent hade vissa synpunkter på den :)

Men alltså jag förstår inte poängen? Under den fertila perioden, som varar typ en vecka, så måste man ändå ha skydd? Så det ger under en menscykel en vecka mens (där folk ofta inte har sex alls), en dryg vecka med skydd, två veckor utan skydd.

Jag fattar inte grejen. Jag kan tänka mig att det inte fungerar om man inte har väldigt regelbunden cykel. Är det inte lättare att köra med skydd tills man känner att äl har skett (alt. testa med äl test under ett par, tre dagar under cykeln om man är regelbunden) och ha sex utan skydd först ett dygn efter negativt test?
 
Men alltså jag förstår inte poängen? Under den fertila perioden, som varar typ en vecka, så måste man ändå ha skydd? Så det ger under en menscykel en vecka mens (där folk ofta inte har sex alls), en dryg vecka med skydd, två veckor utan skydd.

Jag fattar inte grejen. Jag kan tänka mig att det inte fungerar om man inte har väldigt regelbunden cykel. Är det inte lättare att köra med skydd tills man känner att äl har skett (alt. testa med äl test under ett par, tre dagar under cykeln om man är regelbunden) och ha sex utan skydd först ett dygn efter negativt test?
Exakt. Har man regelbunden mens (vilket är en förutsättning för att det skall fungera något så när) så är det ju bara att använda ägglossningstickor i 3-4 månader. Mycket säkrare och billigare.

Då vet man när man har ägglossning på nästan timmen.

@Blueberry du ammar fortfarande om jag inte kommer ihåg fel? I så fall kan dom hormonerna ställa till en hel del i menscykeln. Skulle inte rekommendera en metod till dig som är mer eller beroende av att mensen är regelbunden (om det nu inte är hela världen att man blir gravid, vilket enligt ett annat inlägg av dig i en annan tråd kanske inte är hela världen :D)
 

Liknande trådar

G
Gravid - 1år Det här är bakgrunden: I november förra året träffade jag en man som jag tyckte var "the one" på alla sätt och vis. Men efter en kort...
2
Svar
24
· Visningar
3 278
Senast: rutans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp