Nera

Trådstartare
  • Var hos bm idag på rutinbesök. Blodsocker togs och det låg på 7,9!!!! Hade inte ätit på ett bra tag pga slarv av mej. Bm sa att det ju ligger lite i överkant och att vu skulle kolla igen vid nästa besök. Noterade dock att hon inte rengjorde testfingret innan sticket men nämnde inget om detta. Är själv undersköterska så har möjligheten att testa lite själv med. Så i kväll på jobbet har jag kört lite koller. Högsta värdet på 6,9 och lägsta på 5,0. Två timmar efter måltid låg det på 5,6 vilket ju ska vara rättså optimalt. Testat med minst fyra olika apparater så alla kan ju inte vara felinställda... Vad tror ni om detta? Är inte alls så sugen på att ha utvecklat någon diabetes....
 
  • Var hos bm idag på rutinbesök. Blodsocker togs och det låg på 7,9!!!! Hade inte ätit på ett bra tag pga slarv av mej. Bm sa att det ju ligger lite i överkant och att vu skulle kolla igen vid nästa besök. Noterade dock att hon inte rengjorde testfingret innan sticket men nämnde inget om detta. Är själv undersköterska så har möjligheten att testa lite själv med. Så i kväll på jobbet har jag kört lite koller. Högsta värdet på 6,9 och lägsta på 5,0. Två timmar efter måltid låg det på 5,6 vilket ju ska vara rättså optimalt. Testat med minst fyra olika apparater så alla kan ju inte vara felinställda... Vad tror ni om detta? Är inte alls så sugen på att ha utvecklat någon diabetes....

Låter faktiskt fullt möjligt att bm pga missad tvätt fått fram felaktigt resultat.
Om du dessutom testat själv och fått bra resultat vid flera tillfällen (och som du skriver med olika mätverktyg) hade inte jag oroat mig nämnvärt.

Jag är dock mentalskötare så har inga imponerande kunskaper inom medicin :p

Tillägg: mitt blodsocker låg på mellan 4-6 unde graviditeten förutom vid ett tillfälle då det va på över 7 också utan frukost.. Boven i dramat va en stor kopp kaffe med tre sockerbitar som jag hällt i mig bara en stund innan undersökningen. :o
 
Men det är väl inte värre och behöver inte inte betyda något annat än att BM testar nästa gång?

Ingen anledning till panik.

(Är du däremot orolig för graviditetsdiabetes så kan du ju faktiskt hålla koll själv, och tänka på att äta blodsockervänligt.)
 
Men det är väl inte värre och behöver inte inte betyda något annat än att BM testar nästa gång?

Ingen anledning till panik.

(Är du däremot orolig för graviditetsdiabetes så kan du ju faktiskt hålla koll själv, och tänka på att äta blodsockervänligt.)

Orolig för diabetes är det klart jag är då jag undrar vad det högre värdet beror på.
 
Har du gjort glukosbelastning? Annars kan du ju faktiskt göra det själv om du har tillgång till mätinstrument och två timmar över.
 
Nej det har jag inte gjort, ingenting man gör på rutin här. Bm verkade inte tycka att bara detta värdet låg till grund för att göra ett IOM att hon inte bokade in mej på något...
De andra värderna tyder ju dock på att kroppen reglerar ner sockret. Eller?
 
  • Var hos bm idag på rutinbesök. Blodsocker togs och det låg på 7,9!!!! Hade inte ätit på ett bra tag pga slarv av mej. Bm sa att det ju ligger lite i överkant och att vu skulle kolla igen vid nästa besök. Noterade dock att hon inte rengjorde testfingret innan sticket men nämnde inget om detta. Är själv undersköterska så har möjligheten att testa lite själv med. Så i kväll på jobbet har jag kört lite koller. Högsta värdet på 6,9 och lägsta på 5,0. Två timmar efter måltid låg det på 5,6 vilket ju ska vara rättså optimalt. Testat med minst fyra olika apparater så alla kan ju inte vara felinställda... Vad tror ni om detta? Är inte alls så sugen på att ha utvecklat någon diabetes....
Jag hade graviditetesdiabetes i andra graviditeten. Detta upptäcktes i v.32. Mitt fasteglukosvärde låg alltid på mellan 5,3-6 graviditeten igenom. Däremot så kännde jag tidigt ett enormt sötsug, var otroligt trött speciellt efter måltid samt otroligt törstig. Kunde dricka flera liter mjölk eller vatten varje dag. När P-glukos en gång låg på 7 så bad jag om att få göra glukosbelastning eftersom jag hade de symptomen jag nämt samt att min pappa har typ2 diabetes. Å japp, diabetes helt klart! Då i v.32. Hade det upptäckts tidigare så hade bebisen i magen inte blivit så stor och framförallt mått betydligt bättre efter förlossningen. Är du rädd för diabetes så begär att få göra glukosbelastning, tar 2h så vet du sen.
 
. Å japp, diabetes helt klart! Då i v.32. Hade det upptäckts tidigare så hade bebisen i magen inte blivit så stor och framförallt mått betydligt bättre efter förlossningen. Är du rädd för diabetes så begär att få göra glukosbelastning, tar 2h så vet du sen.

Nu ska vi nog inte skrämma @Nera ;) Min yngste son var en redig koloss och mådde också riktigt illa efter kejsarsnittet men jag fick aldrig graviditetsdiabetes. Diabetes kan leda till stora barn, men min son är ett lysande exempel på att det kan bli stort ändå.

Men säger som de övriga, gör en glukosbelastning så vet du säkert. Men givetvis kan de bli fel värden om testfingret inte tvättas av, det kan ligga fruktsocker o dylikt som höjer värdet.
 
Jag är inte sjukvårdsutbildad men har svårt att tro att man kan dra så många slutsatser av ett enskilt, något högt, värde. Be bm om att få göra glukosbelastning, eller gör en själv, så du slipper gå runt och oroa dig.
 
Alltså jag blev så förvånad själv över värdet då jag liksom mår så bra. Har även idag tagit några tester och tex efter middag innehållande lax, potatis och tomater låg det på 5,4 efter 1,5-2 timmar...
 
Nu ska vi nog inte skrämma @Nera ;) Min yngste son var en redig koloss och mådde också riktigt illa efter kejsarsnittet men jag fick aldrig graviditetsdiabetes. Diabetes kan leda till stora barn, men min son är ett lysande exempel på att det kan bli stort ändå.

Men säger som de övriga, gör en glukosbelastning så vet du säkert. Men givetvis kan de bli fel värden om testfingret inte tvättas av, det kan ligga fruktsocker o dylikt som höjer värdet.

Storleken var det minsta problemet när han kom ut, men han hade ett blodsockervärde på 1,4 efter 2h trots matning är liksom ingen rolig start och en definitiv följd av oupptäckt diabetes. Behöva sticka en liten nyföding 2ggr varannan timme dygnet runt är heller inte roligt...

Om blodsockret är tillbaka så lågt 2h efter måltid är det säkerligen ingen diabetes @Nera. Mitt blodsocker var en berg-och dalbana efter måltid innan jag fick börja med insulin.
 
Storleken var det minsta problemet när han kom ut, men han hade ett blodsockervärde på 1,4 efter 2h trots matning är liksom ingen rolig start och en definitiv följd av oupptäckt diabetes. Behöva sticka en liten nyföding 2ggr varannan timme dygnet runt är heller inte roligt...

Om blodsockret är tillbaka så lågt 2h efter måltid är det säkerligen ingen diabetes @Nera. Mitt blodsocker var en berg-och dalbana efter måltid innan jag fick börja med insulin.

Högsta värdet jag har haft är 6,1 sedan i tisdags. Tog ett fastevärde i morse vid sex och hade då inte ätit något sedan åtta-nio i går kväll. Det visade 5,3 så det ska ju vara okej och en stor skillnad från 7, 9 iaf.
Vet inte om det kan höjas vid stresspåslag, var väldigt nervös vid besöket.
 
Storleken var det minsta problemet när han kom ut, men han hade ett blodsockervärde på 1,4 efter 2h trots matning är liksom ingen rolig start och en definitiv följd av oupptäckt diabetes. Behöva sticka en liten nyföding 2ggr varannan timme dygnet runt är heller inte roligt...
.

Har genomgått samma sak med min äldsta då han hade problem att reglera sitt sockervärde i början. BM tog p-glucos när han sov, fick sockerlösning eller precis börjat äta för att det skulle gå smidigt. Trodde lite naivt att det var så dom gjorde för att underlätta för bebisen.
 
  • Var hos bm idag på rutinbesök. Blodsocker togs och det låg på 7,9!!!! Hade inte ätit på ett bra tag pga slarv av mej. Bm sa att det ju ligger lite i överkant och att vu skulle kolla igen vid nästa besök. Noterade dock att hon inte rengjorde testfingret innan sticket men nämnde inget om detta. Är själv undersköterska så har möjligheten att testa lite själv med. Så i kväll på jobbet har jag kört lite koller. Högsta värdet på 6,9 och lägsta på 5,0. Två timmar efter måltid låg det på 5,6 vilket ju ska vara rättså optimalt. Testat med minst fyra olika apparater så alla kan ju inte vara felinställda... Vad tror ni om detta? Är inte alls så sugen på att ha utvecklat någon diabetes....

En blodsockermätare får bara ha en viss % diff. Så ingen av mätarna ska ge ett felvärde om det inte är en mätare som ska dras tillbaka i sortimentet. Eller är så pass föråldrad

Stress och adrenalin påverkar blodsockret. Det kan skjuta iväg ordentligt av det. Därför provsituatiomer blir så bökig för mig som diabetiker. För hjärnan är som kola om jag går över 12 i bls. Sitter du där med ett värde på 18-20 som du inte kan sänka. Då är det godig yxskaft
 
Så efter att fått ett så fint fastevärde idag borde jag inte behöva gå och oroa mej?
Var extremt hungrig och nervös när jag var där. Hade inte kunnat äta pga av att jag var nervös så hade verken ätit eller knappt druckit heller på 18 timmar...
 
Som @YaHilweh säger kan stress påverka. Även infektion i kroppen orsakar stress, och ha inverkan på blodsockret.

Jag hade inte varit det minsta orolig, speciellt om du själv jobbar inom vården och har tillgång till testapparatur.
 
Så efter att fått ett så fint fastevärde idag borde jag inte behöva gå och oroa mej?
Var extremt hungrig och nervös när jag var där. Hade inte kunnat äta pga av att jag var nervös så hade verken ätit eller knappt druckit heller på 18 timmar...

Jag tror absolut inte att du behöver oroa dig :)
Att du inte ätit eller druckit på länge kan absolut oxå ha sin påverkan. Vatten hjälper kroppen att hålla blodsockret stabilt :)
 
Som @YaHilweh säger kan stress påverka. Även infektion i kroppen orsakar stress, och ha inverkan på blodsockret.

Jag hade inte varit det minsta orolig, speciellt om du själv jobbar inom vården och har tillgång till testapparatur.

Okej då ska jag försöka slappna av.
Måste jag hålla på att testa mer eller ska jag nöja mej med det fina fastvärdet och de andra värderna som varit bra under dessa dagar? Blir ju en fixering det där
 
Okej då ska jag försöka slappna av.
Måste jag hålla på att testa mer eller ska jag nöja mej med det fina fastvärdet och de andra värderna som varit bra under dessa dagar? Blir ju en fixering det där
Jag hade testat för nöjes skull nu som då. Typ en gång i veckan. Bara för att få ro.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp