Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

emma74

Trådstartare
Här kommer en tråd jag ALDRIG trodde jag skulle skriva! :angel:

Som jag skrev på seniorforumet (men där går det ju så fort) så har jag fått tillbaka min mens, och med den min PMS (som dök upp efter första barnet) och mina depressioner, mår bättre än jag gjorde i måndags men jag vet ju att jag kommer att trilla ner i ett mörkt hål igen :(

hursomhelst... eftersom jag och maken inte är sådär värst fertila egentligen (vi försökte ju i 4 år innan vi fick Emma med hjälp av IVF), läkarna sa typ 1% chans (risk) att bli med barn på egen hand så hade vi inte tänkt bry oss om ngt p-medel men med konkursen och allt så vore det kanske inte sååå praktiskt att bli med barn igen sååå snart (hade ju tänkt att det skulle bli flera om något år) eftersom vi båda känner oss så grymt stressade av ekonomin och allt och idag när jag sa att jag trodde att jag hade ÄL (2 v. sen mensen, ont i magen, humöret + att jag hade en liiiiten blödning) så sa maken att vi kanske skulle ta det lite lugnt och vara försiktiga och då undrade jag om vi skulle vara "lite försiktiga" i uppemot en månad i taget eftersom jag har så väldigt oregelbundna cykler? så långt hade han ju inte tänkt (han är ju man :D ) så nu kommer min fråga:

vad 17 ska vi ha för p-medel?
kondom går bort (tänker inte diskutera varför,men det har med små blå piller att göra)
minipiller - glömmer jag bort - vi pratar om tjejjen som glömde att ta sin p-piller en veckas tid när hon skulle ta fram en ny karta
vanliga p-piller - dels finns ju risken att jag glömmer, men man har ju lite mer tid på sig att reparera det :angel: , men får man amma då?
hormonspiral (maken tyckte det lät läskigt :eek: ) ... mmm kanske
personadator - har för oregelbundna cykler

ja, vi vill ju ha barn senare igen så något som inte stör det alltför mycket (vi kommer visserligen göra FET då)
jag är känslig för hormoner, har visserligen ätit p-piller tidigare utan problem, men det som fick mig att trilla ner i depression förra gången var pergotime-tabletterna
min mamma fick stroke när hon var 44 år - orolig för att ngt liknande ska hända mig om jag pular i mig hormoner (har en kompis som fick en blodpropp i hjärnan som tonåring av sina p-piller)

så ge mig lite info innan jag ringer BM för rådgivning


ps. förresten - hur GÖR man när man slutar amma en liten skrutt? Robin var ju liksom över två år när vi slutade förra gången :confused:
 
Sv: p-medel?

Jag är nu efter ett dryft halvår nöjd med min vanliga kopparspiral. Inga hormoner och bra skydd. Blödde jättemkt första månaderna men nu är det normalt igen och HB:t håller sig uppe.
 
Sv: p-medel?

jooo... vet bara att mamma hade det och hon hade så djäkla ont och blödde som bara den av den... sen så hade jag väl lite fåfängt hoppats på att det skulle finnas ngt "snällt" med hormoner i som skulle hjälpa mot mina hormonstörningar...men det är klart kopparspiral skrivs upp på listan att diskutera...
 
Sv: p-medel?

gör det inte fasansfullt ont att sätta in en spiral? fast efter 2 förlossningar kanske man inte är så känslig... var 17 sitter den exakt? är ju inte kul att behöva blöda mer.... när jag har haft en lång (60 dagars) cykel, antagligen utan ÄL så brukar jag blöda kopiösa mängder gången efter...

förutom innan jag fick barn så har jag mått som bäst när jag har varit gravid, efter förlossningaen fram till 1:a mensen och när jag har varit under hormonbehandling med Puregonsprutor - kan man inte få göra det hela livet :angel: :D

kanske borde svälta ner mig till 50 kg igen (vääääldigt realistiskt) som jag vägde innan jag fick barn första gången - tror det är viktökningen som triggat i gång min PCO och som orsakar alla besvär....


usch vad jag gnäller....
 
Sv: p-medel?

Jag ska sätta i en pstav i dag... Den räcker i tre år, fungerar bra med ammning, stor % blir helt blödningsfria och skulle det inte fungera är det bara att ta ut den och på en vecka är man "normal" igen och samma fertilitet som före. Den sitter innaför skinnet på överarmen, jag ska sätta på ett embla plåster två timmar före och sedan sätter barnmorskan in den. Kanske en idé för dig?
 
Sv: p-medel?

låter bra... helt klart ett alternativ... fast det involverar en JÄTTEspruta va? :crazy: (får sätta på mycket emlaplåster då :D )

går vi till samma mottagning tro?
 
Sv: p-medel?

Jag har kopparspiral och är nöjd än så länge. Blöder rätt mycket 2 första dagarna, men det är rätt lugnt.
 
Sv: p-medel?

Jag har ingen anning om hur stor sprutan var men förpackningen var rejäl... Jag vägrar att titta på... ;) Jag fick ett embla plåster innan som jag satte på två timmar före och själva insättningen kändes knappt. Jag är lite öm i armen just nu och kudne vara det ungefär ett dygn, men det är inget som stör direkt... Jag skulle tro att vi har samma... Vera har jag... :D
 
Sv: p-medel?

p-staven är lite mindre än en tännsticka, känns inte att sätta i, kan ömma lite efteråt.... dock blev varken jag eller mina vänner blödningsfria... tvärt om... vi blödde konstant... jag i 7 mån... fick migrän dessutom... och även total brist på sexlust.... implanon hette min stav.... det sägs att man ska testa minipiller innan för man får ungefär samma resultat.... efter min evighetsblödning konstaterade min BM att varken, minipiller, pstav eller pspruta är någon hit för mig så jag gick tillbaka till kådisar.... världens bästa uppfinning tycker jag :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 527
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 316
Senast: manda
·
Gravid - 1år Har skrivit om det i VGV-tråden någon gång och känner att jag skulle behöva några goda råd. Dottern har börjat nypas, när hon ska sova...
Svar
8
· Visningar
1 517
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp