p-piller åt hund - finns det?

Milosari

Trådstartare
har hört nånstans att det ska finnas p-piller av den typ man ger till katter till hundar. stämmer det? det hade varit så bekvämt... :cool:
 
nej, inte p-piller men p-sprutor finns. Man ger dem var tredje månad. Dock ökar de risken för cancer och livmoderinflammation och rekommenderas inte att man ger dem mer än tillfälligt. Skall man inte avla på sin tik ska man hellre se till att kastrera den. Då slipper den juvertumörer, livmoderinflammation etc etc.
 
Förhindrar det helt juvertumörer?
Samlar för- och nackdelar till kastrering på båda könen.
Planerar en hane i framtiden, och här ska det inte finnas några bebbar. :)
 
ja, enligt veterinärerna jag pratat med så förhindrar det helt juvertumörer eftersom man "tar bort" hormonerna som orsakar tumörerna.
På en hane så förhindrar du testikel- samt prostatacancer genom kastration.
 
Min ena tik får p-sprutor, hon får dem var 5:e månad. När jag frågade veterinären hur länge hon kan gå på dem "riskfritt" så sa han att risken för cancer och livmoderinflammation är mycket mindre än vad som sägs. Enligt honom så löper inte en tik som får p-sprutor större risk att få livmoderinflammation än en tik som inte får p-sprutor och som aldrig fått valpar. Men alla säger ju olika, inte lätt att veta hur man ska göra... :confused:
 
Jag känner ett par hundar so fått P-sprutor och råkat ut för ganska hemska inflammationer= operation.
Skulle absolut valt att kastrera om jag funderade på det.
 
min tik hadeinnan jag fick henne troligtvis fått p-sprutor eller dylikt, och hon hade ganska rejäla hormonrubbningar ett tag. Jag tycker att det verkar läskigt med detta, man vet ju med säkerhet att det iaf för katter innebär i de flesta fall biverkningar... Båda mina hundar är kastrerade, något jag tycker är väldigt skönt. Tiken har lätt för att bli överviktig, men hon har även haft ett par kullar så det kanske kan ha med det att göra också?! Hanen däremot har inga sådana tendenser alls... Tiken är inte heller någon aktiv ras överhuvudtaget, utan tillhör de softa, :cool:coola... :cool:
 
enligt min vet. minskar risken för juvertumörer om man steriliserar,men man förhindrar inte uppkomsten.
 
Varför ger man p-piller till hundar? Har faktiskt inte hört om det. Tar det bort/minskar löpet eller? :confused:
 
De löper inte när man ger P-sprutor.
Blir hormonellt annorlunda, lugnare tycker vissa.
 
Aha, lurar det även hanar av rasen labradorer. :angel:

De brukar meddela att det är löp pågång innan ens tiken vet om det. :smirk: De slutar heller inte uppvakta förrän det gått en månad.... efter löningens slut. :crazy:
 
grejen är det att man måste jämföra riskerna. det är ju också en risk i sig med narkosen och sårläkningen. dessutom tar det emot lite att låta dom skära upp hela buken på min stackars lilla hund. sen undrar jag också hur stor risken egentligen är. det finns ju p-sprutor till människor också, och det är ju inte ett dugg cancerframkallande. ngn som vet hur lång tid innan löpet man ska ge sprutan och vad det kostar?
och... det är ju klart att risken för testikelcancer minskar för hanhundar när det är dom som försvinner. det är nog lite svårt att bli sjuk i en kroppsdel som inte finns...
 
För att minska cancerrisken ska man kastrera så tidigt
som möjligt. Har för mig att det inte är någon skillnad
om hunden har löpt två gånger.
 
nej, det stämmer inte. Vår gamla tik t ex hade opererats två ggr för juvertumörer, enligt veterinären hade hon starka anlag för det, när hon till slut fick pyometra och kastrerades så upphörde juvertumörerna.

Varför skulle det annars löna sig att kastrera gamla avelstikar?
 
Nej, det är faktikst nästan aldrig för sent - bara om tiken är så gammal eller dålig att man tror att hon lider men av narkosen :)
 
P-sprutor ges var femte månad, min uppfattning är att risken är liten för livmoderinflammation om man ger dem hela livet, om man däremot slutar efter att ha gett dem ett tag är risken stor att tiken får en knepig löpning som kan utveckla sig till en livmoderinflammation.
Livmoderinflammation/pyometra uppträder oftast i skendräktighetsperioden efter löpning, ingen löpning liten risk.
P-piller för katt kan även användas till hund för att tillfälligt skjuta på löp, ges då en per dag, rekomenderas inte.
PL
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 300
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Finns det? Med tålig menar jag att den ska klara av 37 kg explosiv boxer som både segdrar och kan göra rejäla ryck. Inte utfall mot...
Svar
12
· Visningar
850
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Min känsla har varit att det finns en stor övertalighet av hundar efter covid och det verkar ju stämma enligt hundstallet som har...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 677
Senast: Fetaost
·
Kropp & Själ Ska boka tid hos barnmorska så fort jag blir frisk. Men bollar lite här under tiden 😁 som jag fattat det av googling är mina alternativ...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 137
Senast: pepp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp