Bukefalos 28 år!

P-piller till katt!

T

Tiggertjejen

Vi har i stallet två honkatter, en har precis fått kattungar och en ska få närsomhelst. Detta var inte meningen men vi hann inte fixa p-piller i tid. Nu har vi fått p-piller och så sa någon att man inte kunde ge katter´som diar p-piller, hur gör man då när den katten som precis har fått ungar springer och jamar efter hanar. Det verkar som om hon löper men jag vet inte!

Frågan är om man kan ge p-piller till katter som ger di?
 
Sv: P-piller till katt!

Jag tror att kattungarna skall vara runt 3veckor innan man ger piller.
 
Sv: P-piller till katt!

Kan du inte försöka ta reda på det, jag är desperat vill inte ha fler kattungar då det drabbar mamman eftersom vi måste ta bort dem och jag mår så dåligt av sånt!!
 
Sv: P-piller till katt!

Två veckor sa min veterinär. Mina kattungar är ca 1 vecka och min hona har börjat jama och vara orolig. Jag tänker börja nu!
 
Sv: P-piller till katt!

kastrera dom istället! För mig kostade det 1.600kr för 2 honor och då blev de vaccinerade oxå! Det är ens tor summa men tänk på hur mkt p-piller det går åt och hur duktiga katter är på att spota ut tabletterna! Dessutom så löper dom inte när de är kastrerade.
 
Sv: P-piller till katt!

pmm skrev:
kastrera dom istället! För mig kostade det 1.600kr för 2 honor och då blev de vaccinerade oxå! Det är ens tor summa men tänk på hur mkt p-piller det går åt och hur duktiga katter är på att spota ut tabletterna! Dessutom så löper dom inte när de är kastrerade.
:bow:
Löper gör de inte med p-piller heller i och för sig.

Men ett stort skäl att kastrera (och innan någon påpekar; Jo, det ÄR kastrering även på honkatter men i "vardagslag" kallas det sterilisering, men det är egentligen något annat) är att de slipper andra risker som tex juvertumörer. Dessutom; missas ett piller så kan kisse börja löpa rätt snabbt och återigen få ungar. Om det inte handlar om en avelshona så tycker jag defintivt att kastration är det bästa!
 
Sv: P-piller till katt!

Du kan börja ge katten p-piller direkt efter hon fått kattungar om det behövs.
 
Sv: P-piller till katt!

Skullke kastrera katterna istället, om det inte är avelskatter då...
 
Sv: P-piller till katt!

Stallägarens katt har osså nyss fått kattungar, 3 veckor sedan. Hon fick p piller utskrivet då dom var runt 1 vecka. Det var ok enligt vet, man han sa att dom i regel ger mindre di när dom får p piller? Om det stämmer vet jag inte?
 
Sv: P-piller till katt!

Enligt min vet ska man inte ge kattmamman p-piller förrän ungarna är 5 veckor, eftersom mjölken kan sina. Kattungarna klarar sig utan mjölken efter 5 veckor
 
Sv: P-piller till katt!

Till alla som säger kastrera/sterilisera det är inte alltid lätt att få folk att betala det på stallkatter, lite annorlunda med huskatter! Tyvärr så har jag inte råd själv heller!

Men tack för svaren, den katten som har ungar på 2 veckor börjar med p-piller imorgon och den andra 2 veckor efter den har fött sina!!
 
Sv: P-piller till katt!

Det är likadant om dom löper, dom kan ge mindre mjölk då med så jag har alltid hört att p-piller är bättre än löp.
 
Sv: P-piller till katt!

Dom kan visst löpa med p-piller. Min hona gjorde det. P-piller är aldrig 100% säkra, dom kan spotta ur eller kräkas upp pillret.
 
Sv: P-piller till katt!

Hästigen skrev:
Enligt min vet ska man inte ge kattmamman p-piller förrän ungarna är 5 veckor, eftersom mjölken kan sina. Kattungarna klarar sig utan mjölken efter 5 veckor

Mjölken kan sina av olika skäl. Den kan sina pga löp, stress, sjukdom och/eller läkemedel (p-piller inkluderat). Man får helt enkelt se vad som gäller för den egna honan.

Att kattungar på 5 veckor skulle klara sig utan mjölk ifrågsättar jag starkt. Många kattungar har inte ens börjat smaka på fast föda i den åldern och även om de börjat smaka fast föda är det absolut inte deras huvudsakliga föda utan det är fortfarande mjölken som är baskosten.

Krasst sett klarar sig ju även nyfödda kattungar utan mammans mjölk, det är ju "bara" att ge mjölkersättning. Jag skulle definitivt inte säga att kattungar på 5 veckor klarar sig utan mammans mjölk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
632
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Har en honkatt som bara är 5 månader. Hon är innekatt just nu i en stor villa. Tanken är att hon ska få gå ut om några månader, (kommer...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
12 672
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 283
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp