P-pillermyt

Badger

Trådstartare
Det här tycker jag är lite roligt. Det känns som att barnmorskorna har förnekat att vissa får sämre humör av p-piller och jag var väldigt nyfiken på resultatet från den här studien.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskare-ska-sla-hal-pa-p-pillermyt
Nu vill en nationell studie ta död på myterna om p-pillret. I studien hoppas man kunna bevisa att moderna p-piller inte ger biverkningar som humörsvängningar och minskad sexlust.

– Det är ett problem att unga kvinnor slutar med p-piller på grund av rädsla för biverkningar. Vi har höga aborttal i Sverige och det vill vi motverka, säger Marie Bixo.

Och det här verkar ju vara resultatet, känns lite underrapporterat tycker jag. Eller så läser jag tidningarna för lite. Eller så är det kanske att den inte är riktigt publicerad ännu.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-p-piller-kan-ge-okad-angest

– Studien visar att kvinnorna som fick äta p-piller mår sämre gällande framförallt tre symptom: de får humörsvängningar, blir mer irriterade och får mer ångest, säger en av huvudförfattarna till studien, Inger Sundström Poromaa, professor i obstetrik och gynekologi vid Uppsala universitet.

Forskarna uppskattar att mellan 4-10 procent av p-pilleranvändarna upplever att de mår psykiskt dåligt av sina p-piller. Ämnet har dock inte forskats på i någon större utsträckning, dels för att läkemedelsindustrin inte visat intresse och dels för att det varit svårt att göra placebo-studier på fertila kvinnor, med risk för att de i kontrollgruppen skulle bli gravida.

24% mådde sämre av p-pillren, å andra sidan mådde 17% sämre av placebot. Å tredje sidan hade väl flera använt p-piller tidigare så det kanske kan bli förväntningar?

Nåja jag tycker det är jätteintressant att de som var så självsäkra om att p-piller inte kunde ge den typen av biverkningar och att kvinnor som slutade med p-piller på grund av att de mådde dåligt gjorde fel nu ändå får det här resultatet i studien.
 
Förresten måste jag bara citera en sak som störde mig på riktigt också.

– Kvinnor ska absolut inte spola ned sina p-piller i toaletten för att de tar del av de här resultaten. Vi ser också att det är en stor andel som mår oförändrat eller bättre av sina p-piller, säger hon till SVT.
http://www.sydsvenskan.se/2016-05-15/p-piller-kan-forsamra-humoret
Spola ned i toaletten!? :eek: mediciner ska lämnas in till ett Apotek, allt annat är hemsk miljöförstöring! (det är väl elände nog med hormonerna man kissar ut).
 
Det här tycker jag är lite roligt. Det känns som att barnmorskorna har förnekat att vissa får sämre humör av p-piller och jag var väldigt nyfiken på resultatet från den här studien.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/forskare-ska-sla-hal-pa-p-pillermyt


Och det här verkar ju vara resultatet, känns lite underrapporterat tycker jag. Eller så läser jag tidningarna för lite. Eller så är det kanske att den inte är riktigt publicerad ännu.

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-studie-p-piller-kan-ge-okad-angest





24% mådde sämre av p-pillren, å andra sidan mådde 17% sämre av placebot. Å tredje sidan hade väl flera använt p-piller tidigare så det kanske kan bli förväntningar?

Nåja jag tycker det är jätteintressant att de som var så självsäkra om att p-piller inte kunde ge den typen av biverkningar och att kvinnor som slutade med p-piller på grund av att de mådde dåligt gjorde fel nu ändå får det här resultatet i studien.
Kvinnor borde kräva orgasm
 
Jag ångrar att jag inte slutade med mina p-piller tidigare. Mitt psykiska mående gjordes garanterat värre av dem. Utan pillren får jag inte de där totalt nattsvarta stunderna som var standard när jag tog dem.

Att lusten blev så mycket starkare är och mina slemhinnor inte så torra är ju också stort plus :up:
 
Många mår ju dessutom dåligt av en sort men mycket bättre än ursprungsläget av en annan sort.

Svårt ämne att göra statistik på eftersom alla reagerar olika. Bara att fråga bland vänner eller på olika forum så ser du att det en person tycker är gift och borde förbjudas, tycker en annan är en gudagåva!

Om man verkligen ska göra en vettig studie får man börja med att mäta hormonvärden och ta en djupgående anamnes innan medicinering med p-piller påbörjas. Alla i studien måste dessutom ta samma piller eller ev måste studien delas i olika grupper där de i samma grupp tar samma piller.

Sen får man se om det finns en korrelation med hormonvärden innan behandling och hur de olika preparaten fungerat. Det är för lättvindigt att säga att "kvinnor får ångest av att ta hormoner".
 
Då när det var aktuellt (...) bytte jag p_piller till en sort jag inte minns namnet på, men man skulle ta dem varje dag, inget uppehåll alltså. Efter 2 veckor slutade jag - jag har aldrig varit så irriterad och så eländig som av dem! Det var hur läskigt som helst. Så det är absolut skillnad på piller och piller. Dessa påverkade mig väldigt negativt.
 
Provade p-stav, fyra olika p-pillersorter och även en sort av minipiller.
Idag är jag hormonfri och vilken skillnad! Idag har jag inte längre en dag i månaden då det skulle kännas som en befrielse att bli överkörd av en buss. Någon dag när allt känts meningslöst. Vakna på morgonen och bara vara riktigt förbannad - helt utan orsak och veta om att det är hormonerna. P-staven var värst.
Som sagt hormonfri idag, humöret är på jämn nivå. Det är inte denna ständiga krig med sig själv för att undvika att det går ut över andra.
Resultatet var väntat på rapporten, även om den hade kunnat göras annorlunda var väntad.
 
Provade p-stav, fyra olika p-pillersorter och även en sort av minipiller.
Idag är jag hormonfri och vilken skillnad! Idag har jag inte längre en dag i månaden då det skulle kännas som en befrielse att bli överkörd av en buss. Någon dag när allt känts meningslöst. Vakna på morgonen och bara vara riktigt förbannad - helt utan orsak och veta om att det är hormonerna. P-staven var värst.
Som sagt hormonfri idag, humöret är på jämn nivå. Det är inte denna ständiga krig med sig själv för att undvika att det går ut över andra.
Resultatet var väntat på rapporten, även om den hade kunnat göras annorlunda var väntad.

Jag har provat allt utom kopparspiral, post av och p-plåster och jag mår inte heller bra av preventivmedel.

Jag älskar att vara hormonfri :love:

Slipper dessutom använda glidmedel nu för tiden och slipper även jag humörsvängningar som hormonerna förde med sig :D
 
Jag slutade för en 8 år sedan efter att ha fått svampinfektioner efter varje mens i flera år. Det blev liksom bara värre och värre och svårare att behandla. Slutade på eget bevåg och hade därefter svampinfektioner ytterst sällan.

Däremot fick jag börja igen för fyra månader sedan då jag har fått värre och värre vuxen acne :( Det verkar hjälpa lite nåt det i allafall, men fick svampinfektion på direkten när mensen kom så nu kör jag utan uppehåll ett tag (är i fält så det är både snuskigt och jobbigt med mens just nu). Däremot måste jag säga att efter att handlöst den hör tråden så, ja mitt humör Harry definitivt gått neråt. Så där så jag har undrat vad det är som pågår, jag har mest kopplat det ned trötthet pga arbete innan. Kanske skulle prova utan tabletter ett tag och se om det vänder igen.
 
Jag mådde väldigt bra på p-piller. Det tog ju några månader innan de första biverkningarna försvann, men sen blev det jättebra. Jag tror att många slutar nästan genast uran att vänta ut biverkningarna. .
 
Jag går på dubbel dos p-piller. Har väldigt mycket biverkningar. Kan skriva under på att humöret förändras, ibland vill jag slänga mig framför ett tåg och så har jag aldrig känt förr. Kan ha korta stunder med ångest. Eftersom jag vet att detta beror på pillerna, så är det lättare att acceptera. Snustorra slemhinnor, klåda och eksem är andra biverkningar jag fått. Borde testa spiral, men är rädd.
 
Slutade nyss med mina - fy vad kasst jag mådde! Arg som en hel bikupa, sur och ledsen.
Sambon märkte en enorm skillnad på mitt mående/humör och han höll absolut med om att jag skulle sluta. I och med att jag har en lång historia av depression med mera så valde jag att sluta, i stället för att vänta ut flera månader. Det negativa övervägde det positiva med råge.

Totalt bortblåst lust också. P-piller borta och jag är som vanligt igen.
 
Jag har jämnare humör (mkt mindre pms, äntligen), bättre hy, regelbunden mens och mycket mindre mensvärk tack vare p-pillren. Jag önskar att jag börjat mycket tidigare, men jag var rädd för alla läskiga biverkningar (som jag inte fått).

Det som borde framhållas tydligare av barnmorskor och gynekologer är ju att alla reagerar olika, och ifall man upplever negativa saker av pillren kanske det är bättre att prova något annat preventivmedel. Det har väl använts lite som en universallösning hittills och det fungerar inte, det är ju så himla individuellt vad man mår bra och inte av.
 
Det här tycker jag är lite roligt. Det känns som att barnmorskorna har förnekat att vissa får sämre humör av p-piller och jag var väldigt nyfiken på resultatet från den här studien.

Fast det där måste väl ändå vara individuellt från barnmorska till barnmorska?
Med mina förra p-piller fick jag rejäla humörsvängningar och började nästan fundera om jag var bipolär eller något. När jag påtalade det för min BM tog hon det direkt på allvar och jag upplever att jag fick otroligt bra hjälp av henne, vilket i slutändan resulterade i byte av piller (eftersom jag själv ville ge det ett till försök, BM gav även förslag på andra lösningar) och sedan dess har jag inte haft några som helst negativa biverkningar
 
Ni som fick hemska biverkningar, provade ni andra typer av piller eller gav ni upp direkt? Det är ganska rejäla skillnader mellan alla olika som finns på marknaden. Och hur länge testade ni? 3 mnd brukar man säga att det tar för kroppen att anpassa sig.

Jag har upplevt att vissa piller varit hemska för mig medan andra har varit väldigt positiva. Så är det för alla jag känner. :)
 
Ni som fick hemska biverkningar, provade ni andra typer av piller eller gav ni upp direkt? Det är ganska rejäla skillnader mellan alla olika som finns på marknaden. Och hur länge testade ni? 3 mnd brukar man säga att det tar för kroppen att anpassa sig.

Jag har upplevt att vissa piller varit hemska för mig medan andra har varit väldigt positiva. Så är det för alla jag känner. :)
Det är säkert otroligt individuellt det med

Jag har testat mig igenom p-ring, minipiller (2 sorter) och p-stav (har inte kunnat äta kombinerade piller pga blodproppsrisk) och varit suicidal av allt utan p-ringen. Vilket är så otroligt jobbigt för både en själv och omgivningen och framförallt när en inte blir tagen på allvar utan det förnekas att det kan finnas någon koppling till ens preventivmedel. :/

lite mer allmäna funderingar.
Nu har jag inga hormoner och mår bättre än på många år (det blev också en markant skillnad så fort jag slutade med hormoner) vilket såklart är fantastiskt skönt. Men jag tänker att om jag hade börjat med hormoner i dagsläget så hade jag antagligen blivit mer tagen på allvar om jag mådde dåligt än vad jag blev som 16-åring. För helt ärligt så var bemötandet från ungdomsmottagningen helt jäkla bedrövligt och jag fick noll och ingen hjälp att hantera mina biverkningar när jag käkade hormoner. Idag hade jag troligtvis varit bättre på att uttrycka mig och få fram mina åsikter. Så ja, min allmänna inställning till preventivmedel är att att det skrivs ut alldeles för lättvindligt och slentrianmässigt till unga tjejer utan att det finns någon ordentlig uppföljning eller att biverkningar blir tagna på allvar. Förhoppningsvis har detta ändrat sig något de senaste åren men jag tillåter mig att tvivla.

(sen är det såklart superbra att alternativet finns och att många mår bättre/blir hjälpta av det - men det är ett dumt risktagande att inte ta personer med allvarliga humörsvängningar eller andra biverkningar på allvar eftersom konsekvenserna kan bli så himla allvarliga)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp