P.R.E pura raza española

Annastefanac

Trådstartare
Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska halvblodet" Andalusier P.R.E Till min egna fakta och sökning tycker jag deras gångarter är väldigt lika kallblodstravaren. Framförallt traven. Många har jag sett briljadera. Och tycker deras gångarter är för trippiga. Sen är det ju överpriser dem säljes för här. Har kollat upp några hittar inte ens vilka föräldrarna är eller meriter på föräldrarna kan ju vara vad som helst?! Mammans bror som är pappan osv. Vet att priserna därnere är offentligt mycket billigare och jag har även läst hur många som skickas till slakt för uppfödarna inte har råd eller får sålt hästarna. Har även hört pre hästar utan stam som verkar bli sålda för hur mycket som helst bara dem har stämpeln i arslet. Dessa hästar jag tittar på har varit 5 år hingstar. Varför kastreras inte dessa hästar i Spanien? Är det för att vi här i Sverige är korkade? Och betalar vad som helst för att det är en pre men har ingen aning om vad vi egentligen köper? En häst för 70 k 5 år inriden några månader i Sverige och hingst utan kända föräldrar är för mig ett ????. Varför betalar man ett sånt pris? Den är garanterat köpt för mindre än halva priset i Spanien och ett jäkla påslag när den kommit hit Jag är fullt medveten om att meriterande hästar kostar. Men just dessa jag har tittat på får mig att undra?! Vad betalar man för en stämpel och en vanlig häst från Spanien?!
 
Det finns en tendens, att "vi" här i Sverige, tycker att importerade djur(-raser) (häst, får, nöt etc), är "häftigare" än det material som finns tillgängligt i Sverige.

Ett utslag av en kombination av av att vilja ha djur som är mer unika än grannens, och ett slags exotism.

I många raser finns såklart ordnad avel, med känd härstamning, dokumenterade meriter o.s.v., både i rasens ursprungsland, i andra länder, och i Sverige. För andra raser gäller i stort sett det motsatta.

TS nämner PRE, något liknande gäller Irish Cob/Tinker, det importeras massor med (helst skäckiga) hästar, där det inte finns någon härstamning alls. Varför det? För att få ha en skäckig häst? Men färgen är väl inte en bruksegenskap?

Eller "ridhästar av halvblodstyp" från t.ex. Östra Europa, också utan tydlig stamtavla eller meriter. Importeras de för att de är "billigare" än svenskfödda varmblodiga ridhästar? Och så hoppas man att man ska ta fram hästen själv?

Sedan finns en helt annan import, alltså den av meriterade djur för att brukas, och/eller av djur för avel, där man via stammen hoppas kunna tillföra något till den svenska aveln.
 
I både Spanien, Portugal och Island finns begreppet "svensk-häst". Det är en rätt dålig häst som man kan lura på just oss svenskar pga att vi vet för lite/är naiva etc. De säger alltså inte norsk-/dansk/tysk-häst, utan just svenskhäst.

En del av biljarderingen på vissa PRE och Lussar går att rida bort om man bara utbildar dem till att vara lösgjorda. Men sen finns det viss biljardering som inte går bort.

En bra spansk häst är dyr. Tyvärr vet inte alla svenskar hur en bra spanjor ska vara. Och köper skit dyrt.
Sen är det ju lite annat att rida och träna och det klarar inte heller alla svenska ryttare/tränare. Då kan en hyfsad häst upplevas jävligt dålig.

Jag tycker absolut det kan finnas vissa trevliga kb-travare, rent ridmässigt sas. Men det är inte riktigt ngt jag skulle vilja likna vid PRE/lusitano direkt.

I Spanien har man ju haft en macho-kultur kring ridningen och hästarna. Och man brukar inte kastrera normalt.
Man rider hingstarna och avlar på stona. Det börjar väl lite mer luckras upp liiite. Men det är inte som här.
 
Menar att i traven på många är det samma spattiga som på en kallblodstravare/ ponny. Tycker iaf jag ser en likhet i många fall. Har inget emot travare överlag. En pre känns för övrigt som en trevlig häst mentalt. Många har sagt till mig att inte skaffa en pre då den har svårt för att länga och många dressyrdomare har åsikter.
 
I både Spanien, Portugal och Island finns begreppet "svensk-häst". Det är en rätt dålig häst som man kan lura på just oss svenskar pga att vi vet för lite/är naiva etc. De säger alltså inte norsk-/dansk/tysk-häst, utan just svenskhäst.

En del av biljarderingen på vissa PRE och Lussar går att rida bort om man bara utbildar dem till att vara lösgjorda. Men sen finns det viss biljardering som inte går bort.

En bra spansk häst är dyr. Tyvärr vet inte alla svenskar hur en bra spanjor ska vara. Och köper skit dyrt.
Sen är det ju lite annat att rida och träna och det klarar inte heller alla svenska ryttare/tränare. Då kan en hyfsad häst upplevas jävligt dålig.

Jag tycker absolut det kan finnas vissa trevliga kb-travare, rent ridmässigt sas. Men det är inte riktigt ngt jag skulle vilja likna vid PRE/lusitano direkt.

I Spanien har man ju haft en macho-kultur kring ridningen och hästarna. Och man brukar inte kastrera normalt.
Man rider hingstarna och avlar på stona. Det börjar väl lite mer luckras upp liiite. Men det är inte som här.
Så man kan säga att det avlas i princip på alla hingstar och ston? Det behöver inte vara "godkänd" hingst?
 
Hur vet man dem har godkänd stam och reggade? Vet en som köpte en utan stam för över 60 k stämpel i arsle men tydligen lite ovanlig färg. Helt ofattbart för mig
 
Står den med där är den godkänd och nej den blir inte godkänd för att du tilläggsregistrerar den i efterhand i Sverige.[/QUOTE

Hittade detta. Har tittat på en häst jag haft funderingar kring att ev åka och provrida. Ser att detta är någon form av "meriter" man kan se på släktträdet. Den har bara rosett gul på alla i sin stam och det står Reproducto basico vilket menas? Ingen meriterande i släkten?
 

Bifogade filer

  • zcamera-20180210_174850.jpg
    zcamera-20180210_174850.jpg
    16,2 KB · Visningar: 122
Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska halvblodet" Andalusier P.R.E Till min egna fakta och sökning tycker jag deras gångarter är väldigt lika kallblodstravaren. Framförallt traven. Många har jag sett briljadera. Och tycker deras gångarter är för trippiga. Sen är det ju överpriser dem säljes för här. Har kollat upp några hittar inte ens vilka föräldrarna är eller meriter på föräldrarna kan ju vara vad som helst?! Mammans bror som är pappan osv. Vet att priserna därnere är offentligt mycket billigare och jag har även läst hur många som skickas till slakt för uppfödarna inte har råd eller får sålt hästarna. Har även hört pre hästar utan stam som verkar bli sålda för hur mycket som helst bara dem har stämpeln i arslet. Dessa hästar jag tittar på har varit 5 år hingstar. Varför kastreras inte dessa hästar i Spanien? Är det för att vi här i Sverige är korkade? Och betalar vad som helst för att det är en pre men har ingen aning om vad vi egentligen köper? En häst för 70 k 5 år inriden några månader i Sverige och hingst utan kända föräldrar är för mig ett ????. Varför betalar man ett sånt pris? Den är garanterat köpt för mindre än halva priset i Spanien och ett jäkla påslag när den kommit hit Jag är fullt medveten om att meriterande hästar kostar. Men just dessa jag har tittat på får mig att undra?! Vad betalar man för en stämpel och en vanlig häst från Spanien?!
Jag förstår inte vad din fråga är egentligen?
Vad är det du vill diskutera?

Det fenomenet du beskriver gäller ju alla hypade inneraser, inkl. halvblod (såväl svenskfödda som import)?
 
Andalusier P.R.E Till min egna fakta och sökning tycker jag deras gångarter är väldigt lika kallblodstravaren. Framförallt traven. Många har jag sett briljadera. Och tycker deras gångarter är för trippiga.
Kallblodstravaren är i huvudsak byggd för fart - ordentligt påskjut i bakkärran, långlinjerad kropp. Svårt att samla sig och bära.

Iberier generellt är tvärtom - korta och högställda i modellen, bärighet i bakkärran med dåligt påskjut, ffa PRE har svårt med travlängningarna. Lätt att samla sig.

De likheter som kvarstår är alltså att båda raserna i oftare utsträckning briljerar, att det är massiva men lättsamma individer med bra arbetsmentalitet och mycket man och svans :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp