DarkInNight

Trådstartare
Jag är trött på min PMDS och jag är trött på att mensen hindrar mig att motionera och röra på mig (ej diskussion, jag har mina anledningar).

Funderar över lösningar, spiral går bort, p-piller också så det känns som jag inte har så många fler alternativ kvar ..

Vad har ni för erfarenheter av P-stav? För och nackdelar?
 
Varit nöjd med min första p-stav men nu med den andra så känns det som att hormonerna inte rimmar lika bra med min kropp längre så ska testa p-piller igen en sväng tror jag. Men mår otroligt mycket bättre än utan hormoner i alla fall! Jämnare humör, mindre mens och mensvärk, mindre ont i brösten. Nackdelen nu är något ojämnare i humöret, lite mens varannan vecka istället, lite smärtor i brösten tillbaka. Otroligt smidigt att slippa tänka på preventivmedel också, jag kommer ha svårast att komma ihåg samt ta pillren på regelbundna tider eftersom jag jobbar skift och i övrigt inte har några regelbundna rutiner.

Har testat typ alla andra preventivmedel och är det för krångligt med piller eller jag inte mår tydligt bättre overall kommer jag gå tillbaka till stav helt klart.
 
Min ena dotter hade p-stav och var nöjd ända tills hon blev gravid trots densamma och tills hon skulle ta ut den vilket inte gick utan det blev operation under narkos
 
Är inne på min 4e stav (eller 5e?) funkar prima för mig. Noll biverkningar. De första hade jag noll mens på, nu får jag nån liten blödning ibland.
Tänker sterilisera mig iom det men annars supernöjd.
 
Hann tyvärr inte ändra ursprungsinlägget.

Jag behöver inte ta hänsyn till preventivmedelsaspekten - det har min man sett till att ordnat på egen hand 👍

Jag vill bara få mindre mens och mindre PMDS
Jag blödde konstant i ett år och sen när jag gav upp och skulle plocka ut den så var det stora problem med det också så nej, inget jag rekommenderar alls. Emla-bedövningen släppte långt innan hon lyckades få ut den och hade jag inte hjälpt till att gräva så hade de skickat mig till sjukhuset. Har fortfarande såhär tio år senare ett rätt stort ärr på armen.
 
Blödde väldigt oftare med pstav så plocka ur den och började med mini piller istället och är mens fri sedan flera år genom det. Blödde extrema mängder och mår skit dåligt under mens.
 
Jag är trött på min PMDS och jag är trött på att mensen hindrar mig att motionera och röra på mig (ej diskussion, jag har mina anledningar).

Funderar över lösningar, spiral går bort, p-piller också så det känns som jag inte har så många fler alternativ kvar ..

Vad har ni för erfarenheter av P-stav? För och nackdelar?
Om minipiller (östrogenfria) är ett tänkbart alternativ, så föreslår jag cerazette. Har varit helt mensbefriad sen jag började med dem för + 10 år sedan.
 
Jag är inne på andra året på min andra stav. Det har fungerat bra för min del men jag har aldrig haft problem med PMDS. Har haft regelbundna blödningar och inga märkbara biverkningar.
 
Jag blödde konstant i ett år och sen när jag gav upp och skulle plocka ut den så var det stora problem med det också så nej, inget jag rekommenderar alls. Emla-bedövningen släppte långt innan hon lyckades få ut den och hade jag inte hjälpt till att gräva så hade de skickat mig till sjukhuset. Har fortfarande såhär tio år senare ett rätt stort ärr på armen.

Konstant blödning låter inte som någon hit. Och med tanke på mitt landstings inkompetens skulle de säkert behöva amputera hela armen för att få ut staven på mig :devil:
 
Första staven jag hade fungerade toppenbra! Var så nöjd att det inte var tal om annat. Andra staven fungerade bra första året, sedan började det strula med blödningar hit och dit vilket precis lika gärna kan ha berott på att jag hamnade tidigt i klimakteriet (vilket inte hade med p-staven att göra utan berodde på att den enda fungerande äggstocken jag hade akut fick tas bort). Tog bort staven i samband med att jag steriliserade mig (för att kolla om trettiofemåringen faktiskt var i klimakteriet kunde man såklart inte göra, bättre att få operera lite helt i onödan :banghead:)
 
Oj, det är ju ändå typ det säkraste preventivmedlet.
Min brukar de behöva gräva lite för att dra ut, men brukar gå bra med emla o envishet bara.
De grävde först ett par gånger både med och utan Ultraljud men fanskapet satt som berget alldeles gömt.
 
Jag har provat "allt" pga samma problem och för mig är hormonspiral klart bäst. Gick upp mycket i vikt och fick dålig hy av stav + att jag fick ärr där den togs in och ut.
 
Helvete nu blev jag nojig 😅 har gått upp ca 15 kg i vikt och kan bara känna spetsen av staven precis vid det lilla ärret av tidigare in o utsättningar. Ska komma ihåg att be barnmorskan kolla detta vid min första rådgivning efter semestern. Jag är inte bra med smärta. Embla har räckt mycket bra vid mina totalt 3 insättningar och urtagningar men den första låg direkt under huden hela tiden.
 
Ang PMDS så vet jag inte om det är antydningar till det jag har eller bara vanlig PMS men mot det fungerar staven bra för mig. Några få gånger känner jag av lite men inte jämförbart med hormonfri.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar på att börja med p-piller igen, och har läst på en del om Qlaira. Verkar ju väldigt modernt, med 5 olika faser och mer...
Svar
15
· Visningar
1 356
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 921
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Snart blir jag galen. Jag har ätit mellanpiller (Azalia) i några månader men började få blödningar för några veckor sedan (ca 1 månad...
Svar
18
· Visningar
2 378
Senast: zassoo
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 299
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp