P1 -om skyltdockan

P1 programmet Stil har just nu (2020-0911 kl 10) ett avsnitt om skyltdockan och kvinnliga kroppsideal.

Värt att lyssna på. Irriterande fakta - 0,2% av svenska kvinnor har en kropp som motsvarar en normal skyltdocka.
Jag tror inte skyltdockor är avsedda att efterlikna vanliga människor exakt utan de används som utfyllda klädhängare. Hur många män ser ut så här (från länken i posten ovan)?

2000N-04-550x550.gif
 
Jag håller med om att vi inte ska ouppnåliga ideal för kvinnokroppen.

Samtidigt tänker jag att en docka, som man smidigt ska styla om var och varannan vecka, inte kan ha ”mänskliga” mått. För det skulle bli för knöligt att få på och av kläderna.
 
Måtten för man motsvarar i varje fall en storlek medium medan de för kvinna motsvarar en storlek small.
Om man går efter måtten som angavs ovan så inte är väl en längd på 177 cm storlek small för kvinnor?

Och det blir lite underligt tycker jag att jämföra dockornas mått med verkliga mått när de har en kroppsform som vore ganska udda om det vore en verklig människa.
 
Om man går efter måtten som angavs ovan så inte är väl en längd på 177 cm storlek small för kvinnor?

Och det blir lite underligt tycker jag att jämföra dockornas mått med verkliga mått när de har en kroppsform som vore ganska udda om det vore en verklig människa.
Man går inte på längd på kvinnor utan på vidd. Modeller bär alltid storlek 34 tex vilket är extra small trots att de många gånger är över en och åttio.
 
Man går inte på längd på kvinnor utan på vidd. Modeller bär alltid storlek 34 tex vilket är extra small trots att de många gånger är över en och åttio.
Men alla plagg kan väl inte ha bara vidd som storlek, byxor t.ex.?
 
Men alla plagg kan väl inte ha bara vidd som storlek, byxor t.ex.?
Det finns en standard men är man lång så eller kort brukar man få köpa en speciell kollektion. Provdockan är storlek 36-38 (anger tillverkaren själv) vilket räknas som small i Sverige, medium för damer är 40. För män är dockan storlek 48-50 (angivet av tillverkaren) vilket räknas som small-medium i Sverige medium för herrar är storlek 50. Längd anges sällan alls när det kommer till storlekar utan man anger i såfall innerbensmått eller rygglängd, men oftast går man helt på axelbredd (man), bröstvidd (kvinna), midjemått och höftmått. Jag syr så jag kontrollerar ofta mina mått mot storleksangivelsen på mönstret. Totallängd är inte en del av det.
 
Men alla plagg kan väl inte ha bara vidd som storlek, byxor t.ex.?

Välkommen till den kvinnliga verkligheten. Jag är knappt 160 cm och har storlek 34/xs.jag får oftast lägga upp byxor minst 1 dm.

Jeans är ju vidd och längd men än har kortaste längd varit 30. Dvs jag måste lägga upp de med. Du kan köpa jeans i t ex 34/30, men har du storlek 25 i vidd (midjemått) så har det varit 25/30 (eller ibland 25/32 då vissa tillverkare inte ids göra kortare än 32)

Och kollar man på postorder så vissa har bilder eller filmer med plagget på levande modell. Vissa anger då att modellen är si lång och har storlek så. Nästan alltid om det inte är en kollektion för små personer så är modellen ca 175 cm. Lång och har storlek S..
 
Men alla plagg kan väl inte ha bara vidd som storlek, byxor t.ex.?

Jag frågade i en klädaffär en gång varför det inte finns några byxor som inte är för långa för mig. Svaret blev att alla byxor sys så att de ska passa en kvinna som är 175 cm lång. Butiken rekommenderade mig att lägga upp byxorna.
 
Det finns en standard men är man lång så eller kort brukar man få köpa en speciell kollektion. Provdockan är storlek 36-38 (anger tillverkaren själv) vilket räknas som small i Sverige, medium för damer är 40. För män är dockan storlek 48-50 (angivet av tillverkaren) vilket räknas som small-medium i Sverige medium för herrar är storlek 50. Längd anges sällan alls när det kommer till storlekar utan man anger i såfall innerbensmått eller rygglängd, men oftast går man helt på axelbredd (man), bröstvidd (kvinna), midjemått och höftmått. Jag syr så jag kontrollerar ofta mina mått mot storleksangivelsen på mönstret. Totallängd är inte en del av det.
Bra förklarat, då är jag med på hur det fungerar :)
 
Välkommen till den kvinnliga verkligheten. Jag är knappt 160 cm och har storlek 34/xs.jag får oftast lägga upp byxor minst 1 dm.

Jeans är ju vidd och längd men än har kortaste längd varit 30. Dvs jag måste lägga upp de med. Du kan köpa jeans i t ex 34/30, men har du storlek 25 i vidd (midjemått) så har det varit 25/30 (eller ibland 25/32 då vissa tillverkare inte ids göra kortare än 32)

Och kollar man på postorder så vissa har bilder eller filmer med plagget på levande modell. Vissa anger då att modellen är si lång och har storlek så. Nästan alltid om det inte är en kollektion för små personer så är modellen ca 175 cm. Lång och har storlek S..

Vad olika det kan vara, jag är inte ens 10cm längre än dig men har motsatt problem att kläderna är för korta!
 
Vilka proportioner man har varierar ju som precis allt annat. :) Jag och min mamma är lika långa men hon har 32 i jeanslängd medan jag har 30. Vi är ändå nära släkt.;)
Ja precis och hur långt eller kort man vill att saker ska vara. Just nu är ju nästan alla byxor ankellånga eller strax över ankeln. När jag var yngre skulle de vara så länga att de släpade i marken när man gick.
 

Liknande trådar

Relationer Hej, jag skriver under anonymt nick på grund av ett mycket personligt problem. Jag skulle verkligen behöva era råd kring hur jag och min...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
12 058
Senast: Anonym_85
·
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
37 996
Senast: Korven
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund ...vad det är för fel på min hund? Hon är 4 år och har fram tills nu varit kärnfrisk. För ca 9 dygn sedan började hon spy 5 nätter på...
Svar
2
· Visningar
777
Senast: attempt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp