P70 och allt annat

D

Dressyrbrud

Hejsan :D
Jag ska börja träna fälttävlan har jag kommit på :) Men vad gäller för klassen P70, det står att hinderhöjden är max 75 cm och dressyrprovet runt LC, men gäller det för både B-ponny som D-ponny? Alla hinder lika höga varesig man har en D-ponny eller inte? Det har blivit lite knas i mitt huvud, C-ponny vet jag, där är det 70 - 75, men D-ponny? Är det lika?
Likaså om man ska starta en lokal P70, måste man "kvala" in eller så, rida någon hopptävling och dressyrtävling med felfritt resultat för att få starta fälttävlan? Fälttävlanskort vet jag, men väl på tävlingen. Där står det att för att komma till terrängmomentet måste man ha över 50 % på dressyren och felfritt i hoppningen, betyder att man måste ha helt felfritt i hoppningen, ingen bom i backen eller ngn vägran eller så? :angel: vet att det låter frågvist men plz, hittar inte någonstans, varken i TR eller tidigare trådar...
Helt underbart om någon svarar! :bow:
 
Sv: P70 och allt annat

jag funderar medn, finns ju inget i tr? :p :banana:
 
Sv: P70 och allt annat

Numer hoppar alla ponnyer samma höjd. Dvs är det P70 så är det den höjden som gäller för alla i terrängen. Som du sa även 75cm i hoppningen för alla. Dressyrprogram står i propositionen till tävlingen vilket det är. Går sedan att hitta det på http://www3.ridsport.se/Tavling/dressyr/Dressyrprogram/Dressyrprogram1/ rulla ner så hittar du fälttävlansprogramen.

För start i P70 krävs:
”P” P70 ”H” 90
Grönt kort och fälttävlansmärke I (antecknat i ryttarboken enligt nedan).


Dvs du behöver bara Grönt Kort och att din tränare signerar i ryttarboken att du är godkänd att få starta. Inga kval.

För att få ett kvalificerande resultat (dvs. ett resultat som du kan tillgodoräkna dig när du vill gå upp i högre klasser) så måste du ha minst 50% i dressyren. Har du mindre så är det inget som hindrar dig från att fortsätta just den tävlingen.

Får man mer än 16 hinderfel i banhoppningen (tidsfel ej inräknat) får man inte starta i terrängen. (Gäller när tävlingen genomförs som en endagars, dvs. dressyr- hoppning-terräng.) Du behöver alltså inte vara felfri i hoppningen för att få rida terrängen.
Du får 4 fel för varje "bom i backen" även 4 fel för första vägran, 8 fel för andra vägran, utesluten vid 3:e vägran.

Som kvalificerande resultat gäller:
Ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet (vid stilbedömning minst 50% av maxpoängen),
felfri vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 60 sekunders överskridande av optimaltiden
i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet. Ryttare som vid en tävling erhållit
varning eller ådömts straff för farlig resp vårdslös ridning förlorar rätten att åberopa ett annars
kvalificerande resultat från tävlingen i fråga.



Fet stilade stycken är citat från TR som du hittar här http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_111/ImageVaultHandler.aspx

Jag var uppe tidigt imorse så jag får be om ursäkt för om det är virrigt eller osammanhängande:angel:;)
 

Liknande trådar

Dressyr Undrar lite hur det är ang att tävla med unghäst. Tävlat för ut, men 0 koll på hur det är med unghäst. Det gäller en 4åring. Vet att de...
Svar
5
· Visningar
1 198
Senast: Reville
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
4 797
Senast: Unafraid
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 208
Senast: Nevermind
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 224
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp