på djursjukhuset

vildros

Trådstartare
Vad heter den lilla "box" där hästen får stå vid behandling, tex ultraljud eller EKG på djursjukhuset? Heter det tvångsspilta?

Sv: på djursjukhuset

Om du menar den smala 'spilta' där man stänger bom/bommar framför hästen, och precis bakom hästen så den står still och inte kan röra sig speciellt mycket (beroend epå storlek på häst då) varken framåt, bakåt eller åt sidorna (och man kan lägga/spänna ett band över ryggen på dem med så kan de inte ta vägen uppåt heller) så heter det tvångsspilta ja. Vill man kalla det något snällare så kan man kalla det undersökningsspilta.

Jag har aldrig hört de namnet, har bara hört undersökningsspilta el. (hos stuteri) seminspilta

VI kallar det provspilta.
Vi kolla brunst, dräktighet och gör medcinskaundersökningar i den.

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
752
Hästvård Någon som vet anledningen till att hästen ska stå på box i 24 h efter att den sprutats i en led? Jag glömde fråga veterinären och jag...
Svar
16
· Visningar
1 309
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej, Jag är mitt uppe i en utredning hos veterinär av min häst som har ett släpande bakben. Han visar ingen reaktion på böjprov, visade...
Svar
11
· Visningar
1 202
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 657
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka