På finska sidan

Freyr

Trådstartare
Här sitter jag på sambons laptop i det östra grannlandet och (inbillar mej att jag) har semester.

I helgen avgjordes de Finska Mästerskapen på Ypäjä (där NM 2002 gick) och jag var där som intresserad publik. Tävlade ju tidigare i tio år i Finalnd och har mycket vänner och bekanta där (här).

Jag har en f.d. elev, som bl.a. äger Tindras mamma Sesselja, som var med och tävlade på sin "nya" (hon har haft hästen i två år, men Rom byggdes inte på en dag...) häst och satsade på landslagen (hon är YR). Hon är en god kompis, en duktig ryttare och är otroligt ambitiös. Hästen är svår, men flott.

Hon red väldigt trevligt och bra och kom med i Finska Landslaget! Är så stolt och glad för hennes skull!

En annan kompis och jag satt och diskuterade efter uttagningen i femgång där bedömningen varit otroligt ojämn. Hon var med i A-final i F.1., men med väldigt ojämna poänger. Mellan 2,5 och 5,5 hade hon fått för tölt...
Så hon säger "Men Malin! Du kan väl komma till ridhuset vid stallarna och hjälpa mej en stund? Se på honom och säga hur jag skall rida i tölten!"
Visst kunde jag det. Så vi traglade på i det mycket svala och trevliga ridhuset och hittade ett tempo och en form som passade hästen bättre och hon bad om hjälp även på uppvärmningen nästa dag.
Så plötsligt sitter man där på sin semester och stiger upp kl 07.00 för att köra 1,5 h och vara framme i tid till uppvärmingen för femgångsfinalen. Ibland undrar man (och min sambo undrade säkert!) hur man är funtad!
Men tölten funkade bra och min väninna tog brons i femgång på 5,38 (det var inget fantastiskt femgångsstartfält i år).

Överlag har kvalitén tyvärr sjunkit lite i Finland igen sedan Anu Mehtonen (som red Hrynjandi frá Fageräng på VM -05) och Magnús B- Jónsson (som red en skäck som hette Gáski på VM -05) har slutat sin verksamhet i Finland och flyttat till Island.
Nicola och Brúni (som tävlar V.1. och T.1. i år) är i en helt egen klass. De ligger på ca 7,20- 7,50 medan de flesta andra i finalerna ligger på ca 6-6,5 . Den enda som är i närheten av Niki och Brúnis poänger är Viljar frá Skardi riden av Young Ridern Katie Brumpton. De vann T.2. över seniorer och allt med 7,46!
Även om standarden höjts avsevärt och det finns många fina hästar som Linda Karlssons Geisli och Galsi, Malin Mårtensons Hlökk (som kommer vara riktigt fin om ett eller två år!), Johannas Herkúles, Katariina Koskelas Hrína osv. så fattas det ännu en bra bit till världsklass.
Det skulle vara kul att åka och se hur det går på NM, men plånboken och hästarna tillåter inte någon resa dit, så jag får väl följa dom på nätet!

Jaja, det var lite reflektioner över läget!

De Finska Mästarna 2006 är:
F.1.:
Senior:Tanja Ufer/ Máni frá Gerðum 6,12
YR: Katie Brumpton / Viljar 1654 frá Skarði 6,05
Junior: Kukka-Maaria Koskinen / Njála frá Saurbæ 3,10

V.1.:
Senior: Nicola Bergman-Kankaala / Bruni frá Súluholti 6,83
YR: Jutta Mäntynen / Kontrabassi frá Möðruvöllum 6,54
Junior: Kati Summa/ Tjaldur frá Södergård 4,87

T.1.:
Senior: Nicola Bergman-Kankaala/ Bruni frá Súluholti 7,61
YR: Jutta Mäntynen / Blængur frá Sahala 6,50
Junior: Kati Summa / Tjaldur frá Södergård 4,28

T.2.:
Senior: Saija Lahtinen / Freyja frá Bakkakoti 6,71
YR: Katie Brumpton / Viljar 1654 frá Skarði 7,46
Junior: Kukka-Maaria Koskinen / Njála frá Saurbæ 4,50

P.2 (speedpass):
Senior: Guttormur Ármannsson / Skíma frá Egilsstadabæ, poäng 4,63/tid 9,22
YR: Katie Brumpton / Amor frá Melum, poäng 5,63 /tid 8,62

P.3. 150 m
YR: Katie Brumpton / Amor frá Melum, poäng 7,01/tid 14,99
Ingen senior el. jun. tävlade.

PP.1.
Senior: 1 Guttormur Ármannsson / Skíma frá Egilsstadabæ 5,88
Ingen YR el. jun. tävlade.


FS.1. arrangeras inte.

Här kommer lite bilder från FM för den som är intresserad.
Johanna och Herkúles är min f.d. elev och Anna och Hrammur (som är köpt från Stenholmen som 3-åring) är min kompis som jag hjälpte!

NikiBruni2.jpg

Nicola och Bruni i V.1. A-finalen

LindaGeisli1.jpg

Linda Karlsson/Geisli i V.1. A-finalen

JohannaHerkules12.jpg

Johanna Pomrén och Herkúles i V.1. A-final YR

Hela albumet med bilder från FM 2006

Till sist det finska landslaget till NM 2006:

Young Rider:

Katie Brumpton- Viljar

Fredrica Fagerlund- Hlutur

Irina Häger- Rót

Jutta Mäntynen- Blaengur

Johanna Pomren- Herkules

Senior:

Nicola Bergman-Kankaala- Bruni

Linda Karlsson- Geisli

Katariina Koskela- Hrina

Saija Lahtinen- Freyja

Malin Mårtenson- Hlökk

Lagledare senior: Minna Hitonen
Lagledare YR:Leena Visuri

/Malin
 
Sv: På finska sidan

Håller med dig! Kvalitén var inte bra i år... Det är HEMSKT så få fick över 6 och kanske ännu värre så lätt man kom till finalen. Och att några fick riktigt dåliga poäng (1,8 på FM är väl lite för lite... :eek: ) Men Katie och Niki red bra igen! :D (hmm... fast man borde väl ha LITE fler top ryttaren här... ;) )

Annors var det trevligt på Ypäjä. Lite för het kanske, men annors jättekul! Tror tt jag såg dig också (om du känner Anna så MÅSTE det ha varit du ;) ) Synd att jag inte fick till stånd att prata med dig... :(

Trevlig fortsättning på din semester!!!!

Nina
 
Sv: På finska sidan

Jg fundeade på om jag skulle hitta dej på något sätt och kunna säga hej, men jag har inte ditt efternamn och så så jag haden ingen aning om vem du är...
Hoppades på att du skulle komma och säga hej!

En annan gång!

/Malin
 
Sv: På finska sidan

Fina bilder trots att det är dålig kvalité, Malin! Kul att du hade det roligt på Finska mästerskapen. Har sett Katie Brumpton på NM 2004 och hon är faktiskt ganska duktig.
:) :smirk:
 
Sv: På finska sidan

Kul att höra hur det gick!

Fegur som Juha red - är det möjligtvis en unghingst som är helbror med Nicolas Bruni? :confused:
 
Sv: På finska sidan

Fengur är halvbror med Bruni. De har samma mamma. Fengur är 7 år. Han är en I klass avelshingst med total poäng 8,14. :)
 
Sv: På finska sidan

Hmm du borde kanske reagerat lite på domarnas poäng... det kanske inte var ryttarna som var sämst i alla fall!!! Man kan undra hur vissa domare dömer... eftersom det skilde i uttagnings poängen ända upp till 3 poäng mellan olika domare... Det var många diskussioner vad som borde sagt och gjorts på tävlingsplatsen men det fick vara... eftersom alla tävlat och de flesta med riktigt bra poäng på tidigare tävlingar denna säsong... Kanske ni skulle kolla in tidigare resultat och jämföra, då skulle nog fler förstå att det inte bara berodde på ryttarna att poängen var underliga. Det är lite svårt att göra domarändringar i Finland med så få lokala godkända domare...
Huvudsaken är väl ändå att man har kul med sin häst eller?? Poängen kan alltid diskuteras efteråt.
 
Sv: På finska sidan

Det är sant att domarnas poäng varierade väldigt mycket (alldeles för mycket...). Och att det finns för få domaren i Finland. Det var kul att se vad de isländska domarna - som inte känner alla - gav för poäng på FM!!!

Många har fått bättre poäng tidigare den här säsongen. Och ganska många har också ridit bättre än vad de gjorde på FM... Tycker själv att kvalitén var bättre i fjol på FM på Åland. Men kan ha fel. :angel: Och många lyckades ju riktigt bra nu också. ;)

Som du säger, viktigaste är förstås att man har kul med sin häst! Och det hade nog de flästa på Ypäjä. Stämningen var jättebra hela helgen!!

Hoppas det går riktigt bra för den finländska landslaget på NM!!!!

-Nina
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp