På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

R

roslagen

Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill jag bidra med lite saker från folk med åsikter som matchar mina egna och saxar härmed in lite smått och gott sagt av folk och även lite annan info.

Favoritcitatet är från Werner Schokemöle (mellanbrorsan) som säger:

"I want a Thoroughbred who produces good horses in the first generation.. It is also lazy in the brain to say, 'okay in the first generation you cannot use them, you must wait for the second and third generation'. This is a wasteful, lazy way."
"It's a big problem finding Thoroughbred stallions, but you cannot breed without them. Here if you breed without Thoroughbreds, then from generation to generation, they become a little more heavy, and common. And you can only fight against this tendency by using Thoroughbred blood."

Om Laudanums xx en hingst med både prestationer och härstamning att snacka om. Farfar till Equest Carnute för den som inte visste det.

Saxat från ägarens sida.
LAUDANUM raced 6 times as a 3yr old in flat and hurdles without any success .
He started in CSO at 5yrs old and then he was given to a young rider Pierre Durand with whom he won in CSI & CSIO He won 4 internatioal victory's in 2years including the Pau Grand Prix in 1975, 2nd Gijon Grand Prix , 2nd Nations Cup at Oltzyn, 1st Puissance at Poitiers and 1st in one of the final rounds at the French Championships at which he competed several times. He was chosen to go to the Olympic Games at Montréal.
He was the only thoroughbred stallion based in France to have won in CSI. ISO 156.

Hand in Glove xx som gick från galopp till dressyr till internationell hoppning. Saxat från ägarens sida.

HAND IN GLOVE has had an extraordinary sporting career ; Well placed in racing at 2yrs old, then winning in Dressage ( level St Georges) until 8yrs, he started in CSO at 9yrs .In 3 seasons, he managed to get to the level of World Cup Grand Prix CSO !
In 1990 & 1991, 7 victorys and 23 placings with John Charlebois or his wife including :
3rd Neiman Marcus Futur class ($7 500), 3rd Range Rover Grand Prix at San Francisco .
($ 10 000), and 7th Grand Prix CSIW The Oaks ($100 000).

Vidare säger ägaren, Bernard le Courtois, till dessa hingstar i en annan artikel något som jag är den första att skriva under på.

“ If you use a Selle Français, you use one that jumps in international classes, but if you use a Thoroughbred, you have to use a Thoroughbred that has also jumped in international classes. In France people use a Thoroughbred only because he is a Thoroughbred, for me that is not enough.”

och vidare.

“ If Laudanum could have bred in Holstein twenty years ago, he would have been the best stallion in the world. For me, I used Laudanum with a couple of German mares, and each time the product was fantastic – like Oh Star, Chargar Mail – the cross with Ramiro, or Ramiro / Almé, Gotthard, was very interesting. In France Laudanum produced many horses that were winners in Amateur Grand Prix – 1.40, 1.50, with young girls, the horses were very easy to ride, very careful and very competitive. I think that is the best quality of Laudanum. I think you will find all the sons and daughters of Laudanum, bring the same qualities with them.”

Tongångarna är att man ska avla in fullblod här i Sverige och sedan åker folk ut och köper fd galoppmärrar utan att de själva har den minsta aning om något angående stammar och prestationsnedärvning. Hem kommer de med hästar som härstamningsmässigt inte har något att tillföra svensk halvblodsavel och oftast inte prestationsmässigt heller för den delen.

Principen är densamma som när man köper första bästa travarmärr för att kasta in i halvblodsavel, hästar avlade för att springa full fart framåt passar inte alltid inom ridsporten. Jag är t.ex inte ett stort fan av hingsten Come Fast xx (styr inte in detta på några sidospår nu) men han har iallafall meriterna på sin sida även om han i mina ögon saknar stammen.

Det är rentutsagt skitsvårt att hitta bra fullblod för avel och framförallt hingstar som får fler avkommor under kortare tid och därmed sätter goda eller dåliga spår efter sig.

I svensk avel har vi t.ex haft följande exempel.

Krius xx godkändes och var något man snackade vitt och brett om det året. Resultat - inget vidare.

Golden Profit xx första fullblodshingst som genomför bruksprovet. Idag kastrerad och det av goda orsaker...

National Zenith xx gav snygga avkommor med något trixigt humör ( se kastrerad son ovan) Blue Talk xx ännu en avkomma till honom och godkänd hingst men inget jag själv någonsin skulle vilja använda.

San Quintero xx som godkändes med buller och bång och marknadsfördes stenhårt. Har väl inte riktigt levt upp till någons förväntningar. Kanske att hans gener kan komma tillgodo i nästa generation, men ska man verkligen behöva "hoppa över en generation" då man använder fullblod på det sättet som vissa holländare anser.

Men i äldre dagar har vi haft Moderne xx mest känd som morfar till Butterfly Flip men även pappa till lilla hingste Son of a Gun som lämnat ypperliga tävlingsponnyer (och hästar) på elitnivå. Sveriges första svenskfödda galoppör med över en miljon i insprungna kronor, Nicke xx, var även han efter Moderne xx.
Kort sagt en xx-hingst som lämnat spår inom både galopp, gång och hoppning.

Romeo xx (vinnare av många storlopp) e. Carnoustie xx, lämnade djupa, djupa spår inom svensk avel då han blev pappa till Drama vars avkommor och ättlingar både kan hoppa och röra på sig.
I fd avelshingsten King Marco 938 e. Irco Marco - Carnoustie xx kom det goda fullblodet tillbaka igen. King Marco användes inom både hoppning och dressyr och detta med en pappa som man nog skulle vilja klassa som en utpräglad hoppförvärvare. Med goda fullblodsgener kommer man mycket långt.

I Tyskland har ju Ladykiller xx knappast gått förbi obemärkt om man så säger. Vi lite äldre minns dressyrhästen Caprice med stammen Calypso I - Ladykiller xx som fick folk att höja på ögonbrynen, en hoppstammad märr i världelit i dressyr!

Kort sagt vi behöver bra hingstar, med välrenommerade stammar och meriter och som lämnar bra avkommor, det duger inte med gärdsgårdsserien med hingstar som lämnar avkommor som antingen inte kan hoppa alternativt får klena gångarter.

Oh Star e. Laudanum
ohstarweb.jpg
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Vad tror du om Mr Carrera då - blodsmässigt menar jag då förstås :smirk:

Helen
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag tycker inte om 88,an :angel: men stammen är det inget fel på.
På mödernet på Mr Carrera har du Record Token xx som kommer från en god förvärare i Theran (mormorsfar till Stubin x som gått svår hoppning och fälttävlan och som i sin tur lämnat Business x mera fälttävlan) du har Fair Trial och Tudor Minstrel som även finns bakom storheten Lauries Crusador xx.

Hingsten Sing Sing där bakom är i sin tur pappa till Mummys Pet som löpte väl och även förärvde sig väl, med t.ex svenska hästen Tez Shahzada med runt 370 000SEK i insprungna pengar och hingsten Precocious vars 82 avkommor fått 82 segrar och i snitt har spungit in 63 361 kr.

På mormor Blue Noon's sida finner man Carnoustie och såklart hans far Dante som ligger till grund för Derring-Do som du hittar bakom Hilly Trip xx (6;a i OS i Barca) .

Härstamningsmässigt skulle denna kille enkelt glida igenom mitt nålsöga, i övrigt vet jag inte mycket om den.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ladykiller xx var en pärla för aveln liksom Lucky Boy xx och Cottage Son xx, hade det funnits något fullblod med den kalibern i aveln hade nog både jag och många med mig betäckt. Jag har nu valt att försöka betäcka med halvblodshingstar som lättar upp mitt något grova sto i stället ( hon har ändå fullblod i 3:e led), då jag inte hittar någon fullblodshingst som uppfyller mina krav att betäcka med. Den jag har valt har Ladykiller xx 2 ggr, Cottage Son xx 3 ggr och Lucky Boy xx en gång, samt även Ramzes x en gång i sin stamtavla.Visserligen ligger dessa hingstar en bit bak i stammen, men jag hoppas på att de slår igenom en del. När man inte hittar något fullblod som duger så får man ta det näst bästa, och för mig är det då inte ett sämre fullblod utan ett lätt halvblod med så mycket fullblod i stammen som möjligt.Dessutom är hingsten själv lätt och smidig.

Nu söker jag främst en fullblodshingst för hoppavel, som du skrier så nedärver de ofta gång eller hopp, inte både och. Vi har i Sverige ändå några fullblodshingstar som har lämnat en del dressyr och fälttävlanshästar, t ex 88:an, men vad jag vet ingen som lämnat goda hopphästar.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hur ska man få oss stoägare att använda mer fullblod i avlen?
De flesta vill ju ha en ny L K men det finns ju ingen "massavel" och jag är i ärlighetens namn inte insatt alls.

Homosassa, vad har han givit du som har koll.

Nicke var en underbar häst, men var han godkänd för halvblodsavel?
Jag var sugen på honom till mitt Brabant sto på den tiden.

Mina bekanta hade en "halvboldshäst" som var Moderne-Immer och gick svår dressyr. En helt underbar häst med ett kanon psyke.

En annan bekant betäckte sitt travarsto med Curacao, herregud vad hon kunde hoppa!! Jag hade förmånen att ride henne en period.
Hon betäcktes senare med Leagle Eagle och den ungen hade med kunnat bli en stjärna med rätt ryttare och satsning.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Men bakom Mr Carerra så finns det bevisligen även hoppning då du kan finna t.ex Dante och hans sonson Derring-Do i många mycket bra hästar med mycket hopp i sig. T.ex Trip Up och Hilly Trip bara för att detta är fälttävlanshästar så innebär det ju inte att de inte kan hoppa;)

Du har även hingsten Princequillo bakom 88;an och det är en hingst du finner bakom många mycket goda hopphästar. Tudor Minstrel ligger t.ex bakom Richmond Park (VM-Silver i hoppning) och många andra.

Hyperbole är oxå en gångbar hingst som i Sverige blev pappa till Aleppo som kläckte Stove Friend som haft två avkommor på högsta nivå i fälttävlan Gold Friend och Stubin x igen som även placerat sig i 1.50m hoppning. Hans pappa Hyperion kan du finna bakom mängder av hopphästar på hög nivå då han faktiskt ligger Ladykiller nära till hands. Vart hade aveln vart idag utan Ladykiller xx och sonen Landgraf?

Man kan aldrig veta vad som ploppar ut i slutändan men har man ett hoppstammat grövre sto och vill lätta upp med fullblod så har man här som härstamningsmässigt har samma blodslinjer som många riktigt bra hästar både nu och då.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Kan dettta vara nått att ha??

Slip Anchor-Pepridge-Indian Ridge?
Pepridge är u. Pepeke e. Mummy`s Pet
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Det är väl just det som är problemet själva användningen av fullbloden i aveln.
Jag tror att kunskapen angeånde xx-linjerna hos de som godkänner dessa hingstar för svensk avel ligger alltför lågt ner och då slinker det igenom en massa skit (rent ut sagt, ingen nämnd och ingen glömd) som inte håller måttet varken härstamnings eller prestationsmässigt och då har man totalt avdödat intresset för användandet av fullblodshingstar i aveln för flera år framöver. Tillbaka till ruta ett.
Sedan betäcktes det mycket usla travarston (något som t.ex jag anser att man med rätt stam kan använda) med fullblod under en period (Jappeloup-vågen) och så kom det i många fall ut inte alltför trevliga och dessutom lite svåra hästar och så tillbaka ett snäpp igen.

Homosassa har väl inte lämnat så bra som man hade velat men det finns gener i honom som kanske slår i blom en annan generation men som Werner Schokemöle säger varför ska man behöva vänta en hel generation eller två innan det blir bra resultat av fullbloden?

Nicke xx var inte godkänd för halvblod.

Curacao hade en mycket bra pappa i Mark-Ye-Well och Legal Eagle var ännu en Sing Sing ättling.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Till nästa år ska jag studera fullblodshingstar ännu mer noggrannt än i år, försöker börja redan nu. I dag fick jag reda på att stoet är dräktigt, och jag hoppas att årets val med många gamla fullblodsess i bakgrunden blir bra. Som sagt man vet aldrig vad som ploppar ut ändå, man kan bara försöka göra oddsen så höga som möjligt för att man ska få det man vill ha.

När det gäller 88:an så har han väl själv inte lämnat några direkta hopphästar, visserligen fälttävlanshästar som antagligen kan hoppa bra också, men när jag väljer vill jag väldigt gärna se prestation inom det området jag ska använda avkomman till om nu hingsten i fråga är gammal nog att kunna ha avkommor i disciplinen vilket 88:an är. Sedan finns det goda hoppförärvare bakom 88:an, men de verkar då inte ha slagit igenom så mycket till 88:ans avkommor.

Vilken fullblodshingst skulle du rekommendera i dag om man försöker avla fram en hoppstammad avkomma med inte allför kassa gångarter?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Slip Anchor är jag tveksam till då han är efter Shirley Heights vars enbart två (vad jag kan komma på just nu att det är) släktingar inte gjort någon succé i svensk halvblodsavel Krius och Malvernico och dessutom har han ett möderne som jag inte riktigt tror på men.......:)

Pepridge stam är desto trevligare:banana: i hennes (för det ska väl vara e. Slip Anchor u. Pepridge ue. Mummys Pet?) fem första led hittar man Hill Gail (finns bakom Hilly Trip xx , Son of a Bitch, EMV Monaghan)
Där finns Grey Sovereign x2 (finns bakom Richard of York xx ledande fadershingst i galopp-Danmark och Silbersee vinnare av Aachens stora pris en gång tiden).
Honeyway x 2 ( ligger bakom många storheter) bland annat morfar Romeo xx (Dramas pappa)
Sing Sing och hans föräder är redan avklarade känns det som.
Som grädde på moset har du sedan Ribot en riktigt, riktigt bra löphäst som sedan nedärvt sig via sina söner och barnbarn och lämnat några riktigt bra fälttävlanshästar som bland annat deltog i Jerez.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Nix, Pepridge är e. indian Ridge u. Pepeke e. mummys pet
Jag har haft tre avkommor till Slip Anchor som alla varit av trevlig ridhäst modell med bra rörelser (för att vara XX).
Jag har ju en hingst med den stammen och tänkte visa honom på förhandsvisning i höst men jag kan ingenting om fullblodsstammar i "ridhäst" perspektiv men vet att hans stam är hopplös när det kommer till galoppsidan.
Bara sena hästar som kräver gräs och långa distanser!
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Hur många halvblods avkommor har Malvernico?
Jag har ju själv ridit honom mkt och kunde väl ärligt inte förstå hur han kunde bli godkänd för halvblodsavel........
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Ingen i Sverige verksam xx-hingst. Möjligen då ett välrenommerat äldre hoppsto till Mr Carerras goda stam.

Frankrike och Hand in Glove xx är närmast till hands, om hans simmare för det facila av 2300€ ;) fortfarande är vid livet vill säga:crazy:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Jag tror vi har det rätt bägge två angående stammen fast vi uttryckte det olika.
Vad jag vet så finns det två pojkar med denna stammen varav en 2002 så det borde ju vara din då:idea:

Angående Malvernico vet jag inte heller hur det gick till men jag tror man hade lite dille på Shirley Heights-blodet(som egentligen är bra) det året eller så.
Nu har Malvernico visserligen ett bra fäderne men själv är han nog ändå kanske inget sporthästavelsämne om man så säger.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Min är den som är född -99 men jag har ridit in -02an också och även ridit mamman. -02an löper fortfarande medans min ska försöka skaffa sig lite ridhäst meriter (fälttävlan ligger närmast).
Hur viktigt är en eventuell fullblodshingsts temperament för er halvblodsuppfödare? Och hur ska han isåfall visa att han är bra i skallen?
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Skallen är väl viktig, men man får inte glömma bort att en hingst alltid är en hingst (vilket en del verkar göra nuförtiden) och vissa beteenden kan man acceptera och andra inte. En normalfuntad och uppfostrad oavsett rastillhörighet är ju inga problem att ha som hingst eller om den är godkänd avla på.
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Tänkte mer på alla trådar om "nedärver hingsten si och så dåligt temperament". Undrar då om man är MER nogrann med temperamentet på ett XX när man väljer hingst till sitt sto eftersom många har uppfattningen att fullblod är nippriga/hysteriska kräk som man inte kan peta på eller om man ser på dom som på en hbl hingst.
(även lite med tanke på artikeln om dressyraveln i senaste ridsport)
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

Fullblod nippriga:confused: det är bara människor som ridit halvblod i hela sitt liv och endast sett fullblod i maxad kondition på banan som tror att det alltid är på det viset.:angel:
 
Sv: På förekommen anledning, användning av fullblod i avel.

roslagen skrev:
Fullblod nippriga:confused: det är bara människor som ridit halvblod i hela sitt liv och endast sett fullblod i maxad kondition på banan som tror att det alltid är på det viset.:angel:

Kunde inte hålla med dig mera där:bow:


Även om mina inte ens varit speciellt nippriga på banan heller, gissa vad folket på Täbygalopp tyckte om mig och min kompis när vi envisades med att rida långsamjobben barbacka.........
 

Liknande trådar

  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
275
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
188
Senast: 95johsv
·
Övr. Barn Jag och barnen ska resa. Jag kollar på vilka dokument som behövs. Vissa länder kräver ju medgivande från den andra vårdnadshavaren. Vi...
Svar
10
· Visningar
1 068
L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp