Bukefalos 28 år!

På jakt efter sadel/sadlar

tinituss

Trådstartare
Letar lite löst efter sadel åt min häst, han är av cob typ och ligger på ca 105 grader när han är i full kondition, nu ligger han på ca 95-100 grader då han har stått bla pga en hälta. Han har en del manke men den är hyfsat kort, men bör inte ha sadlar som är allt för låga fram ändå. Han blir något rakare vid ridning, Sadlar som ej funkar är Bates/Wintec då de ruggar pälsen en bit bakom manken. Har haft Thorowgood på han vilket har funkat kanon på honom men jag går sönder då de är alldeles för breda i midjan.
Jag letar efter dressyrsadel med djupt säte, stora stöd, SMAL midja, hoppsadel med relativt smal midja, stora stöd och flat back.
Budget är max 5000
b108173.jpg
b108172.jpg
b108171.jpg

Fler bilder här ladda-upp.se/galleri/tinituss/felix-rygg-mm
 
Crown Jessica dressyr är hyfsat normala i midjan, mycket stöd. Crown Patriot, Grandee är trevliga sadlar som funkar på breda platta hästar. Om du nu kan hitta dem tillräckligt vida (xvid 32-33 och gärna de äldre exemplaren som i sig är mer generösa). Cliff Barnsby kan också ha modeller som passar de extra breda cobarna.

Som du beskriver det (ruggad av wintec bakom manken) så faller ekvationen SMAl MIDJA och BEHOV AV EXTRA VIDD I KAMMAREN för att rymma en bred mankbas inte väl ut. Ju vidare mankbas, ju vidare midja krävs för att inte nypa hästen och hamna ovanpå.
Få sadlar klarar det, och ännu färre gör det för 5000 kr oavsett ny/begagnad.
 
Skrev smal med stora bokstäver mest för att poängtera att jag inte kan sitta i sadlar med bred midja. Givetvis så bör det funka med sadlar som är normala i midjan.
Det är ju det som är trist när man har en bredare häst och man själv inte klarar av när sadlarna blir bredare i midjan, upplever det som att det blivit värre efter jag fick barn.

Wintec/bates upplevde jag som att de främst blev för svängda för han i rätt vidd, (men som enligt utprovaren var för vid och att mindre vidd och kilpadd var lösningen då han hade fett runt manken :/ detta är en ganska "känd" utprovare i Sthlm) Men dom passar mig i övrigt ganska bra i bredd i midjan.

Jag tycker det är sjukt svårt att hitta både crown och fb i den prisklassen, i alla fall när man kommer upp i bredare bomvidder. Men det är väl bara att hålla ögonen öppna.
Klart att jag kan gå upp lite i priset för rätt sadel, men pga olika anledningar har jag egentligen inte riktigt möjlighet till det just nu.
 
Jag tycker det är sjukt svårt att hitta både crown och fb i den prisklassen, i alla fall när man kommer upp i bredare bomvidder. Men det är väl bara att hålla ögonen öppna.
Letade i ett år på begmarknaden innan det trillade in något i rätt pris/bredd, men i slutändan räckte inte ens det utan det fick bli nytt utprovat eftersom begagnatmarknaden var dränerad, så jag förstår ditt dilemma fullständigt.

De nya Wintec New-modellerna ska vara rakare än de gamla. Kanske värt att prova?
 
Ny bild på ryggen samt lite med några sadlar på

b109995.jpg


Prestige Golden Star 17" 34
b109987.jpg


Röösli Pilatus 17" vet ej bomvidd men gissar på normal
b109989.jpg


Tekna A-Line 17" 31
b109991.jpg


Horse Saver, aaaldeles för smal :P
b109993.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
353
Senast: Fiorano
·
Utrustning Herregud ! Är i sadelträsket DELUXE (igen) 😐 Hur svårt kan de va att finna en bra dressyrsadel till mig och hästen 😣 Tycker jag...
Svar
5
· Visningar
1 081
Senast: poetin
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 271
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 412
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp