På-landet-hundar

mian1

Trådstartare
Finns väl fler än jag som bor på landet? Hur hålls era och grannarnas hundar?
Mina hundar kan inte gå lösa så de finns antingen på den inhägnade tomten eller så går vi promenader med dem i koppel. Annars kan de sticka och jaga något, djur eller bilar.
Grannarna har sina hundar lösa. Vissa hundar är snälla, andra vaktar och kan vara dumma mot mina om jag promenerar förbi med dem. Åt ena hållet går vi ogärna. Där finns i ett hus en vaktande schäfer och i ett annat 4 vaktande blandraser med schäfer i. Den ensamma schäfertiken går alltid lös, men under uppsikt. Tyvärr är hennes matte så rädd att hon börjar gråta och får panik om hennes hund ger sig på mina. Jag måste då själv freda mina hundar och hjälpa grannen fånga in sin hund. De 4 hundarna går ibland i hundgård, men då de är lösa finns det ingen uppsikt över dem.
Sen finns det ett antal snälla hundar som gärna dyker upp här på besök. När flickorna löper måste vi passa dem noga även om de är instängda på verandan. De stora hanhundarna har inga problem att hoppa över våra grindar och staket. En av hanhundarna, som vi passar ibland, kan även öppna vår ytterdörr och ta sig in själv.

Ibland kan det vara charmigt, men hundarna som inte är snälla är otäcka. Nu gick grannen med den ensamma schäfertiken genom vår gård på promenad. Hunden är lös trots att den inte lyder och är våra hundar i trädgården gör den utfall mot staketet och matten bara håller för öronen och skriker åt den att sluta. Sen bajsar den gärna på vår uppfart och det finns även andra hundar som gärna lägger en hög på stallplanen eller på uppfarten. Och ingen tar bort det!

Där min syster bor, på landet, är alla hundar i inhägnad, i lina eller kopplade. Där kan man promenera förbi vilka hus och gårdar man vill utan att bli påsprungen och hon har aldrig främmande hundar på sin tomt, inte ens under jakten. Här har vi två jakttikar som kommer till vårt stall varenda älgjakt.

Har ni kopplade eller lösa hundar där ni bor?
 
Jag har "tur" såtillvida att närmaste grannarna som har hund har sådan otroligt dålig pli på dem att de alltid är i hundgård/inhägnad tomt och går i koppel på promenaderna.
Jakthundar har det väl kommit nån gång då och då, men inte så ofta att det stör och sen vi blev tvingade till ett nedre lågt elband för att mota vildsvinen ute från hästhagarna, kan de inte längre komma in den vägen.

Värre är det när vi är ute och rider och har vår lydiga hund med lös. Då önskar jag att det vore skottpengar på vissa hundägare - men det var ju inte det frågan gällde.

Själva har vi alltid våra hundar lösa här hemma. Just för tillfället har vi dock stängt för själva gårdsplanen (kompostgaller är bra till mycket ;)) då vi har en leonbergervalp.
xgrind3.jpg

Jag är dock övertygad att vi får lika god pli på honom som hans föregångare som alltid gick lös.

Vår privata uppfartsväg tar slut på vår gård, men det händer ändå att folk promenerar rakt genom gården för att ta en genväg till bokskogen som ligger här bakom. Därför har vi satt en skylt 150 meter innan man är framme vid gården, som varnar för "lösa hundar". Det har haft god effekt och vi har sluppit de flesta som kommit vandrandes med hundar rätt i "knäet" på oss.

Även om våra hundar är lydiga och inte jagar, vill de ju gärna hälsa på en främmande hund som kommer in på deras revir och risken är då att de också gärna knallar med en bit om vi inte är alldeles i närheten, vilket vi inte vill förståss. Samtidigt vill vi inte heller skrämma någon stackars hundägare som tänkt gena/kommit på avvägar. En lös 65 kg leonberger som kommer mot en i full fart när matte har lilla Fido i koppel kan skrämma skiten ur många - nu har dom i varje fall fått en varning genom skylten och det är faktiskt vår privata tomt.

Innan vi satte upp skylten hände det faktiskt att vi blev utskällda av upprörd matte/husse, för att våra hundar kommit rusande, även om det nu råkade vara hundarnas egen gårdsplan.
 
Min är lös, han lämnar inte gården. Men jag har alltid uppsikt ändå. Grannens hålls i hundgård eller koppel.
 
Går du på allmän väg coh dina grannars hundar kommer å flyger pådina skulel jag utanatt tveka gå upp till grannen å säga att hunden skall vara kopplad eller tränas så att den slutar upp med detta.Jag skall kunna gå på en väg med min hund utan att vara rädd för att min hund ska bli uppäten av en annan !
Hundar ska ALDRIG vara lösa om man inte har 100% koll på dom och pli på dom.1005 säker ska amn va att hunden ALDRIG skulla gå till attack mot en annan hund om det kom en.
Kan man svara JA på alla dessa frågor kan man släppa lös sin hund.
Om inte ska amn nog ha staket runt sin tomt så kan hunden gå lös iaf :)

Jag kan svara ja på alla frågor därimot kan jag inte svara ja på att han gå på vägen för å kissa därför skulle ajg ha staket iaf hellre det än en platt hund som är överkörd!
 
Här finns det både lösa, fastsatta och hundgårdshundar.
våran är lös då vi är med honom ute och går vi in eller något så får han sitta fast. Grannarnas hundar är lite allt möjligt men dom som finns häromkring som vet med sig att dom har s.k elakingar eller rymmare är 9 ggr av 10 riktigt duktiga på att ha dom fast eller i hundgård så det är jätteskönt.
 
Ja, ni...... Här har vi just avslutat?! ett kapitel med grannarnas lösa hund.
Jag har tappat en anka, tre hönor och två änder för denna hundj*vel.

Jag har själv mina två boxrar lösa eftersom dom ej lämnar gården. Skulle dom gå 2 meter utanför gården mer än en gång skulle dom inte få gå lösa.

Åter till grannarnas fågelhund som var och tog tre kycklingar för mig förra året. Jag var och sa det till dom; - Nej men oj!,vi trodde inte att hon gjorde sånt.
Tror ni det blev nå bättre? nääe!

I våras när hönerna börja vara ute ringde jag tre gånger till polisen och dom ringde till grannen lika många gånger.
Tror ni det blev nå bättre? nääe!

När dom väl fick reda på att anmälan var på gång så kom dom hit;
- Vi har satt fast hunden i löplina nu så ni är väl inte sur, för vi är inte sur på er! *grymt* :confused:

Hunden brukar vara lös när jag kommer hem efter nattskiftet 07,00, och när vi är ut med våra hundar för sista gången ca 23,00 är den fortfarande lös!
:mad:

Eftersom jag själv är så noga med mina hundar blir jag väldigt irri på de som inte har koll på sina hundar.
Tilläggas kan det att det är inte våra närmaste grannar, utan de som bor en bit bort.

En del tycker att jag får skylla mig själv när jag har fåglarna lös på gården, men det ingår liksom i min livsstil. Det är ganska fridfullt när alla djur kan vara lös på gården utan att rymma........

zally
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund kom igår i slagsmål med en räv. Hemma, invid ett uthus så hunden sprang alltså inte lös någonstans då den används till jakt och...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 153
Senast: Stergo
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 687
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Alltså dessa bett
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp