på och av

R

Raderad medlem 19815

Kan någon svara mig på ifall det är skadligt för datorn på något sätt att slå på och av den flera gånger om dagen. Sliter det på någon mojäng inne i datorn eller liknande?

Fläkten i min dator ligger nog emot något så datorn låter som ett helt tröskverk när den är igång och detta är extremt störande.

Tacksam för svar!

mvh
Hannah
 
Sv: på och av

Det vore bra om du kunde fixa oljudet.. Datorn mår bättre av att stå på hela dagen än att stängas av och så hela tiden.. Saken är den att.. Datorn fungerar bättre när den är varm och inkörd lixom.. precis som en bil...
 
Sv: på och av

Tack för svaret!

Ska försöka fixa. Men vågar inte pilla för mycket.
 
Sv: på och av

öppna sidan, damma ur med tryckluft, kolla att inga kablar ligger emot fläktarna. och ja, det sliter mer att stänga av och sätta på datorn än att ha den igång. främst på kullager i hårddiskarna och nätagget, men fläktar och liknande också.

inget svårt.
 
Sv: på och av

Supergregg skrev:
Det vore bra om du kunde fixa oljudet.. Datorn mår bättre av att stå på hela dagen än att stängas av och så hela tiden.. Saken är den att.. Datorn fungerar bättre när den är varm och inkörd lixom.. precis som en bil...

:confused:

Vad grundar du det på?

Enligt mig så slits allt så länge den är på!
Lager i fläktar och hårddiskar, livslängden på halvledare och hårddiskar beräknas i timmar, skärmen har också en viss livslängd.
Likaså drar den ju en massa onödig ström under tiden man inte använder den, så inte nog med att man betalar med kortare livslängd, man får betala för energin också!

Är man dessutom ansluten till bredband så är tiden man exponeras mot internet större vilket gör att ev. hackers får mer tid på sig att bryta sig in.

Jag ändrar mig gärna om jag blir motbevisad på något sätt, men tillsvidare tycker jag det är korkat att ha på datorn mer än nödvändigt!
 
Sv: på och av

Läste du min liknelse me bilen? En kall bil slits mer än en varmkörd bil. Det är uppvärmingen som förstör bilen.. Innan oljan fått rätt arbetstemperatur etc.. Men du får tro vad du vill.. Jag har en dator hemma som mer eller mindre rullat dygnet runt i 5år nu.. Den funkar skitbra fortfarane. Den funka till och me längre än datorn jag har att spela på.. Den jag stängde av varge natt.. ;)
och sist jag tittade så mätte man livslängden på en skärm i tusentals timmar.. Det är 8600 timmar på ett år. Och en CRT skärm till en dator beräknas ha en livslängt på ca 100 000 timmar.. =) En LCD har ca 50 000 timmar idag.. Det är ändå nästan 6 år konstant drift! =)
 
Sv: på och av

På vilket sätt menar du att bilar och datorer är jämförbara? Varm elektonik presterar förövrigt sämre än kall elektronik, och så där jättemånga mekaniska pryttlar som mår bättre av värme finns det ju inte i en dator...

Jag skulle vilja påstå att det är rätt mycket som spelar in när det gäller att svara på frågan om man ska lämna datorn på eller stänga av den mellan användningarna.

Dels är det ju energikostnaden som Bubben säger. Säg att datorn använder runt 300W (troligen ganska lågt räknat), kör man datorn 24h/dygnet kostar det drygt 7kr/dygnet (räknat på 1kr/kWh). Säg att man använder datorn 4h per dag, så blir det 6kr/dygn i energikostnader då datorn inte används alls, dvs drygt 2000kr per år för något du inte ens använder.... Går ju iofs minska den kostnaden genom att använda diverse energisparfunktioner, men det blir inte gratis hur man än gör.

Dessutom dras det in mer damm i datorn via kylsystemet när datorn är igång. Och damm är helt klart något som datorn inte mår bra av.

En annan nackdel som ökar om man har datorn igång är risken för strömspikar (t.ex. vid åskväder) och strömavbrott som kan förstöra en hel del innuti datorn.

Sen kommer det där som du pratar om. Ökat hårdvaruslitage. Det är ju ett mynt med två sidor. Många komponenter (elektroniska) mår bättre av att datorn är påslagen konstant på grund av framför allt "termiskt slitage" (de mår dåligt av temperaturvariationerna mellan rumstemperatur och arbetstemperatur). Andra komponenter slits ut fortare om datorn är igång konstant (t.ex. hårddiskar). Vad jag vet har man inte kommit fram till, rent vetenskapligt, vilket som är bäst för datorn i det långa loppet vid vanlig datoranvändning.

Men den främsta anledningen till att åtminstone jag oftast lämnar datorn på är att det tar sån ohygglig tid att boota upp datorn och alla program jag använder, plus att jag loggar en del saker fortlöpande. När man stänger av/sätter på datorn är det dessutom störst risk att besvärliga mjukvarufel uppstår. Förutom det faktum att jag ofta loggar in på min dator från andra ställen, då.
 
Sv: på och av

Personligen har jag fått ta del av argument både när det gäller att ha igång datorn och att stänga av datorn när man inte använder den och jag måste säga att de i stort sett verkar sluta på "plus minus noll".
För min del är jag mer mån om att inte få för hög elräkning, eftersom jag är ganska säker på att min dator kommer hålla längre än jag vill. D.v.s. jag kommer skaffa en ny laptop när jag märker att datorn inte längre klarar att köra de program jag vill samtidigt, och då känns det onödigt att den drar ström när jag inte använder den på några timmar.
 
Sv: på och av

NU tar du i lite när det kommer till datorns strömförbrukning.. Om du har ett nätaggregat på 300W.. Så betyder det att den inne i datorn kan leverera som max 300W. Och det gör den bara om datorn behöver det. Koppla en watt-mätare till din dator så ska du se att den drar faktiskt mycket mindre. Och även om du pressar den så kommer den nog inte dra ens nära 300 riktiga watt. Sen får man ju räkna in att.. är datorn av och slås på.. Så måste den ju göra massvis me beräkningar för att starta. Alltså dra massa ström! ;) En sak är i alla fall säker.. Datorer mår inte dåligt av att stå på. Titta på alla serverhallar.. Bara dom inte blir för varma förståss. Datorer i serverhallar håller ju bra många år.. Ofta längre än den där datan som står under skrivbordet hos användaren. Om det är för att den står på dygnet runt eller för att den har en "mysigare" miljö omkring sig.. vem vet. Men det går inte att förneka att dom går länge.
 
Sv: på och av

Hoho, för det är ju helt logiskt att jämföra en serverhall med ett Svensson-hem... :rofl: Och grejen med en server är ju att den MÅSTE stå igång 7/24, det är ju inte ett alternativ att stänga av den över natten. Sen undrar jag: var har du sett undersökningar om att servrar håller längre än arbetsstationer? De allra, allra flesta arbetsstationer byts ut innan elektroniken går sönder för att de inte "håller" prestandamässigt längre.... Servrar har längre "livslängd" för att man inte har samma behov av att ha "det senaste" hårdvarumässigt där.

Hur mycket datorn drar beror naturligtvis på hur välutrustad den är och hur hårt den jobbar. 300W för dator + kringutrustning är nog knappast särskilt högt räknat. Stänger man av skärmen hamnar man kanske runt hälften (utan energisparfunktioner). Min dator har för övrigt ett fetare agg än 300W, och det gäller troligen de flesta hyfsat nya datorer. Det skulle förvåna mig om den drog under 150W i genomsnitt... :D Å andra sidan är den troligtvis inte den bästa datorn att använda som representationsobjekt för medelsvenssons datorenergiförbrukning.

Att datorn drar en större ström vid startuppögonblicket är rätt försumbart så länge man inte startar och stänger av datorn väldigt många gånger per dag. 450W 5 minuter (för att räkna rejält högt) ger 37,5Wh, och du kan ju själv se att energikostnadsmässigt vinner du fortfarande stort på att stänga av datorn när du inte använder den.

Därmed inte sagt att det är fel att ha datorn igång jämt. Det finns ju, som jag sagt ovan, flera anledningar till att ha det. Men det finns inget enkelt svar "ja" eller "nej". Det finns fördelar och det finns nackdelar. Rent hårdvarumässigt spelar det troligen väldigt lite roll i längden, eftersom de allra flesta kommer byta ut sin dator för att den blivit antik innan elektroniken havererar av utmattningsskäl ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: på och av

Supergregg skrev:
Det vore bra om du kunde fixa oljudet.. Datorn mår bättre av att stå på hela dagen än att stängas av och så hela tiden.. Saken är den att.. Datorn fungerar bättre när den är varm och inkörd lixom.. precis som en bil...

LOL :rofl:

Jämför inte bilar och datorer är du snäll, finns inget samband... been there, done that....

Alltså, vad du syftade på är nog att en dator funkar stabilare efter man "bränt" in komponentera och det finns det program för och tar cirka 5 minuter...

Det där med värmen är ett PROBLEM i datorer, det ska vara så kallt de bara går för att den ska leva länge, helst minusgrader(dock finns de risk för kondens då och det vill vi inte veta av) men då krävs kompressor kylare o sånt samt rejäl avrinning för kondensvattnet....

Hårddiskars livstid slits fortare om datorn står på hela dagen än om den bara är på när den används(samma gäller för allt med rörliga delar egentligen)....

Låter fläkten så byt den, för oftast när de låter så är de faktiskt slut. Om något ligger emot så lär du se detta och åtgärdar det...

/Jonas
 
Sv: på och av

Supergregg skrev:
NU tar du i lite när det kommer till datorns strömförbrukning.. Om du har ett nätaggregat på 300W.. Så betyder det att den inne i datorn kan leverera som max 300W. Och det gör den bara om datorn behöver det. Koppla en watt-mätare till din dator så ska du se att den drar faktiskt mycket mindre. Och även om du pressar den så kommer den nog inte dra ens nära 300 riktiga watt. Sen får man ju räkna in att.. är datorn av och slås på.. Så måste den ju göra massvis me beräkningar för att starta. Alltså dra massa ström! ;) En sak är i alla fall säker.. Datorer mår inte dåligt av att stå på. Titta på alla serverhallar.. Bara dom inte blir för varma förståss. Datorer i serverhallar håller ju bra många år.. Ofta längre än den där datan som står under skrivbordet hos användaren. Om det är för att den står på dygnet runt eller för att den har en "mysigare" miljö omkring sig.. vem vet. Men det går inte att förneka att dom går länge.

Du kan inte jämföra en server och en arbetsstation!
Det finns i princip inget som är samma i dom burkarna (varför tror du annars priset skiljer sig så!)
Det är helt andra hårddiskar, ofta redundanta nättaggregat och en helt andra chipsets.

En enkel jämförelse mellan en dator som står på och en som inte gör det:

Vilken går sönder först, den som står på eller den som är avstängd?

Tillverkarna mäter livslängden i MTBF (Mean Time Between Failure) och det är bara så att livslängden inte är oändlig!

Att sedan jämföra en dator med en ottomotor (eller annan förbränningsmotor) är ju som att jämföra äpplen och päron!
Mekanik och elektronik är inte samma sak!
Du har väl ingen form av centralsmörning i din dator med olja som har en viss viskositet som blir mer lättflytande när den blir varm, eller har jag missat något?
Men även i en förbränningsmotor är värmen ett problem som måste kylas bort!
 
Sv: på och av

*Suck* Känner inte som att vi kommer komma någon stanns i denhär diskussionen.. Det ända som inte går att förneka är att datorer är byggda att klara att vara på minst 8 timmar varge dag i flera år. Komponenter slits.. vissa snabbare än andra men det är ju som på bilar.. Man måste byta ut vissa saker ibland. Det är lite smällen man får ta när man köper bil eller dator. Dock vet vi att bilen och motorn framför allt mår bra av att vara i sin arbets temperatur.. Samma sak gäller digitala kretsar. Electronerna flyter på bättre när det är lite varmare och risken är mindre för fel.
Det ända som kanske får folk att inte vilja ha sin dator på dygnet runt är att den drar ström. Vad dock många glömmer är att.. en avstängd dator oxå drar ström. Men förståss mycket mindre.. Men långt ifrån noll.
Jag brukar säga.. Låt datorn stå på Om du ska annväna den mer den dagen.. Annars stäng av den och koppla gärna in allt på en sånn skarvdosa som har en egen strömbrytare på båda faserna. Så man kan se till att den inte drar någon ström alls.
 
Sv: på och av

NEJ!

Elektronerna flyter sämre ju varmare ett material är.
har du läst grundläggande fysik borde du veta det!

Man får värmeutveckling i alla material när en ström flyter pga inre resistansen, värmen gör att resistansen ökar vilket i sin tur gör att värmeutvecklingen ökar.
Därför måste man kyla, annars går det åt pipsvängen.
Det optimala hade varit ett ledande materila utan inre resistans, men något sådant material finns inte än (för bruk i rumstemperatur)

Varför tror du man forskar i supraledare?
 
Sv: på och av

:crazy: Ja, visst är det konstigt att vi inte kommer någonstans i diskussionen? Du för ju inte en faktabaserad debatt utan kommer med påståenden som du sedan försöker motivera med felaktiga fakta, och när sedan någon försöker förklara för dig hur det egentligen fungerar tycker du diskussionen är meningslös.... :D Är du månne kille? ;)
 
Sv: på och av

moiran skrev:
:crazy: Ja, visst är det konstigt att vi inte kommer någonstans i diskussionen? Du för ju inte en faktabaserad debatt utan kommer med påståenden som du sedan försöker motivera med felaktiga fakta, och när sedan någon försöker förklara för dig hur det egentligen fungerar tycker du diskussionen är meningslös.... :D Är du månne kille? ;)


:D Nu var du allt lite:devil:
 
Sv: på och av

gäller det även nya datorer? min G5a tex är ju så pass ny att det känns ju inte som att den ska behövas "köras igång" innan den funkar som den ska?
 
Sv: på och av

*kl*

Oj vilken diskussion det blev! Hade glömt bort tråden tills nu.

Kan informera er om att jag, rätt så nervös, öppnade upp till min hårddisk och dammsög försiktigt över kretskorten och i fläkten. Skruvade ihop allting och slog på datorn. Den funkade som tur var. Och det bästa är att den nu låter mycket mindre! Det skumma är dock att den inte lät mindre direkt utan det tog några dagar. Nu spinner den som en katt! (en tyst katt alltså! :D )
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 557
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 267
Senast: Hazel
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp