mian1

Trådstartare
Bara för att jag är nyfiken. Vem finansierar provtiden? För säljaren borde väl inte kunna t.ex. säja upp stallplatsen ifall hästen kommer tillbaka efter prövotiden. Betalar den som provar hästen något alls eller kan oseriösa ha detta som gratis lånehäst?
 
Om man har för avsikt att låta en prövotid ingå, så lägger många säljare på någomn krona för detta. Annars är det nog så att man måste stå för den delen själv, och ja det finns många som tillskansat sig gratis lånehästar på detta sätt.
 
Man borde, förutom nån form av fodervärdskontrakt, betala en depositionsavgift som dras från priset om man köper hästen, men som tillfaller köparen om man lämnar den tillbaka.
 
Kan man ja, men allt detta måste förhandlas med köparen så att denne är medveten om det.
 
Jag hade min häst på prov, men som fodervärd, i fyra månader. Vi skrev ett fodervärdskontrakt och jag betalade 1000 kronor i månaden (pengar som sedan räknades av när jag köpte henne). Det var en bra lösning, tycker jag.

Immer
 
Under prövotiden står man för alla kostnader (stallplats, foder, ev hovslagare osv) utom möjligtvis försäkringen.
 
Jag hade en häst på prov i ca 3 v. och den kom från några med eget stall som på så sätt inte hade nån uppsägningstid el dyl. så jag stod för alla kostnader dit jag tog hästen, dvs betalade stallhyran och foder och allt precis som om jag köpt hästen. Sedan gick den tyvärr inte igenom vet. besiktningen så vi fick lämna tillbaks den då, men iaf. :smirk:
 
det får var och en komma överens med varandra om, det skiljer sig väldigt. Men jag skulle anta att köparen står för det i det flesta fallen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 644
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 024
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
667
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp